BiznesINFO.pl Polska i Świat Nowe etykiety energetyczne już w mocy. UOKiK tłumaczy, co oznaczają
Piotr Gajek/East News

Nowe etykiety energetyczne już w mocy. UOKiK tłumaczy, co oznaczają

16 marca 2021
Autor tekstu: Maria Glinka

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Na jakich urządzeniach UOKiK umieścił nowe etykiety

  • Co oznaczają

  • Czym jest prawo do naprawy

UOKiK zmienia etykiety z myślą o klientach

UOKiK opublikował ważny komunikat w sprawie oznaczeń, które każdy z nas może od początku marca 2021 r. spotkać w sklepie ze sprzętem elektronicznym. Etykiety energetyczne to żadna nowość - tego typu oznaczenia towarzyszą konsumentom od połowy lat 90. XX wieku. Jednak w 2019 r. Komisja Europejska wydała pięć rozporządzeń w sprawie nowego znakowania domowych urządzeń, a Polska była zobowiązana je wdrożyć.

Na oficjalnej stronie internetowej UOKiK przekonuje, że nowe etykiety ułatwią porównywanie sprzętów o podobnych parametrach. Dzięki szczegółowym informacjom klient może sprawdzić, ile wody czy prądu zużyje dane urządzenie, zanim jeszcze zdecyduje się na jego zakup. Nowe oznaczenia są identyczne we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Nowe etykiety na pralkach, zmywarkach i telewizorach

Co się zmieniło? Skala na etykietach energetycznych oraz wzory oznaczeń. Co więcej, wprowadzono również tzw. prawo do naprawy. W pierwszej kolejności UOKiK zmienił etykiety na telewizorach, monitorach cyfrowych, pralkach, pralko-suszarkach, urządzeniach chłodniczych i zmywarek do naczyń. 1 września 2021 r. zmodyfikowane oznaczenia pojawią się również na żarówkach.

Pierwsza ważna zmiana to likwidacja plusów w klasach energetycznych sprzętów RTV i AGD i powrót do pierwotnej skali od A do G. Literą A oznacza się urządzenia najbardziej energooszczędne, a G - najmniej. - W praktyce nie będzie obecnie na rynku produktów o klasie A - została ona zarezerwowana dla zaawansowanych sprzętów i nowych osiągnięć technicznych, które dopiero powstaną w przyszłości - tłumaczył Tomasz Chróstny, prezes UOKiK .

Poza oznaczeniami literowymi na sprzętach pojawiły się również nowe piktogramy graficzne, które odzwierciedlają konkretną cechę towaru. Na mocy rozporządzenia KE UOKiK wprowadził także nową skalę hałasu (od A do D). Co więcej, częściowo zmodyfikowano zasady wyliczania parametrów urządzenia, które widnieją na etykiecie.

Dużym ułatwieniem dla konsumentów są kody QR do internetowej karty produktu w bazie EPREL (European Product Database for Energy Labelling). W tym miejscu gromadzone są informacje o etykietach energetycznych wszystkich produktów. Po zeskanowaniu kodu klient może z łatwością porównać specyfikacje interesujących go urządzeń. Jednak UOKiK zastrzega, że dane techniczne są prezentowane w języku angielskim.

Umieszczenie nowej etykiety energetycznej na urządzeniu to obowiązek każdego sprzedawcy. Za dostarczenie stosownych oznaczeń przyporządkowanych do danego sprzętu odpowiada producent. Klasa energetyczna powinna być widoczna również na stronie internetowej sklepu, aby klient, który robi zakupy online miał dostęp do pełnej specyfikacji produktów.

Prawo do naprawy sprzętów codziennego użytku

Regulacje KE w zakresie zasobooszczędności wprowadzają także tzw. prawo do naprawy . UOKiK tłumaczy, że zgodnie z zapisami producenci urządzeń RTV i AGD mają obowiązek zapewnić wymianę części od 7 do 10 lat po zakończeniu ich produkcji i wypuszczeniu ostatniej partii do obrotu. Części zamienne mają trafiać przede wszystkim do serwisów naprawczych. Jednak niektóre, proste do wymiany elementy mają być dostępne również w powszechnym obiegu.

Jakie są widełki prawa do naprawy dla poszczególnych sprzętów? UOKiK wskazuje, że pompy, wyświetlacze elektroniczne, oprogramowania, drzwi, uszczelki i dozowniki dla pralek i pralko-suszarek będą dostępne dla serwisów naprawczych przez co najmniej 10 lat. Z kolei termostaty, czujniki temperatury, klamki, zawiasy, tace i koszyki w urządzeniach chłodniczych (np. lodówek) będzie można wymienić w serwisie przez 7 lat. Z kolei nowe uszczelki można zamontować samodzielnie przez 10 lat.

Podobne terminy wyznaczono dla zmywarek. Termostaty, czujniki, płytki odwodu drukowanego, wyświetlacze elektroniczne, wyłączniki ciśnieniowe i oprogramowanie będą dostępne dla serwisów przez co najmniej 7 lat. Natomiast zawiasy do drzwi, uszczelki, ramiona natryskowe, filtry drenażowe, półki wewnętrzne i wyposażenie dodatkowe (np. koszyki i pokrywy) będzie można wymienić przez 10 lat.

Prezes UOKiK tłumaczył jednym z celów wprowadzenia tego prawa jest ograniczenie produkcji elektrośmieci . - Prawo do naprawy i zwiększenie dostępności części będzie miało również swój wymiar finansowy - dłuższa eksploatacja urządzenia to oszczędność pieniędzy, zatem skutek finansowy dla konsumentów będzie również korzystny - ocenił szef UOKiK.

Obserwuj nas w
autor
Maria Glinka

Redaktor Biznesinfo. Absolwentka stosunków międzynarodowych i studentka dziennikarstwa na UW. Pierwsze doświadczenia w branży dziennikarskiej zdobywała w stacji TVN i na portalu Euractiv. Wielbicielka filmów Alejandro Innaritu, reportaży książkowych i filmowych, zwłaszcza na temat polityki oraz społecznych problemów w wymiarze globalnym i lokalnym.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat