Nasilają się ataki phishingowe dokonywane za pośrednictwem Facebooka. Nic dziwnego, żenująca jakość moderacji lub wręcz jej brak zachęca cyberprzestępców do wykorzystywania tego medium. Pojawiły się kolejne dowody na to, że serwis Marka Zuckerberga wykorzystywany jest do wyłudzeń od polskich użytkowników.
Musimy się niestety pogodzić z tym, że na nasze skrzynki SMS-owe przychodzi ogromna liczba niepożądanych wiadomości i tylko część są w stanie odfiltrować mechanizmy antyspamowe. Do Polaków na dużą skalę zaczęły trafiać wiadomości z +48 884 789 468 – co należy z nimi zrobić?
Do polskich internautów trafiają maile, których treść może przyprawić o wzrost tętna. Według jego treści i załączonych doń materiałów Komendant Główny Policji inspektor Marek Boroń ma nas osobiście informować o oskarżeniach o posiadanie m.in. pornografii dziecięcej. To oczywiście kolejna próba oszustwa i wyłudzenia danych.
Znana sieć handlowa Pepco została w wyniku cyberataku okradziona na kwotę ponad 15 mln euro. Co ciekawe, nie doszło do złożonego technicznie ataku APT – pieniądze udało się ukraść z użyciem zwykłego phishingu, czy raczej spearphishingu. Na razie nie wiadomo, aby w ręce atakujących trafiły dane klientów.
Choć w przypadku kradzieży, o którym informuje Komenda Miejska Policji w Sopocie, było całe zatrzęsienie czerwonych flag, które powinny wzbudzić podejrzliwość, to należy pamiętać, że osoby starsze mogą je przegapić. Tak stało się w przypadku emerytki z Sopotu, która poprzez oszustwo inwestycyjne straciła 40 tys. zł.
Związek Banków Polskich wydał ostrzeżenie przed groźnym atakiem realizowanym z użyciem mediów społecznościowych, który w ostatnim czasie znacznie zyskał na popularności. Napastnicy najpierw sprytnie włamują się na konta, a potem oszukują znajomych, wymuszając wpłaty.
Popularność usług bazujących na streamingu nie mogła ujść uwadze cyberprzestępców. W zasadzie można mówić już o fali ich zainteresowania scenariuszami phishingowymi, w których wykorzystywana jest marka popularnej subskrypcji. Po tym jak do Polaków zaczęły trafiać maile, których autorzy przekonują, że są administracją Spotify, prędzej czy później musiał przyjść czas na ewolucję.
Do polskich internautów trafiają maile, które mają na celu wyłudzenie najwrażliwszych danych. Tym razem jednak oszustwo jest sprytnie zaprojektowane – nie powiela wyświechtanych schematów i jest bardzo dopracowane. Oszuści postanowili się podszyć pod najpopularniejszą usługę muzyczną bazującą na strumieniowaniu.
Polski Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) razem z głównymi operatorami telekomunikacyjnymi w kraju podjęli działania, by skutecznie zwalczyć praktyki podszywania się pod zaufane numery telefonów. Nowe innowacyjne rozwiązania zapowiadają rewolucję w bezpieczeństwie komunikacji. Odkryjmy, jak Polska zmierza chronić użytkowników przed manipulacjami telekomunikacyjnymi.
Podczas dzisiejszego pierwszego zgromadzenia sejmowej komisji śledczej ds. Pegasusa ujawniono częściowo listę osób, które inwigilowano. Choć o wykorzystaniu narzędzia przez polskie służby zrobiło się głośno już w 2018 r., kiedy w raporcie Citizen Lab zawarto informacje o przez władze inwigilowaniu Krzysztofa Brejzy, wówczas polityka opozycji, to dopiero dziś możemy liczyć na wyjaśnienie okoliczności zakupu i wykorzystania izraelskiego spyware.
Cyberprzestępcy uruchomili kolejną falę ataków phishingowych wymierzonych w klientów Biedronki. Zalecamy zachowanie szczególnej ostrożności w stosunku do wyjątkowo atrakcyjnych ofert. Zwłaszcza teraz, kiedy na tle wojny handlowej Biedronki i Lidla zalewani jesteśmy SMS-ami marketingowymi, wśród których nietrudno przegapić zagrożenie.
Została zidentyfikowana kolejna kampania phishingowa. O ile nie wymyka się ona znanym wcześniej schematom, to stanowi ich konglomerat – napastnicy łączą zapewniania o łatwym i szybkim zarobku z podszywaniem się pod bank. Ich kanał kontaktu z ofiarami to oczywiście Facebook.
Gdy weźmie się pod uwagę częstotliwość pojawiania się informacji o nowych cyberzagrożeniach, można odnieść wrażenie, że sytuacja pogarsza się z miesiąca na miesiąc, a skuteczność cyberprzestępców rośnie. A jednak o czym innym świadczą policyjne dane – o ile liczba oszustw internetowych stabilizuje się, tak incydenty związane z phishingiem mają być coraz rzadsze.
Krajowa Administracja Skarbowa wydała komunikat, w którym ostrzega przed vishingiem, czyli oszustwami, w których napastnicy podszywają się pod kogoś innego i próbują dokonać oszustw za pośrednictwem rozmów telefonicznych. Tym razem cyberprzestępcy podają się za pracowników KAS.
Oszuści znów realizują kampanię phishingową, w której podszywają się pod pracowników PKO Banku Polskiego. Tym razem ich profil działań może wypadać szczególnie przekonująco – sugeruje to nie tylko dopracowanie samego wyglądu maila, od którego rozpoczyna się oszustwo, ale też przywoływanie przez oszustów prawdziwej dyrektywy.
System płatności BLIK to bez dwóch zdań coś, z czego w Polsce możemy być zadowoleni. Bezpieczny pod względem technicznym, wygodny i szybki. Nie jest jednak odporny – jak zresztą każdy inny system – na uzbrojenie go i wykorzystanie w phishingu. Policja z Bielska-Białej poinformowała o zatrzymaniu kobiety, która z użyciem BLIK-a oszukała ponad 100 osób.
Dziś 6 września, a to oznacza, że obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu. To dobra okazja do tego, by przypomnieć sobie najważniejsze zasady, dzięki którym możemy uniknąć problem wynikających z naruszeń cyberbezpieczeństwo. Swój komunikat w tej sprawie opublikował już PKO Bank Polski.
W ostatnim czasie część Polaków otrzymuje wiadomości od sieci sprzedażowych, między którymi najwidoczniej konkurencja bardzo się zaostrzyła. W takich okolicznościach łatwo dać się nabrać oszustom, którzy podszywają się pod sieć Biedronka.
Oszustwo na przesyłkę za pobraniem znów zyskuje na popularności. Choć w natłoku phishingu, w którym z użyciem SMS-ów, maili i dopracowanych fałszywych stron dokonuje się wieloetapowych oszustw, może się ono wydawać prymitywne, to jest również bardzo skuteczne. Na sukces może się złożyć na przykład nieobecność adresata przesyłki w momencie jej dostarczenia.
Lubelska policja informuje o kolejnym oszustwie zakończonym stratą dużej ilości pieniędzy. Choć scenariusz oszustwa może się z pozoru wydać dość wydumany, to był także bardzo skuteczny. Mieszkanka województwa lubelskiego straciła w rezultacie niemal 130 tys. zł.
Kolejni oszuści wyciągają ręce po pieniądze Polaków. Tym razem nie silą się choćby na odrobinę kreatywności i podejmują scenariusz znany już z wielu wcześniejszych ataków. Przestrzegamy przez wiadomości pochodzącymi rzekomo z Allegro, zwłaszcza że wypadają one dość wiarygodnie.
W ostatnim czasie cyberprzestępcy chcący oszukać polskich internautów działają z użyciem oszustw inwestycyjnych. Zidentyfikowano nową kampanię, która może być przekonująca za sprawą reklam widniejących także na stronach największych polskich portali horyzontalnych.
Nowe metody działań internetowych oszustów pojawią się relatywnie rzadko – gdy natomiast pojawia się nowy, skuteczny scenariusz ataku, to przez całe miesiące jest realizowany z zastosowaniem różnych kolejnych kanałów. Tak jest tym razem – oszustwo, które dotąd było realizowane głównie za pośrednictwem SMS-ów, przenosi się na najpopularniejsze komunikatory.
Trwa duża i dość złożona kampania oszustw inwestycyjnych wycelowana w polskich internautów. Napastnicy wykupili liczne kampanie reklamowe, które jak zwykle uszły uwadze moderatorów Facebooka. Atak jest wieloetapowy i może skończyć się utratą wszystkich pieniędzy.
W Sieci krążą nowe treści służące do dokonywania oszustw wycelowanych w polskich internautów. Tym razem zamiast podszywać się pod jedną z instytucji czy rozpoznawalnych osób w dopracowany sposób, napastnicy postawili na ilość, a nie jakość. Kampania uwiarygadnia się z użyciem wielu różnych środków.
Są ferie, a to okazja dla cyberprzestępców przy w swoich atakach podszywać się pod przedstawicieli hoteli, hosteli czy organizatorów wyjazdów. Nie zawsze jednak chodzi o zwykły phishing – niekiedy strategia jest złożona i niezwykle skuteczna. Oszuści mogą wykorzystywać do kradzieży prawdziwe strony takich serwisów jak booking.com.
Rosnąca liczba oszustw dokonywanych za pośrednictwem połączeń telefonicznych wielu nauczyła ostrożności wobec każdego kontaktu ze strony osób podających się za przedstawicieli urzędów czy banków. Warto w tym kontekście zwrócić w najbliższych tygodniach na telefony związane z ZUS-em – choć mogą sprawiać wrażenie podejrzanych, to tym razem nie ma się czego obawiać.
Powraca wielokrotnie już wykorzystywany przez oszustów scenariusz ataków. Mimo jego dużej popularności w poprzednich miesiącach wciąż skuteczne pozostają oszustwa, w których napastnicy podszywają się pod nadawców przesyłek wymagających do dostarczenia paczek dodatkowych opłat.