BiznesINFO.pl Polska i Świat Coraz więcej Polaków ogranicza jedzenie mięsa
Biznesinfo

Coraz więcej Polaków ogranicza jedzenie mięsa

7 listopada 2021
Autor tekstu: Joanna Leja

W Polsce jest już milion wegetarian i wegan, a dwa razy więcej przygotowuje się na ten krok. Coraz więcej Polaków ogranicza lub zupełnie rezygnuje ze spożycia mięsa. Obserwowane trendy to w dużej mierze zasługa młodszych pokoleń - stwierdzono w analizie Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Analitycy PIE zwrócili uwagę, że "podobnie jak reszta Europy, Polacy w coraz większej liczbie ograniczają lub zupełnie rezygnują ze spożycia mięsa". Nawyki żywieniowe mocno się zmieniły. Młodzi Polacy odstawili częściowo lub zupełnie mięso. Idzie za tym fakt, że sprzedaż produktów mięsnych spada.

Większość wegan i wegetarian to młodsze pokolenia

Eksperci, powołując się na dane z ankiety Global Consumer Survey z 2021 r., wskazali, że w Polsce 7 proc. osób w wieku 18-29 lat jest wegetarianami, a 1 proc. weganami, "co zbiorczo jest wynikiem wyższym niż np. we Francji czy Włoszech" - zauważono.

Jak wskazano, powołując się na badanie ankietowe Panelu Ariadna z 2019 r., odsetek Polaków będących na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej sięga 8,4 proc. Natomiast z cytowanych przez ekspertów badań firmy Maczfit na mieszkańcach dużych miast wynika, że skala popularności wegetarianizmu w takich ośrodkach może sięgać nawet 20 proc. Natomiast w 2014 r. w badaniu CBOS odsetek wegetarian w Polsce wynosił 1 proc.

Jednocześnie - według Panelu Ariadna - połowa wegetarian w Polsce ma 34 lata lub mniej. "Wyniki ankiety firmy Mintel z 2017 r. pokazały, że w grupach wiekowych 16-24 lata oraz 25-34 lata odsetek wegan i wegetarian przekracza nawet 10 proc." – zauważono.

"Przodownictwo młodych ludzi widać także w ograniczaniu konsumpcji mięsa – nawet co piąta osoba w wieku 18-24 lata nie jadła mięsa w ciągu całego miesiąca, przy wartościach zbliżonych do 10 proc. w starszych kohortach" - stwierdził PIE na podstawie analizy danych Ariadny. Z kolei według przywołanej ankiety IBRIS, ogółem ponad połowa Polaków planuje zmniejszenie konsumpcji mięsa. – Europa, według danych sprzed pandemii, była największym rynkiem produktów zastępujących mięso – na Stary Ląd przypadało blisko 40 proc. światowej sprzedaży jego substytutów – wskazano w analizie opublikowanej w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE".

Coraz więcej zielonych restauracji

Eksperci zwrócili uwagę, że Polska "szybko nadrabia dystans w tym względzie" - w trzech ostatnich latach sprzedaż mięsa w naszym kraju spadła o 7,5 proc., a sprzedaż wegetariańskich substytutów mięsa wzrosła o 480 proc. Podobnie rozwija się wegetariańska część branży restauracyjnej. "Happy Cow, światowy przewodnik po restauracjach dla wegan, w 2010 r. miał w swojej bazie blisko 1200 restauracji w pełni wegańskich lub wegetariańskich w Europie, zaś w 2019 r. było to już blisko 6,5 tys." - podkreślono.

Dodano, że w ich rankingu najlepszych miast dla wegan Warszawa jest na miejscu szóstym, za takimi metropoliami, jak Londyn, Berlin czy Nowy Jork – w naszej stolicy Happy Cow odnalazło 150 restauracji sprzyjających diecie roślinnej.

W GUS spadku aż tak nie widać

Jednak analitycy zastrzegli, że dynamika zmian w konsumpcji mięsa nie jest tak widoczna w danych GUS. W tzw. koszyku inflacyjnym, tworzonym na bazie badań wydatków budżetów gospodarstw domowych, waga przyznana produktom mięsnym w 2021 r. znacznie wzrosła w stosunku do 2020 r., "do poziomu nieodnotowanego w ubiegłej dekadzie". Sytuacja ta, jak przyznali, jest odwróceniem wyraźnego trendu spadkowego notowanego nieprzerwanie od 2014 r. Z kolei według danych zebranych w 2019 r., dostawy mięsa na krajowy rynek spadły rdr o 3,9 proc. Autorzy analizy podsumowali, że spożycie mięsa w 2019 r. spadło o nieco ponad 2 proc., a pogłowie trzody chlewnej - w zależności od typu zwierzęcia - utrzymuje się na podobnym poziomie lub nawet minimalnie wzrasta w ostatnich latach. Dodano, że produkcja żywca rzeźnego w 2019 r. zmniejszyła się rdr pierwszy raz od 2013 r.

Obserwuj nas w
autor
Joanna Leja

Redaktorka Biznesinfo. Wcześniej związana z takimi redakcjami jak bankier.pl, money.pl i wroclaw.pl. Poza śledzeniem najważniejszych wydarzeń, fotografuje z ziemi i z przestrzeni powietrznej. Absolwentka komunikacji korporacyjnej i public relations na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz Dziennikarstwa i public relations na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat