W zimie w pracy masz dodatkowe prawo. Nie chodzi o grzanie w biurze - na tym naprawdę możesz zyskać
Okres zimowy to czas, w którym pracodawcy muszą zadbać o specjalne warunki pracy. Obniżenie temperatury na zewnątrz oraz opady śniegu mogą znacząco wpływać na zdrowie pracowników, zwłaszcza tych pracujących na otwartej przestrzeni. Przepisy BHP oraz rozporządzenie Rady Ministrów z 1996 roku nakładają na pracodawców w okresie zimowym obowiązki, o których wielu z nich nie pamięta. Jakie?
Gorące napoje - niezbędny element bezpiecznej pracy
Pracownicy wykonujący swoje obowiązki na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10 stopni Celsjusza muszą mieć zapewniony dostęp do gorących napojów. Obowiązek ten dotyczy nie tylko osób wykonujących pracę fizyczną, lecz także wszystkich pracowników narażonych na niskie temperatury, w tym np. ochroniarzy czy kierowników budowy. Napoje gorące należy także zapewnić pracownikom wykonującym prace wymagające dużego wysiłku fizycznego, który powoduje wydatek energetyczny powyżej 1500 kcal dla mężczyzn i 1000 kcal dla kobiet.
Istotnym aspektem jest to, że pracodawca musi zapewniać gorące napoje przy każdorazowym spadku temperatury poniżej 10 stopni Celsjusza, niezależnie od pory roku, co w praktyce może obejmować także chłodne noce w okresie letnim. Przepisy wymagają od pracodawcy bieżącego monitorowania warunków atmosferycznych i dostosowania się do nich w zależności od aktualnej temperatury.
Amerykański gigant zwalnia w Polsce. Ponad 600 osób zostanie bez pracyCiepłe posiłki profilaktyczne
Przepisy BHP przewidują także obowiązek wydawania ciepłych posiłków profilaktycznych. Dotyczy to pracowników wykonujących ciężkie prace fizyczne na otwartej przestrzeni, gdy temperatura otoczenia spada poniżej 10 stopni Celsjusza. Posiłki te powinny być dostarczane w trakcie regulaminowych przerw, zazwyczaj po 3-4 godzinach pracy. Celem takich posiłków jest dostarczenie dodatkowej energii, która wspomaga organizm w zachowaniu właściwej temperatury w trudnych warunkach zimowych.
Dla pracowników zatrudnionych w pomieszczeniach przepisy jasno określają minimalną temperaturę, którą pracodawca powinien zapewnić. W pomieszczeniach, gdzie wykonywane są prace fizyczne, temperatura nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza, natomiast w biurach i przy pracach lżejszych temperatura musi wynosić minimum 18 stopni.
Dodatkowo pomieszczenia te powinny być zabezpieczone przed niekontrolowanym odpływem ciepła oraz napływem zimnego powietrza.
Zobacz także:
Smutna prawda o Black Friday. Jeden błąd i zostaną na święta z długami
Pomieszczenia i miejsca do ogrzewania dla pracowników
Pracownicy pracujący na otwartej przestrzeni muszą mieć dostęp do pomieszczeń, w których mogą się ogrzać. Takie miejsce powinno mieć temperaturę nie niższą niż 16 stopni Celsjusza. W przypadku braku możliwości zapewnienia odpowiedniego pomieszczenia pracodawca ma obowiązek udostępnić w pobliżu pracy odpowiednio urządzone źródła ciepła, które pozwolą pracownikom na chwilowe ogrzanie się, przy jednoczesnym zachowaniu wymagań ochrony przeciwpożarowej.
Praca na otwartej przestrzeni w sezonie zimowym wiąże się z dodatkowymi zagrożeniami, takimi jak oblodzenie, śnieg czy niskie temperatury - dlatego pracodawcy muszą także zapewnić odpowiednią odzież ochronną, która minimalizuje narażenie na zimno. Szczególne zasady obowiązują przy pracach wysokościowych, np. odśnieżaniu dachów, gdzie konieczne jest przeprowadzenie szczegółowego instruktażu stanowiskowego oraz przestrzeganie wytycznych dotyczących bezpieczeństwa.
W razie zaniedbania pracodawcy mogą być narażeni na odpowiedzialność prawną, a pracownicy - na szkodliwe skutki zdrowotne wynikające z trudnych warunków atmosferycznych.