Jak nie zepsuć sobie wakacji? Uważaj na oszustów - podszywają się pod popularny serwis
Złodzieje podszywają się pod hotele, ośrodki wypoczynkowe oraz właścicieli lokali do wynajęcia. Naciągają na opłaty, a następnie znikają, lub korzystając z kontaktu, usiłują wydobyć wrażliwe dane. NASK – Państwowy Instytut Badawczy wydał ostrzeżenie, przed wakacyjną falą oszustw.
”Wyłudzają dane logowania do serwisu oraz pieniądze”
Ostrzeżenie dotyczące korzystania z usług serwisu Booking.com wydał NASK – Państwowy Instytut Badawczy. Instytucja zajmuje się monitorowaniem tego, co dzieje się w przestrzeni wirtualnej oraz dbaniem o bezpieczeństwo w sieci. Jak czytamy w komunikacie , cyberprzestępcy nie mają skrupułów.
Oszuści wykorzystują przejęte wcześniej konta obiektów oferowanych w serwisie Booking.com i przesyłają wiadomości do osób, które zarezerwowały w nich noclegi. W kolejnych e-mailach informują o konieczności potwierdzenia rezerwacji, grożąc jej anulowaniem. Link zawarty w wiadomości przenosi do strony podszywającej się pod Booking.com, gdzie oszuści wyłudzają dane logowania do serwisu oraz pieniądze! – czytamy w ostrzeżeniu.
Podszywanie się pod hotele
Częstą metodą stosowaną przez oszustów jest podszywanie się pod wszelkiego rodzaju hotele, ośrodki wypoczynkowe, czy właścicieli lokali przeznaczonych pod najem krótkoterminowy. Najczęściej odbywa się to w ten sposób, że z góry pobierana jest opłata za skorzystanie z usług noclegowych, a gdy ofiary oszustwa docierają na miejsce, okazuje się, że podany w ogłoszeniu obiekt nie istnieje , lub o ich rezerwacji nikt nie słyszał.
Dlatego za każdym razem należy weryfikować, czy dane miejsce istnieje w rzeczywistości, najlepiej zadzwonić tam bezpośrednio lub wysłać e-mail. Booking może być dobrą bazą do wyszukiwania miejsc noclegowych, ale w przypadku znalezienie odpowiedniego obiektu, bardziej opłaca się zarezerwować pobyt bezpośrednio u właściciela. Pośrednicy tacy jak Booking.com, pobierają prowizję, która wpływa na cenę. Ominięcie pośrednika może być zatem nie tylko bezpieczniejsze, ale i bardziej opłacalne i to dla każdej ze stron.
Linki, opłaty, dane
Inną metodą powszechnie stosowaną przez cyberprzestępców jest ta, której celem jest wyłudzenie wrażliwych danych, takich jak loginy i hasła logowania, czy dane karty płatniczej lub kredytowej. Dzieje się to w ten sposób, że oszust podszywający się pod właściciela obiektu wchodzi w rozmowę z potencjalną ofiarą i przekonuje ją do przekazania takich informacji. Może też przekazać linka, który przekieruje do strony udającej Booking.com, lub witrynę hotelu, by ofiara samodzielnie uzupełniła wszelkie interesujące oszusta informacje.
O innych regularnie stosowanych latem sposobach oszustów, pisaliśmy TUTAJ.