BiznesINFO.pl Finanse Transfer roku. Zwolnieni pracownicy PKP Cargo trafią pod dach Pesy. Tytan z Bydgoszczy rośnie w siłę
Fot. Kuba Starosta Thomas Naas/Flickr

Transfer roku. Zwolnieni pracownicy PKP Cargo trafią pod dach Pesy. Tytan z Bydgoszczy rośnie w siłę

25 lipca 2024
Autor tekstu: Michał Górecki

Wydarzenia wokół PKP Cargo postępują w niesamowitym tempie; niedawno spółka wystawiła rachunek rządom Mateusza Morawieckiego, wprost wskazując na złe decyzje i prosząc nowego premiera o wypłacenie rekompensaty, wcześniej informując o koniecznym zwolnieniu ponad 4 tys. pracowników. W czwartek 25 lipca dowiadujemy się, że zwolnieni pracownicy spółki trafią “pod dach” innej - Pesa Bydgoszcz, także większościowo zarządzanej przez Skarb Państwa.

PKP Cargo przerzuci zwolnionych pracowników do Pesy Bydgoszcz

Jedna trzecia zatrudnionych w PKP Cargo pracowników dostanie wypowiedzenia - pisaliśmy po tym, jak spółka ogłosiła masowe zwolnienia 30 proc. załogi (ponad 4 tys. osób). Chwilę później opublikowano list adresowany do Donalda Tuska, w którym zarząd wprost punktuje błędne decyzje minionego rządu Mateusza Morawieckiego , które doprowadziły do finansowej zapaści w strukturach. PKP Cargo miało być zmuszone do wożenia węgla w ramach tzw. decyzji węglowej, z której następnie, bez uprzedzenia, ministerstwo aktywów państwowych pod przewodnictwem Jacka Sasina się wycofało, generując w spółce masowe długi.

Więcej o sprawie: Donald Tusk zapłaci za błędy Morawieckiego? Dosłownie. PKP wysłało rachunek

Już następnego dnia, w czwartek 25 lipca, spółka przekazała w komunikacie, że zwolnieni pracownicy znajdą posadę w “zaprzyjaźnionej” Pesie Bydgoszcz, przedsiębiorstwie należącym do Polskiego Funduszu Rozwoju, czyli Skarbu Państwa.

ZUS to piramida finansowa? Ministra funduszy po tych słowach oskarżona o ekonomiczną "szurię"

Pesa rośnie, przejmie pracowników Cargo

W rzeczywistości to kolejny etap procesu rozlokowywania zwalnianych pracowników w innych firmach ; wcześniej listy intencyjne w tej sprawie dotyczyły już zatrudnienia w spółce POLREGIO (300 osób), PKP INTERCITY (400 osób), PKP INTERCITY REMTRAK (300 osób) i PKP PLK (250 osób). Marcin Wojewódka , pełniący obowiązki prezesa zarządu PKP CARGO S.A. przekazał, że “ wszystkie te programy są, lub będą realizowane w najbliższych tygodniach ”. W czwartek dołączyła jeszcze Pesa z Bydgoszczy (i Mińska Mazowieckiego - to dwie, osobne spółki). Konkretnej liczby wakatów nie sprecyzowano, ale Rafał Tafiłowski, wiceprezes zarządu Pesy ds. finansowych komentuje, że s półka już niedługo powiększy swoje moce o 500 nowych posad.

Dzięki inwestycjom w ciągu najbliższych lat podwoimy moce produkcyjne, co oznacza także ponad 500 nowych miejsc pracy. Rozpoczęliśmy proces rekrutacyjny i jestem przekonany, że dla wielu specjalistów i doświadczonych pracowników PKP CARGO możemy być atrakcyjnym pracodawcą.

Zobacz też: Tyle jest wart polski paszport. Zdziwisz się, jak Polacy wypadają na tle świata

Sąd zdecyduje ws. postępowania sanacyjnego PKP Cargo

Jednocześnie PKP Cargo poinformowało o decyzji sądu ws. postepowania sanacyjnego - w czwartek 25 lipca Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy podjął decyzję o otwarciu postępowania. Przypomnijmy, że spółka o tę decyzję wnioskowała w czerwcu - po to, by móc podjąć szereg czynności prawnych, zmierzających do naprawienia stanu faktycznego spółki: np. realizować nowe kontrakty i naprawić błędy tych podpisanych wcześniej. PKP Cargo, według oświadczenia zarządu, dołączyła do szeregu innych spółek Skarbu Państwa, które po 8 latach rządów PiS są w potężnych tarapatach finansowych.

Fatalne zarządzanie przez minione 8 lat doprowadziło PKP CARGO na skraj upadku. Pomimo utraty rynku i kontraktów, spadających realnych przychodów, rosły koszty i wynagrodzenia, inwestowano i wydawano pieniądze, których Spółka nie miała. Zadłużenie dynamicznie rosło, szczególnie po 2021 roku, do 5,2 mld zł obecnie. Sanacja jest dziś jedyną szansą na uratowanie ki, przywrócenie jej konkurencyjności i na rozwój w przyszłości - mówi Wojewódka.

Pesa Bydgoszcz. Co to za firma?

Pesa Bydgoszcz to obecnie w rzeczywistości dwie spółki, obok spółki-matki Pesa Bydgoszcz, jeszcze Pesa Mińsk Mazowiecki (spółka-córka, w której ta główna wykupiła większościowe udziały w 2008 r.). Większościowe udziały w samej Pesie ma Polski Fundusz Rozwoju, czyli spółka akcyjna Skarbu Państwa. Pesa Bydgoszcz zajmuje się głównie produkują i remontami pojazdów szynowych; lokomotyw, zespołów trakcyjnych, wagonów czy tramwajów. Stąd duża część tramwajów miejskich - w całym kraju - pochodzi właśnie z linii produkcyjnych w Bydgoszczy.

"Polski cud gospodarczy się skończył" - Leszek Balcerowicz wskazuje winnych. Spięcie w studiu
Obserwuj nas w
autor
Michał Górecki

Dziennikarz portalu BiznesINFO, gościnnie piszę dla Goniec.pl. Opisywałem relacje sektora samorządowego z NGO w trakcie i po kampanii wyborczej w 2018 r. Przez 3 lata pisałem o najciekawszych procesach karnych i cywilnych z południowej Polski. Zanim Justin Welby koronował Karola III, rozmawiałem z Brytyjczykami na Westminster, a po koronacji – z tymi skandującymi „Not my King”. Opisywałem drogę synodalną w Kościele Powszechnym i jej lokalne ścieżki w polskich parafiach. Współpracowałem z reprezentantami firm dealerskich, żeby opisać przemiany gospodarcze i społeczne z przełomu wieków i zrelacjonować najbardziej efektywne praktyki marketingowe. Jeśli nie odbieram, to znaczy, że jestem z psem w lesie.
[michal.gorecki@biznesinfo.pl]

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat