Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Wakacje.pl z zarzutem od UOKiK-u. Spółka miała wprowadzać konsumentów w błąd
Maria Gil-Sobczyk
Maria Gil-Sobczyk 31.01.2023 12:51

Wakacje.pl z zarzutem od UOKiK-u. Spółka miała wprowadzać konsumentów w błąd

flaga polska-flaga polski-flaga polska chmury-iberion
Biznesinfo

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił spółce Wakacje.pl z Gdańska zarzut wprowadzania konsumentów w błąd. Powodem miało być zamieszczanie na serwisie internetowym ofert z mylącymi cenami. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółce grozi wysoka kara sięgająca nawet 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

Zarzut UOKiK dla serwisu Wakacje.pl

Tomasz Chróstny wyjaśnia, że ceny w wyszukiwarce serwisu Wakacje.pl miały różnić się od tych prezentowanych już na stronie konkretnej oferty. W przeliczeniu na jednego uczestnika wyjazdu różnica cenowa wynosiła od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. 

UOKiK podaje następujący przykład: na stronie z wynikami wyszukiwania 7 dni w 5-gwiazdkowym hotelu na Riwierze Tureckiej w przeliczeniu na osobę kosztowało 2111 zł, a po wejściu na stronę danej oferty i zaktualizowaniu ceny — 2558 zł.

Problem zaniżania cen w wynikach wyszukiwania dotyczył prawie ⅔ ofert sprawdzonych przez UOKiK. Z kolei w 10 proc. przypadków odkryto, że ceny w wyszukiwarce były zawyżone. 

Cena to jedno z podstawowych kryteriów, które bierzemy pod uwagę, planując wyjazd. Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie o niej informować, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność. To pierwsze takie działanie na rynku usług turystycznych — wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodaje również, że UOKiK będzie w dalszym ciągu monitorował sposób prezentacji cen w branży turystycznej, niezależnie od tego, czy oferty prezentuje małe biuro podróży, czy wielka firma.

Platforma Wakacje.pl już w trakcie postępowania wyjaśniającego zaczęła umieszczać przy prezentowanych ofertach specjalny symbol informacyjny. Po jego rozwinięciu konsument dowiadywał się, że cena danej oferty może się jeszcze zmienić. Zdaniem prezesa UOKiK-u nie jest to jednak wystarczająca praktyka. 

Spółka Wakacje.pl jest zaskoczona

Jesteśmy zaskoczeni stanowiskiem Prezesa UOKIK, który jak zakładamy omyłkowo przypisał nam rolę, której nie pełnimy. Wakacje.pl S.A. prezentują ofertę partnerów zewnętrznych (biur podróży) i nigdy nie wpływają na wysokość cen ich ofert prezentowanych w serwisie www.wakacje.pl. Wysokość cen wynika tylko i wyłącznie z polityki sprzedażowej biur podróży czytamy w oświadczeniu spółki przesłanym do redakcji RMF FM.

Platformę Wakacje.pl uruchomiono w 1999 roku. W 2015 roku serwis stał się częścią Wirtualna Polska Holding. W ciągu przeszło 20 lat istnienia firma otwarła ponad 200 salonów stacjonarnych w całym kraju. Na wycieczki zorganizowane przez Wakacje.pl wyjechało już milion osób.