BiznesINFO.pl Praca Tylko 45 proc. pracowników jest zadowolonych ze swojego stanowiska
Fot. Freepik/pressfoto

Tylko 45 proc. pracowników jest zadowolonych ze swojego stanowiska

11 czerwca 2024
Autor tekstu: Irmina Jach

Mniej niż połowa polskich pracowników jest zadowolona z pracy na swoim stanowisku — wynika z raportu Talent Trends 2024 opracowanego przez firmę PageGroup. W stosunku do 2023 roku zwiększyło się także niezadowolenie z otrzymywanego wynagrodzenia.

Polacy aktywnie poszukują nowych doświadczeń zawodowych

Tylko 45 proc. pracowników jest zadowolonych ze swojego stanowiska. To o 4 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Blisko 60 proc. aktywnych zawodowo Polaków poszukuje pracy lub planuje zmienić miejsce zatrudnienie w ciągu najbliższych miesięcy.

Średnia długość stażu pracy u jednego pracodawcy maleje z roku na rok. Dziś pozostanie na jednym stanowisku już nawet 2-3 lata może być uznawane za przejaw lojalności pracownika względem danej firmy. Co ciekawe, poszukiwanie nowej pracy nie zawsze spowodowane jest brakiem zadowolenia z obecnej roli czy poziomem zarobków. Z raportu Talent Trends wynika, że istotną rolę w tej kwestii odgrywa wiek. Połowa dwudziestolatków jest zadowolona ze swojej aktualnej pozycji, grupa ta jest też mniej skłonna do szukania nowych możliwości zawodowych. Osoby po 50. roku życia są usatysfakcjonowane z pracy w podobnym stopniu, zaś priorytetem jest dla nich niezależność, samorealizacja i dostosowanie trybu pracy do życia prywatnego, a nie zmienianie stanowisk. 30- i 40-latkowie należą do najbardziej aktywnie poszukujących pracy – często dlatego, że wciąż dążą do spełnienia zawodowego — przekazał Michał Opioła, Senior Director w Michael Page.

Unilever w wyścigu innowacji. AI zrewolucjonizuje branżę FMCG?

Polacy chcą wyższych wynagrodzeń

Pracownicy, pomimo pogarszającej się sytuacji gospodarczej i społecznej, nieustannie oczekują podwyżek wynagrodzenia. Z raportu Talent Trends 2024 wynika, że pensja to najważniejszy aspekt podczas poszukiwania pracy dla 70 proc. respondentów. Aż 42 proc. badanych nie jest zadowolonych z tego, ile zarabia. To 9 proc. więcej niż rok temu.

Wynagrodzenie, elastyczność i możliwości rozwoju to trzy główne elementy, które definiują stosunek Polaków do swojej pracy. Wysokość pensji zostawia jednak w tyle resztę powyższych czynników. Zdają sobie z tego sprawę również pracodawcy – aż 57 proc. z nich uważa atrakcyjne zarobki jako istotny czynnik decydujący o zatrzymaniu talentów wewnątrz organizacji. Ponadto 7 na 10 przedstawicieli firm twierdzi, że przedsiębiorstwa, które oferują wyższe wynagrodzenia niż konkurencja, mają większe szanse, aby przyciągnąć nowych pracowników. Dopasowanie oczekiwań płacowych jest dziś jednym z największych wyzwań rekrutacyjnych. Tworzenie strategii biznesowej powinno zatem bazować na wynagrodzeniach, co przełoży się na ograniczenie odpływu pracowników i pozyskiwanie nowych talentów – komentuje Magda Tarkowska, Executive Manager w Michael Page.

"Pracodawcy muszą sprostać oczekiwaniom finansowym pracowników"

Aż 48 proc. ankietowanych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy prosiło pracodawcę o podwyżkę. 12 proc. z nich nigdy jej nie dostało.

Praca coraz częściej postrzegana jest jako transakcja, szczególnie wśród młodszych pokoleń. Nie dziwi więc, że wraz ze wzrostem zaangażowania, obowiązków i odpowiedzialności, naturalnie zwiększa się wśród pracowników potrzeba podwyższania swojego wynagrodzenia. Pracodawcy muszą sprostać oczekiwaniom finansowym pracowników – wszak to wysokość wynagrodzenia rozstrzyga, czy dana osoba zostanie w firmie, czy nie. Badanie Talent Trends 2024 pokazało nam tendencję wzrostową w przypadku przyznawanych podwyżek. Warto dodać, że najchętniej i najczęściej wynagrodzenia negocjują osoby z grupy wiekowej 20-29 lat – prawie 60 proc. z nich. Z wiekiem skłonność do podejmowania walki o wyższe pensje maleje – wśród 50-latków i starszych pracowników już tylko nieco ponad 30 proc. deklaruje, że ubiega się o podwyżkę. Niezależnie od wieku, w przypadku odmowy ze strony pracodawcy, wywołuje to naturalne zjawisko mobilności i szukania nowych, bardziej lukratywnych możliwości zawodowych – dodaje Joanna Patela, Principal Consultant w Michael Page.

Zielona nadzieja energetyczna. Co się dzieje z polskim rynkiem biometanu?
Aż 4 na 5 polskich firm zyskało na sprzedaży w serwisach społecznościowych
Obserwuj nas w
autor
Irmina Jach

Head of News&Business. Jestem absolwentką filologii polskiej. Przez lata pracowałam jako specjalista ds. marketingu. W wolnym czasie czytam książki. Najchętniej sięgam po literaturę faktu. Interesuję się także tematyką kryminalną i polskim himalaizmem.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat