BiznesINFO.pl Polska i Świat Zajęcia dodatkowe dla dzieci. Autorka warsztatów edukacyjnych Magdalena Michalak, prezes SAVOIR7-Umiejętności przyszłości wskazuje, jak mądrze je wybrać
Domena publiczna

Zajęcia dodatkowe dla dzieci. Autorka warsztatów edukacyjnych Magdalena Michalak, prezes SAVOIR7-Umiejętności przyszłości wskazuje, jak mądrze je wybrać

31 sierpnia 2023
Autor tekstu: Magdalena Madoń

Już niedługo zacznie się rok szkolny. Jeszcze w wakacje rodzice szukają bądź zapisują swoje dzieci na zajęcia pozalekcyjne. Spytaliśmy Magdalenę Michalak, prezes SAVOIR7- Umiejętności przyszłości, autorkę warsztatów i projektów edukacyjnych, czym się kierować podczas wyboru zajęć dodatkowych.

Zapisywanie dzieci na zajęcia dodatkowe

Rodzice, którzy zapisują swoje dzieci na zajęcia dodatkowe, mają ku temu ważne powody.
„Każdy rodzic zwykle chce dla swojego dziecka jak najlepiej. Stara się, aby miało ono lepiej niż on sam, kiedy był mały. Chcemy, aby dzieci były: zdrowe, szczęśliwe i miały wspierających przyjaciół, samodzielnie i dobrze sobie radziły” - wyjaśnia Magdalena Michalak, prezes SAVOIR7, firmy organizującej edukacyjne warsztaty szkolne dla dzieci.


Oferta zajęć dla dzieci jest bardzo różnorodna. Dziecko można zapisać na kurs z języka obcego, taniec, czy treningi sportowe. Prezes Magdalena Michalak zwraca uwagę, że rodzice znają te zajęcia i wiedzą, że uczęszczanie na nie może przynieść dziecku wiele korzyści. Ponadto wiele z tych zajęć jest ciekawych dzięki metodzie ich prowadzenia.


„Np. Zajęcia umiejętności przyszłości są realizowane w taki sposób, że występuje przemienność elementów statycznych i ruchowych. Pojawiają się różne wyzwania, które pobudzają dzieci do logicznego myślenia, zadawania pytań, a zatem i wnioskowania, dzięki czemu ciekawi je to, co odkrywają. Ponieważ zajęciom towarzyszy wiele pozytywnych emocji, oczywiste jest to, że zapamiętują więcej, dzięki czemu lepiej się ucząc. W związku z tym dzieci dobrze się bawią” - dodaje ekspertka.

Laptopy dla czwartoklasistów. Nie będzie sprzętu bez dokumentu

Optymalna ilość zajęć dla dziecka i dla rodziców

Dziecko może wiele zyskać, uczestnicząc w zajęciach dodatkowych, ale zdaniem Magdaleny Michalak, podczas wyboru zajęć dodatkowych dla dziecka oprócz oczywistych korzyści należy uwzględnić także możliwości logistyczne i finansowe rodziców .


„U dzieci chodzących już do szkoły należy, przede wszystkim zwrócić uwagę na plan zajęć w danym dniu i przeliczenie czasu dojazdów, czy można liczyć na wsparcie cioci/dziadka/rodzica innego dziecka jeśli chodzi o odbiór z zajęć. Chodzi o zwyczajne zweryfikowanie logistyki.


Kolejnym aspektem są finanse rodziców. Czyli na ile zajęć rodzice mogą pozwolić, a następnie dobór zajęć ze względu na kryteria wyboru. Wspominam o tym, ponieważ na zajęciach w mojej firmie, zdarzyło się tak, że dzieci dołączyły do grupy, spodobały im się zajęcia, polubiły trenera i pozostałe dzieci i z wyżej wymienionych powodów pomimo różnych prób organizacyjnych i naszych rozwiązań ostatecznie musiały zrezygnować. Także optymalna ilość zajęć jest po prostu możliwa do zrealizowania dla całej rodziny ”.


Istotny jest także sposób prowadzenia zajęć. Jest nieco inaczej, gdy dziecko chodzi np. 3 x w tygodniu na zajęcia aktywne, a inaczej gdy 3 x siedzi przy stoliku. Ma to wpływ na odczucia dziecka.

Jak nie przesadzić z ilością zajęć dodatkowych?

Zdarza się, że dzieci są przeładowane zajęciami dodatkowymi. Magdalena Michalak wskazuje, że można tego uniknąć.

„Pomocne może będzie odpowiedzenie na pytanie, po co dziecko chodzi na zajęcia pozalekcyjne? Czy celem rodzica jest zniwelowanie np. wad postawy, problemów w nauce?
Czy rozwój umiejętności np. współpracy, planowania, radzenia sobie z emocjami, może rozwijanie zainteresowań i indywidualnych talentów dziecka? Z pewnością po czasie spędzonym w szkole dziecko potrzebuje odpoczynku, zabawy, czasu spędzanego samemu czy z rodziną i to bez odrabiania lekcji . Planując zajęcia dodatkowe dobrze jest wziąć to pod uwagę”.


Zdarza się także, że dziecku po prostu nie spodobają się dane zajęcia. Jak czytamy w informacji przesłanej przez Superminds Academy, warto zwrócić także uwagę na zainteresowania dziecka.


„Obserwujmy, w czym wykazuje się nasze dziecko oraz co je pasjonuje. Nie patrzmy na celebrytów, którzy akurat reklamują jakiś kurs, czy na to, co aktualnie jest modne. Wybierając
zajęcia odpowiadające zainteresowaniom naszego dziecka, zwiększymy szansę na utrzymanie ich zaangażowania i entuzjazmu” - mówi Anetta Grzanek, pedagog i metodyk, a także właścicielka Superminds Academy, w której implementuje japoński system nauczania matematyki.


Przypomina także, że wiele szkół oferuje lekcje próbne i warto z nich skorzystać, aby sprawdzić, czy takie zajęcia będą dziecku odpowiadać.

ZUS może obniżyć lub zawiesić emeryturę. Od września zmienia się ważny limit dla wielu seniorów
Obserwuj nas w
autor
Magdalena Madoń

Redaktor Biznesinfo. Wcześniej copywriter oraz młodsza księgowa. Absolwentka rachunkowości i controllingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. W wolnym czasie bierze czarodziejski flet i gra w orkiestrach dętych.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat