Na zakupach ochronę środowiska mamy gdzieś. Porażający raport ujawnia prawdę
Zakupy Polaków niezbyt “przyjazne dla środowiska”
Zakupy Polaków niestety nadal są dalekie od ekologicznego ideału. Jak wynika z raportu „Konsumenci a gospodarka obiegu zamkniętego” ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu, partnera merytorycznego raportu, 38% Polaków przyznaje, że kupuje więcej niż naprawdę potrzebuje, a wybierając żywność czy kosmetyki aspekt środowiskowy jest jednym z najmniej istotnych. Co więcej, blisko połowa respondentów nie korzysta na zakupach z toreb wielorazowego użytku. 29% ankietowanych przyznaje, że używa zbyt wielu toreb foliowych. ⅓ osób deklaruje, że odmówiła wzięcia w sklepie niepotrzebnej torebki foliowej.
Swoje konsumenckie zachowania Polacy tłumaczą to głównie atrakcyjnymi promocjami (52%) i złymi nawykami (39%). Jak wynika z raportu, barierą dla lepszych ekologiczne decyzji zakupowych jest również cena. Aż ⅓ Polaków kupiłoby produkt opatrzony ekologicznym certyfikatem, gdyby nie był tak drogi.
Lubimy rzeczy z drugiej ręki
Za to Polacy chętnie korzystają z używanych produktów. 45% badanych deklaruje, że zamiast kupić coś nowego stara się naprawić coś, co posiada, a ⅓ korzysta z różnego rodzaju wypożyczalni.
Często kupujemy również towary z drugiej ręki, głównie są to samochody, książki i ubrania. W 67% kupujemy je na portalach aukcyjnych, a 39% w sklepach z używanymi przedmiotami (39%). Ponad połowa Polaków przyznaje, że oddaje za darmo używane przez siebie przedmioty.
Powoli rozwija się nasza świadomość ekologiczna
Jak wynika z badania, 31% ankietowanych wie, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na środowisko naturalne, zaś 37% przyznaje, że wierzy, że zmiana ich codziennych zachowań i nawyków mogłaby się pozytywnie przyczynić do ochrony środowiska.
– Z naszego badania wynika, że w Polakach budzi się świadomość ekologiczna i powoli dają temu wyraz w swoich zachowaniach zakupowych. Zdecydowanie pionierami w tym zakresie są mieszkańcy dużych miast, w szczególności wykształcone kobiety. Mimo optymistycznych deklaracji dotyczących naprawiania niektórych rzeczy, chęci ograniczenia konsumpcji czy korzystania z wypożyczalni, nadal w codziennych zachowaniach widoczny jest brak prostych przyzwyczajeń, takich jak np. ograniczenie liczby toreb foliowych czy korzystanie z toreb wielorazowego użytku. Z badania jasno też wynika, że cenowo produkty ekologiczne są poza zasięgiem wielu Polaków, gdyż przegrywają ceną z tradycyjnymi produktami. Mimo tego, wyraźnie widać, że idą zmiany, a starannie i sukcesywnie prowadzona kampania informacyjna przynosi rezultaty – komentuje Filip Owczarek, autor raportu.