BiznesINFO.pl Technologie ENEA będzie zwracać pieniądze klientom. UOKiK wydał decyzje
Fot. RDNE Stock Project/Pexels

ENEA będzie zwracać pieniądze klientom. UOKiK wydał decyzje

29 stycznia 2024
Autor tekstu: Maciej Olanicki

Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, podjął decyzję zobowiązujące wobec spółki ENEA. Dochodzenie w jej sprawie wykazało, że dokonywano niesłusznych pobrań opłat, naruszając tym samym prawa klientów. Teraz ENEA będzie musiała zwrócić niesłusznie pobrane pieniądze.

Dodatkowe opłaty przy o stałych cenach

UOKiK podjął działania po wielu skargach klientów ENEI. Dotyczyły one praktyk spółki, jakie stosowała w przypadku ofert ze stałą ceną . Spółka oferowała kilka rodzajów umów, w których ceny miały pozostawać niezmienione przez 24 lub 36 miesięcy. Odbywało się to jednak przy pobieraniu dodatkowej opłaty w wysokości ok. 20-30 zł.

To właśnie w tym obszarze UOKiK dopatrzył się zaniedbań informacyjnych. ENEA miała niedostatecznie informować klientów, że oprócz cen za energię będzie ich obowiązywać stała, cykliczna i obowiązkowa opłata. W rezultacie klienci mogli być wprowadzani w błąd – materiały reklamowe w sposób niewystarczający zaznaczały, że przy stałych cenach będziemy także mieli do czynienia ze opłatą, która także nie zmienia swojej wysokości, niezależnie od wydarzeń na rynku.

UOKiK wykrył zmowę cenową na rynku monitoringu elektronicznego. Ponad 37 mln złotych kary

ENEA wymuszała dalsze korzystanie z usług

Kolejna decyzja dotyczy treści umów, jakie zawiązywano z ENEĄ. Tu także chodzi o oferty ze stałą ceną. Otóż w przypadku wypowiedzenia umowy klienci musieli płacić zryczałtowaną opłatę w wysokości 30 zł za każdy miesiąc , jaki pozostał do końca jej obowiązywania. UOKiK nie znalazł uzasadnienia w kosztach ponoszonych przez spółkę i stwierdził, że opłata była środkiem wymuszenia dalszego korzystania z oferty.

UOKiK zobowiązuje do rekompensaty

UOKiK wydał decyzję zobowiązującą spółkę do zwrotu niesłusznie naliczonych kosztów. W przypadku opłat za zerwanie umowy, ci konsumenci, których reklamacja została wcześniej odrzucana, zyskają prawo do zwrotu pieniędzy . Mają czas na złożenie wniosku o rekompensatę od momentu, kiedy ENEA powiadomi ich o decyzji UOKiK.

W tej chwili ENEA nie oferuje już umów ze stałą ceną. Aktualni klienci objęci zobowiązaniem otrzymają kod rabatowy na 550 zł, który można wykorzystać Strefie Zakupów Enei.

Osobne zobowiązania zostały nałożone na spółkę w rezultacie stosowania przez nią zapisów wymuszających dalsze korzystanie z jej usług. Wszyscy klienci, którzy zerwali umowę i opłacili koszty „kary”, otrzymają zwrot pieniędzy. Ponadto podobnie jak w poprzednim przypadku, otrzymają oni rabat 550 zł w sklepie internetowym ENEI. Spółka uruchomi także infolinię, dzięki której będzie można uzyskać informacje na temat należnych rekompensat.

Gigantyczna kara dla popularnego operatora. UOKiK nie miał litości
Klienci dostaną zwrot za montaż fotowoltaiki. UOKiK podjął decyzję
Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Dziennikarz biznesinfo.pl. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.
 

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie