Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Wizerunek polskiego przedsiębiorcy. Kombinator, pracoholik czy wyzyskiwacz?
Natalia Ziółkowska
Natalia Ziółkowska 13.09.2024 09:46

Wizerunek polskiego przedsiębiorcy. Kombinator, pracoholik czy wyzyskiwacz?

Bożena Damasiewicz
fot. materiały własne

Liczy się zaprawa, nie same cegły. Cegłami jesteśmy my — Polacy — z naszym kapitałem ludzkim. Zaprawa jest spoiwem, czyli chęcią współpracy. I właśnie ta współpraca — budowanie czegoś razem — tworzy kapitał społeczny — mówiła Bożena Damasiewicz, prezes Fundacji Pomyśl o Przyszłości podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

„PKB tworzymy sami, indywidualnie”

Fundacja Pomyśl o Przyszłości, to fundacja ekonomiczna, której założycielem jest Ryszard Florek, twórca i prezes firmy Fakro, a ideą — zwrócenie uwagi społeczeństwa na rozwój gospodarczy Polski. A dokładniej, szukanie odpowiedzi na pytanie: jak go przyspieszyć? Działaniem natomiast, jest angażowanie i zachęcanie wszystkich grup społecznych, do wkładu w inicjatywę. Bo rozwój krajowej gospodarki oddziałuje nie tylko na PKB, ale także ma realny wpływ na wysokość wynagrodzeń.


Istnieje przekonanie, że PKB tworzą przedsiębiorcy. I tworzą, budując swoje firmy, miejsca pracy. Myślę też, że gdybyśmy zapytali przychodniów, to prawdopodobnie wskazaliby również na polityków. Bo tworzą prawo, które albo rozwojowi gospodarczemu sprzyja, albo je hamuje. Ale myślę, że wiele osób nie pomyślałaby nawet o sobie. Że indywidualnie przyczynia się do rozwoju gospodarczego — wyjaśniała podczas rozmowy z „BiznesINFO”.


Wśród wymienionych przez Bożenę Domasiewicz grup, znaleźli się dziennikarze, którzy kształtują świadomość opinii publicznej, nauczyciele wychowujący kolejne pokolenia i — generalizując — konsumenci, którzy indywidualnie współtworzą PBK kraju.


Jako pracownicy, ale także jako klienci, gdy przed półką sklepową podejmujemy decyzję czy sięgniemy po zagraniczny produkt, czy nasz, polski — tłumaczyła.

Strzeż się, nieuczciwy przedsiębiorco. Konsumenci zyskali nowe prawo: to potężna broń w sądach Amerykanie prognozują wzrost Polski. Zaskakujący ruch albo pułapka

Kombinator, pracoholik czy wyzyskiwacz?

W tym roku po raz dziewiąty obchodziliśmy święto wszystkich firm w Polsce — Dzień Przedsiębiorcy — które Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił na 21 czerwca. W br. z okazji tego dnia Fundacja Pomyśl o Przyszłości wraz z Radą Polskich Przedsiębiorców Globalnych i Szkołą Główną Handlową zorganizowała konferencję. I na potrzeby tej konferencji sporządziła raport na temat wizerunku polskiego przedsiębiorcy.


Ogólna konkluzja: nie jest ani źle, ale nie jest też dobrze — podsumowała.


Na pytanie, które z określeń najbardziej kojarzą się z polskim przedsiębiorcą najczęściej wymienianym było „kombinator” — 37,8 proc. Kolejnym było „pracowitość” — 34,6 proc. a podium zamykał „wyzysk” — 31,4 proc.


Słowo „kombinator” może być rozumiane dwojako. Natomiast „wyzysk” już ma konkretny wydźwięk. Mając takie spojrzenie inaczej ustosunkowujemy się do przedsiębiorcy jako pracownicy, i również jako konsumenci — komentowała Domasiewicz.

„Kapitał społeczny to współpraca”

Trzecim filarem działalności fundacji — związanej z rozwojem gospodarczym — jest budowanie kapitału społecznego w Polsce. W myśl fundacji wpisuje się poczucie odpowiedzialności każdej grupy społecznej i współpraca.


Obrazując, liczy się zaprawa, a nie same cegły. Cegłami jesteśmy my — Polacy — z naszym kapitałem ludzkim, czyli wykształceniem, umiejętnościami, nastawieniem do pracy. Ale dom bez zaprawy nie powstanie. Zaprawa jest spoiwem, czyli chęcią współpracy, dogadywania się, sztuką kompromisów. I właśnie ta współpraca — budowanie czegoś razem — tworzy kapitał społeczny — ilustrowała.


Bożena Damasiewicz w imieniu fundacji zapewniała, że w ich mniemaniu, dobrobytu w Polsce bez kapitału społecznego, zbudować się nie da.