Playboy, kultowe już czasopismo, znika z polskiego rynku. Rodzima wersja jednego z najpopularniejszych czasopism dla panów na świecie znika z polskiego rynku. Jest to podyktowane decyzją wydawcy, firmy Marquard Media Polska. Jak podaje Business Insider Polska, "firma chce postawić na tworzenie rozwiązań technologicznych dla konsumentów i innych firm". Portal dodaje, że zmiany w przedsiębiorstwie sprawią, że zwolnionych zostanie aż 70% załogi.Tak spora skala zwolnień jest efektem tego, że znika nie tylko Playboy. Takie hity rynku magazynów jak CKM, Cosmopolitan, Harper's Bazaar, Joy czy Esquire także znikną z wydaw z gazetami w sklepach. Jak przyznał w rozmowie z Business Insider Polska Bijan Khezri, prezes Marquard Media Polska, dalsze drukowanie wspomnianych pism dla firmy jest po prostu nieopłacalne.- Kontynuowanie wydawania pism drukowanych byłoby dla nas kosztem utraconych możliwości. Możemy nasze zasoby wykorzystać lepiej - mówi Khezri.
Konstytucja biznesu jakie ustawy? Na początek wyjaśnijmy jednak, czym w zasadzie jest Konstytucja Biznesu. To zestaw ustaw, które Sejm uchwalił 6 marca 2018 roku. Przepisy po raz pierwszy uchwalone zostały 26 stycznia 2018 roku, jednak 15 lutego Senat wprowadził poprawki do pięciopaku, przez co Sejm musiał Konstytucją Biznesu zająć się jeszcze raz. Ta weszła w życie 30 kwietnia 2018 roku.Konstytucja Biznesu składa się z pięciu ustaw. Te zmieniają 200 aktów prawnych, a co więcej - uchylają ustawę z 4 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej. Ustawy składające się na pięciopak to:ustawa - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646),ustawa - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. z 2018 poz. 650),ustawa o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2018 poz. 649),ustawa o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2018 poz. 647),ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Polacy zadowoleni z gospodarki rynkowej pierwszy raz od 19 lat. Tak wynika z badania "Akautalne problemy i wydarzenia" Centrum Badania Opinii Społecznej, które to badanie przeprowadziło w dniach 16-23 maja na grupie reprezentatywnej 1023 dorosłuch Polaków.Jak wskazuje CBOS, aż 56% Polaków jest zadowolonych z funkcjonowania gospodarki rynkowej w Polsce. W tym samym badaniu niemalże co piąta osoba (21%) wskazała, że nie jest zadowolona z działania gospodarki w kraju. Zdania w tej kwestii nie ma natomiast prawie co czwarty Polak, bo aż 23% badanych.Co cieakwe, to dość znaczna zmiana względem tych wyników, które notowano w Polsce jeszcze 5 lat temu. W 2014 roku z działania gospodarki zadowolonych było 37% Polaków, a krytykowało ją aż 52% badanych. CBOS podaje także, że tegoroczny wynik zadowolenia Polaków jest najwyższy wśród notowanych i pierwszy raz od 2000 roku, kiedy de facto przeprowadzono pierwsze badanie, uplasował się na poziomie powyżej 50%.
Szara strefa, przypomnijmy, to taki obszar gospodarki państwa, w którym dochody z niezakazanej przez prawo działalności są ukrywane po części lub w całości przed administracją państwową. To więc w zasadzie nielegalny obrót legalnymi towarami oraz usługami. Na jej funkcjonowaniu państwo traci sporo. Choć jej udział w gospodarce maleje dzięki planom uszczelniającym szacuje się, że 17,2% gospodarki to wciąż szara strefa. Co więcej, choć sam udział maleje, to wartość nominalna szarej strefy rośnie. W 2015 roku, gdy jej udział w gospodarce wynosił 19%, jej wartość osiągnęła poziom 370 mld złotych. Obecnie przy 17,2% wartość szarej strefy to już 424 mld złotych. Prezes Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych, Bohdan Wyżnikiewicz, jest jednak dobrej myśli. Jego zdaniem jednym z czynników, który zniechęca do działania w szarej strefie jest dobra konkiunktura gospodarcza, która zniechęca do działań nielegalnych.
Czym charakteryzuje się gospodarka rynkowa? Przede wszystkim tym, że jej prawa kontrolowane są przez siły podaży i popytu bez wpływu rządu, a rola rządu jest ograniczona.
Polska produkuje coraz więcej mebli. Lwia część z nich nie zagrzewa jednak miejsca w Polsce za długo. 90% produkcji mebli w Polsce trafia na eksport. Branża mocno na tym zyskuje i rośnie. W pierwszym kwartale 2019 roku cały rynek mebli zanotował wzrost. O sprawie informuje Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli.Największy wzrost produkcji zanotowały meble drewniane, zwane także meblami stołowymi i do salonów. 18,7% - o tyle urosła rok do roku ich produkcja. W konkretnych liczbach to 23 mln sztuk do 19,4 mln sztuk z pierwszego kwartału 2018 roku.
Co to gospodarka rynkowa? Jakie są jej założenia i czym się charakteryzuje? Główną cechą tego systemu jest regulacja gospodarki przez podaż i popyt.
Inflacja konsumencka osiągnęła poziom, jakiego widzieliśmy od 1,5 roku. Jak się okazuje, analitycy Głównego Urzędu Statystycznego nieco się pomylili. Jeśli porównać ją z analogicznym miesiącem 2018 roku, możemy mówić o wzroście na poziomie 2,4%. Tymczasem ceny towarów i usług w maju wzrosły o 0,2% względem kwietnia.Wzrost ten, choć większy od zakładanego, obserwowany był już od dłuższego czasu. W marcu 2019 ceny poszczególnych towarów już osiągały konkretny wzrost w porównaniu do marca 2018. Na ten przykład napoje alkoholowe i tytoń zdrożały o 1,4%, usługi zdrowotne o 3,1%, usługi rekreacyjne o 2,9%, ale najbardziej wzrosły ceny żywności i napojów bezalkoholowych, bo o 5%.W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny żywności (o 5,4%) i w zakresie mieszkania (o 1,5%) podwyższyły wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych odpowiednio o 1,23 punktów procentowych i 0,37 punktów procentowych. Niższe ceny w zakresie łączności (o 2,6 proc.) oraz odzieży i obuwia (o 1,9%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,11 punktów procentowych i 0,10 punktów procentowych – czytamy w komunikacie GUS.
Inwestycje Francji w Polsce po 1989 roku rozpoczęły się niedługo po obaleniu komunistycznych władz. W 1994 roku powołano do życia Francusko-Polską Izbę Gospodarczą (CCIFP) i to właśnie z tej okazji CCIFP oraz KPMG International sporządziły raport "25 lat polsko-francuskiego partnerstwa. Inwestycje francuskie w Polsce", który opublikowano w poniedziałek.Z raportu wynika, że od początku transformacji ustrojowej do 2017 roku Francuzi w ramach inwestycji wpompowali w polski rynek 81 mld złotych. Czyni to Francuzów trzecimi największymi inwestorami zagranicznymi w Polsce po USA (91 mld złotych) oraz po Niemcach (167 mld złotych).
Biedronka w nowym mniejszym formacie już niebawem w Polsce. Jak podał portal dlahandlu.pl, gigant na polskim rynku dyskontów postanowił otworzyć sieć "małych Biedronek". Mowa o sklepach ze zmniejszoną powierzchnią, które miałyby zawojować rynek mniejszych punktów sprzedaży. Co ciekawe, Biedronka nie jest pierwszą marką, która postanowiła pójść tą drogą.
IKEA w Polsce ma jedenaście sklepów i kilkanaście punktów odbioru. Marka należy do grupy Ingka Centers, która z kolei zajmuje się budową i zarządzeniem centrum handlowych, takim jak warszawski Wola Park, ponadto ma 20 zakładów produkcyjnych w Polsce.