Nawet milion złotych kary. Czas do końca lutego
Przedsiębiorcy powinni pamiętać o ważnym terminie, który mija już za kilka dni. Chodzi o opłatę BDO. Co nam grozi, jeśli o niej zapomnimy? Kara może być naprawdę wysoka.
Czym jest BDO i kto musi zapłacić?
BDO to tzw. baza danych odpadowych lub baza danych o odpadach, a dokładniej: baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. BDO pozwala gromadzić informacje o odpadach, a także zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, sprawozdawczych i ewidencyjnych.
Kto powinien zarejestrować się w BDO? Przedsiębiorcy i to zarówno ci prowadzący mikroprzedsiębiorstwa, jak i większe firmy. Dotyczy to oczywiście wszystkich przedsiębiorstw, które wytwarzają odpady i prowadzą ich ewidencję, ale także tych, które produkują, importują lub kupują opakowania w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych albo wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach , ale również sprzęt elektryczny i elektroniczny, pojazdy, baterie, akumulatory, oleje smarowe czy opony.
Wpis do BDO może zostać wprowadzony z urzędu albo na wniosek samego przedsiębiorcy
, zależnie od rodzaju prowadzonej działalności. Za prowadzenie BDO odpowiedzialny jest marszałek województwa.
Opłata za BDO
Koszt rocznej opłaty za BDO nie jest wysoki, podobnie jak opłaty rejestrowej. W tym roku opłata BDO wynosi:
- 100 zł dla mikroprzedsiębiorstw, zatrudniających do 10 pracowników, których obrót roczny nie przekracza 2 mln euro
- 300 zł dla pozostałych przedsiębiorców
W przypadku opłaty rejestrowej, jest ona jednocześnie opłatą roczną za pierwszy rok działalności , przedsiębiorcy nie muszą zatem martwić się dodatkowymi kosztami.
Obie opłaty należy wpłacić na konto urzędu marszałkowskiego, właściwego dla miejsca zamieszkania lub dla siedziby firmy.
A co jeśli zapomnimy uiścić opłatę za BDO?
Kary są naprawdę wysokie
Przegapienie terminu płatności jest bardzo niefortunne, szczególnie ze względu na
wysokie kary finansowe.
Jeśli nie opłacimy opłaty rocznej
zostaniemy wykreśleni z bazy danych
. Jeśli natomiast będziemy prowadzić działalność bez rejestracji, może nas to kosztować
od 1000 zł do nawet 1 000 000 zł!
Nie przegap tego terminu
O uiszczeniu płatności w terminie warto zatem pamiętać. Przedsiębiorcy mają na to czas standardowo do końca lutego , który w tym roku wypada wyjątkowo 29. dnia miesiąca, w czwartek.
Natomiast w przypadku opłaty rejestrowej, termin mija po dwóch tygodniach od momentu rozpoczęcia działalności . Przypominamy, że w tej sytuacji stanowi ona jednocześnie opłatę roczną.
źródło: interia wydarzenia