BiznesINFO.pl Finanse Jeśli płacisz kartą, musisz o tym wiedzieć. Wtedy bank nie zwróci pieniędzy
Fot. JESHOOTS-com/Pixabay

Jeśli płacisz kartą, musisz o tym wiedzieć. Wtedy bank nie zwróci pieniędzy

23 lutego 2025
Autor tekstu: Zuzanna Kłosek

Płatności bezgotówkowe to wygodna, szybka i bezpieczna opcja. Nic dziwnego, że cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. W przypadku kart płatniczych klienci banków muszą jednak liczyć się z pewnym ryzykiem. Konta internetowe często padają łatwym łupem oszustów. Ukradzione pieniądze nie zawsze można odzyskać. Kiedy bank ma prawo odmówić zwrotu środków na konto?

Apel do klientów banków. Tych pieniędzy już nie odzyskasz

W jaki sposób Polacy powinni zadbać o bezpieczeństwo swoich finansów? Banki stale apelują do swoich klientów, by nie stosowali zbyt prostych haseł i nie wykorzystywali tych samych zabezpieczeń w wielu serwisach. Powinniśmy także regularnie pamiętać o ich zmianie. Kłopoty mogą się jednak zacząć nie tylko w internecie, kiedy oszuści uzyskają dostęp do konta bankowego. Źródłem problemów może okazać się także sama karta. W niektórych przypadkach, gdy utracimy pieniądze z konta, żadne odwołanie, ani skarga złożona do banku nie pomoże. W niektórych przypadkach utracimy pieniądze bezpowrotnie.

W poniedziałek Lidl zaczyna wiosnę. Klienci ruszą po jednego ulubieńca
Masz w domu te książki? Lepiej sprawdź wszystkie półki, są warte duże pieniądze

W tej sytuacji musisz zareagować natychmiast

Powody do obaw mają przede wszystkim klienci, którzy zgubią kartę płatniczą — czy to kredytową, czy debetową. Wówczas procedury są jasne i w każdym przypadku takie same. Warto jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach sytuacja może okazać się bardziej skomplikowana .

Co zrobić po utracie karty bankowej? Przede wszystkim: musimy działać szybko. W pierwszej kolejności należy:

  • skontaktować się z bankiem za pośrednictwem oficjalnej infolinii i zastrzec kartę;
  • zgłosić nieautoryzowane transakcje bankowi;
  • zmienić dane do logowania w bankowości elektronicznej oraz aplikacjach mobilnych.

A co z naszymi pieniędzmi, które już zostały rozdysponowane? W kilku przypadkach możemy ich więcej nie zobaczyć. Kiedy poszkodowanemu nie będzie przysługiwać odszkodowanie ?

money-256319_1280.jpg
Fot. jarmoluk/Pixabay

Autoryzacja a uwierzytelnienie karty. Musisz na to uważać

Niezależnie od tego, czy zgubiliśmy kartę, czy ktoś nam ją ukradł, skorzystanie z niej będzie uważane za wykroczenie. W przypadku nieautoryzowanej transakcji, czyli takiej dokonanej bez zgody właściciela karty, banki są zobowiązane do zwrotu środków na konto . Muszą to zrobić do końca następnego dnia roboczego od momentu zgłoszenia.

Jak jednak wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów , nie dotyczy to każdej sytuacji. Bank może odmówić odszkodowania, jeśli udowodni, że transakcja została autoryzowana przez klienta, a także w sytuacji, gdy doszło do “rażącego niedbalstwa ze strony posiadacza karty”. Mowa tu m.in. o udostępnianiu karty osobom trzecim czy przechowywanie jej wraz z numerem PIN. Na niekorzyść konsumentów może działać również fakt, że do pewnego limitu płatności zbliżeniowe nie wymagają uwierzytelnienie (np. do 50 lub 100 zł).

Jeśli jednak transakcja nie była autoryzowana, a bank odmówi zwrotu pieniędzy, mamy prawo wprowadzić sprawę na drogę sądową. Decydując się na taki krok warto skonsultować się z prawnikiem. Powinniśmy także pamiętać, że uwierzytelnienie i autoryzacja to nie to samo , jak podkreśla Interia Biznes. Uwierzytelnienie, np. wpisanie kodu PIN, to czynność czysto techniczna. Autoryzacja jest natomiast świadomym potwierdzeniem transakcji przez właściciela karty.

Komornicy szykują bat na dłużników. Ważne przepisy do zmiany
Aplikacja mObywatel może przestać działać. Użytkownicy mają czas do 25 lutego
Obserwuj nas w
autor
Zuzanna Kłosek

Redaktorka portalu BiznesINFO. Jestem studentką Twórczego Pisania i Marketingu Wydawniczego na Uniwersytecie Śląskim. Poprzednie studia ukończyłam z wyróżnieniem na kierunku Kultury Mediów. Kocham książki, którymi interesuję się zarówno od strony czynnej, jak i biernej, co wykorzystuję pisząc powieści, ale również tworząc dla czasopisma ArtPapieru i miesięcznika Kreatywni. Wolne chwile spędzam przy serialach i grach komputerowych.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat