UOKiK zdecydował. Posypią się wysokie kary, a klienci odzyskają pieniądze
Abonament podniesiony bez zgody i opłaty za usługi, na które nikt się nie zgodził. Z taką sytuacją, niestety, spotkało się wielu klientów kilku polskich firm. Z podobnymi działaniami UOKIK walczy od dawna. Z jakim skutkiem? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów właśnie wydał decyzję, dzięki której Polacy odzyskają pieniądze.
Klienci musieli płacić, nikt nie zapytał ich o zdanie
W opublikowanym 24 września komunikacie, UOKiK przyznaje, że praktyka polegająca na narzucaniu klientom dodatkowych opłat bez ich zgody, nie jest niestety wyjątkowa. Zgodnie z art. 10 ustawy o prawach konsumenta klient musi mieć możliwość wyboru , czy chce skorzystać z danej usługi, jednak nie wszystkie firmy zdają się o tym pamiętać. Które spółki będą musiały oddać klientom pieniądze ?
Od dawna apelujemy do przedsiębiorców, aby zapewniali swoim klientom rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy chcą uruchomić usługi wykraczające poza świadczenie główne i jego kwotę. Po stronie przedsiębiorcy jest uzyskanie od konsumentów wyraźnej zgody na każdą dodatkową płatność za taką usługę, najpóźniej w chwili zawierania umowy — przypomniał Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Urząd podkreślił, że aktywowanie świadczeń i pobieranie opłat musi odbywać się na podstawie umowy , a także wyraźnej i świadomej zgody konsumenta. Osobom, które jej nie wyraziły, należy się zwrot pieniędzy.
Dwie firmy zapłacą gigantyczne kary
Za dodatkowe usługi musieli płacić m.in. klienci byłego UPC Polska , którzy korzystali z pakietu ”Więcej korzyści dla Ciebie”. Dodatkiem do usługi były dodatkowe — i dodatkowo płatne — kanały telewizyjne oraz szybszy internet. Taki bonus kosztował 4 zł lub 8 zł, zależnie od pakietu. Spółka zaznaczyła, że klienci w każdej chwili mogli zrezygnować z wprowadzonych zmian, decyzja o ich włączeniu leżała jednak wyłącznie po stronie UPC (obecnie P4). UOKiK postawił spółce zarzuty, a następnie wydał decyzję zobowiązującą. Klienci mają odzyskać pieniądze za maksymalnie 9 miesięcy rozliczeniowych , a spółka ma dodatkowo zapłacić karę w wysokości do 10% obrotu.
Konsumenci nie wnioskowali o podwyższenie abonamentu, nie zamawiali nowych produktów i na żadnym etapie nie wyrażali dobrowolnie zgody na związanie się nowym kontraktem z UPC. Dlatego zmiany wprowadzone przez operatora nie powinny mieć miejsca – wyjaśnił prezes UOKiK.
Co więcej, w ramach rekompensaty,
spółka ma zaoferować konsumentom również preferencyjne warunki na internet mobilny
. O szczegółach klienci P4 zostaną poinformowani indywidualnie, ale także za pośrednictwem strony internetowej i mediów społecznościowych firmy.
UOKiK: ”Brak sprzeciwu nie może być odbierany jako milcząca zgoda”
Podobna sytuacja dotyczy spółki Canal+ Polska. Tej spółce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty ws. włączenia konsumentom usług dodatkowych (”Bezpieczny Internet” oraz ”Music+ Premium”) bez wyraźnej zgody. Wątpliwości wzbudziło także obarczenie odpowiedzialnością finansową osób, które nie zrezygnowały z ww. usług — klienci musieli uiścić comiesięczną opłatę w wysokości 3 zł lub 9 zł za antywirus, a także i 19,99 zł za dostęp do serwisu muzycznego.
Również w tym przypadku Canal+ ma zapłacić grzywnę w wysokości do 10% przychodów . Prezes UOKiK przypomina, że to po stronie firmy leży obowiązek zapytania o chęć aktywacji dodatkowych usług przez klienta. Co więcej, zgoda ta musi zostać wyrażona najpóźniej w momencie zawaracia umowy.
Brak sprzeciwu po stronie konsumentów nie może być odbierany jako milcząca zgoda na działania przedsiębiorcy. Nie może on wymagać od swoich klientów, aby zgadzali się na tak istotne zmiany, których nikt z nimi nie ustalał i które w związku z tym nie powinny obowiązywać — podkreśla UOKiK w komunikacie.