Nadchodzi koniec bezpłatnych autostrad? GDDKiA mówi wprost
Czy czeka nas powrót opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA? Choć na razie oficjalnie rząd nie ma takich planów, to zdaniem niektórych ekspertów, sytuacja niebawem może ulec zmianie.
Od niemal roku kierowcy nie muszą płacić
Od 1 lipca 2023 r. z autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, kierowcy samochodów osobowych i motocykli, mogą korzystać bez opłat.
Wiele mówiło się wówczas, że likwidacja opłat za jazdę państwowymi autostradami, jest elementem kampanii wyborczej poprzedniego rządu. Jak dotychczas jednak, pomimo zmiany władzy, kierowcy nadal mogą korzystać z darmowych autostrad.
Płatne są dwa, zarządzane przez prywatnych właścicieli, odcinki - na A2 Konin - Nowy Tomyśl - Świecko oraz na A4 Katowice – Kraków.
Eksperci są zdania, że taka sytuacja nie potrwa długo
Sytuacja dogodna dla kierowców, jest zdaniem niektórych ekspertów niemożliwa do utrzymania w dłuższej perspektywie czasu i co ciekawe, nie chodzi tylko o autostrady, ale i drogi ekspresowe.
Na dłuższą metę utrzymanie nieodpłatnego systemu autostrad, ale i dróg ekspresowych, jest niemożliwe - tłumaczy portalowi WNP Andrzej Kaczmarek, prezes spółki Stalexport Autostrada Małopolska.
Warto nadmienić, iż Stalexport Autostrada Małopolska odpowiada za płatną część autostrady A4. Kierowcy często narzekają na wysokie opłaty i słabą przepustowość płatnej A4, spowodowanej niekończącymi się remontami.
Bezpłatne bo nowe?
Zdaniem prezesa spółki zarządzającej płatnym odcinkiem A4, brak opłat wiąże się z póki co niskimi kosztami ich utrzymania.
W przytłaczającej większości nie wymagają one modernizacji, a ich koszty utrzymania są relatywnie niskie. Ale tak nie będzie zawsze. W pewnym momencie drogi te będą wymagały poważnych nakładów na ich utrzymanie i remonty - zaznacza Kaczmarek.
Wraz z upływem czasu, jak mówi prezes, sytuacja będzie jednak ulegać zmianie i wtedy nie będzie już odwrotu od pobierania opłat.
Trzeba postawić pytanie, czy to sprawiedliwe rozwiązanie. Wtedy płacą za nie także ci, którzy z nich nie korzystają, a z kolei na przykład obcokrajowcy, którzy zatankowali swoje auta za granicą i nie ponieśli kosztów opłaty paliwowej, skorzystają z nich kompletnie za darmo - podsumowuje prezes.
Warto jednak zauważyć, że autostrady niemieckie nie są najnowsze, pomimo tego kierowcy samochodów osobowych mogą korzystać z nich bezpłatnie.
Źródło: GDDKiA/Super Express