BiznesINFO.pl Technologie Duże zmiany w dowodach osobistych. Wniosek złożymy przez internet, jest jedno ale
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Duże zmiany w dowodach osobistych. Wniosek złożymy przez internet, jest jedno ale

22 listopada 2023
Autor tekstu: Maciej Olanicki

Powstał projekt rozporządzenia, które da podstawą prawną dla nowego wzoru dokumentu osobistego. To jednak kwestie wnioskowania o niego, sposób jego wydawania i procedury dotyczące m.in. jego utraty mogą stanowić najważniejszą różnicę. W kwestii dowodów osobistych czeka nas duża zmiana.

Zmiany we wnioskach o dowód osobistych

Jak donosi Serwis Samorządowy PAP, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało już nowy projekt na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Najważniejsza nowość, jaką wprowadza on z punktu widzenia przeciętnego obywatela to kwestia składania wniosków .

Wnioski o dowód osobisty będzie można składać za pośrednictwem internetowych usług elektronicznych . Niestety nie oznacza to, że przez całą procedurę będzie można przejść bez wychodzenia z domu.

Ważna nowość zmierza do mObywatela. O co chodzi z zastrzeżeniem PESEL?

Jak będzie można złożyć wniosek o dowód na nowych zasadach?

Po pierwsze, podróż do organów gminy nie ominie nas przez konieczność odwzorowania podpisu w postaci cyfrowej na urządzeniu signature pad, zbliżonym do tego, jakie wykorzystują między innymi firmy kurierskie. Ma to stanowić uwierzytelnienie wniosku składanego przez internet.

Po drugie, podczas wnioskowania o dowód konieczne będzie dostarczenie danych biometrycznych w postaci odcisków linii papilarnych. Aby tego dokonać, nadal trzeba będzie odwiedzić urząd. To sprawia, że składanie wniosku o dowód zgodnie z nowym projektem MSWiA de facto tylko częściowo cyfryzuje całą procedurę.

Zmiany w przypadku utraty ważności, zagubień, uszkodzeń

MSWiA planuje także uregulować kwestię procesu, jaki następują po utracie ważności dowodu osobistego. Nowe przepisy stanowią, że wnioskujący będzie zobowiązany dostarczyć nieważny dowód do urzędu, a tam dokonane zostanie jego fizyczne zniszczenie, np. poprzez przecięcie . Podobnie będzie z dokumentami osobistymi osób zmarłych.

Nowe zasady będą także dotyczyć dowodów, które zostały zagubione czy skradzione. Słowem – w tych wszystkich przypadkach, gdy obywatel straci do nich dostęp. Wówczas na organach gminnych będzie spoczywać obowiązek unieważnienia dokumentu w Rejestrze Dowodów Osobistych , ale też ustalenie zgodności tożsamości obywatela z informacjami z publicznych rejestrów.

Źródło: samorzad.pap.pl

Zastrzeganie numeru PESEL z falstartem. Aplikacja opoźniona, brakuje podmiotów i regulacji
Prezydent podpisał ustawę powołującą Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości
Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Dziennikarz biznesinfo.pl. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.
 

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat