Nowy komunikat dla pacjentów NFZ. Chodzi o umawianie się na wizyty
W Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia od początku roku rozpatrzono 150 skarg dotyczących trudności w dostępie do świadczeń. Najczęściej problematyczne okazywało się zarejestrowanie do lekarza (POZ i AOS) oraz brak kontaktu z placówką. Tymczasem NFZ przypomina, że zakłady podstawowej opieki zdrowotnej mają pewien obowiązek, do którego zobowiązują je przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Poniżej wskazujemy, co koniecznie powinni wiedzieć pacjenci.
Pacjencie, pamiętaj o swoich prawach
Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina, że obowiązkiem placówek podstawowej opieki zdrowotnej jest umożliwienie pacjentom nie tylko rejestracji na miejscu (na wizytę do lekarza POZ można zapisać się w godzinach pracy placówki, między 8:00 a 18:00), ale również za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu bądź innych środków komunikacji elektronicznej.
Pacjenci muszą mieć zapewnioną realną możliwość zapisania się do swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i uzyskania jego porady. Nie jest to dobra wola przychodni , do tego zobowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej – podkreśla Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy Narodowego Funduszu Zdrowia, w informacji nadesłanej do redakcji Biznesinfo.
Możliwie najkrótszy termin
NFZ wyjaśnia, że w przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza POZ jest udzielane w dniu zgłoszenia (zgodnie z harmonogramem pracy zakładu). Natomiast w innych przypadkach termin wizyty uzgadnia się wraz z pacjentem. Nie może dochodzić do sytuacji, w których ktoś jest odsyłany do podjęcia ponownej próby rejestracji w kolejnych dniach. Pacjent powinien mieć bowiem taką możliwość już przy pierwszym kontakcie z placówką.
Jeśli pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, może zwrócić się do swojego oddziału wojewódzkiego NFZ lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii NFZ 800 190 590. Narodowy Fundusz Zdrowia reaguje na wszystkie sygnały od pacjentów dotyczące ograniczenia dostępności do świadczeń. Każdą sprawę wyjaśniamy indywidualnie. W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości placówka medyczna jest zobowiązana do realizacji umów zgodnie z przepisami – zapewnia nas Beata Kopczyńska.
Wiemy, ile NFZ wydał na leczenie Polaków w 2022 roku
18 września NFZ opublikował nowy raport, w którym podsumował koszty leczenia pacjentów w ubiegłym roku. Kwota jest pokaźna, bo chodzi o ponad 110 mld zł, a więc 27 mld zł więcej niż w 2021 roku. Z kolei wydatki na cel świadczeń medycznych i leków przeznaczonych dla 100 “najdroższych” pacjentów wyniosły 218 mln zł.
Potwierdziło się, że znacząca część środków jest przeznaczana na dość niewielką liczbę pacjentów. Ciekawym jest fakt, że w analizowanym obszarze, jak w wielu innych, obserwujemy tzw. Zasadę Pareta: 80% budżetu jest przeznaczane na potrzeby zdrowotne 20% najbardziej potrzebującej populacji. Wniosek płynący z analizy rozkładu kosztów na populację może być dla wielu osób dość zaskakujący. Okazuje się, że niemal 31,5 mld złotych przeznaczamy na świadczenia dla – uwaga – 1% populacji (mieszkańców naszego kraju) – komentuje Filip Urbański, dyrektor Departamentu Analiz, Monitorowania Jakości i Optymalizacji Świadczeń w Centrali NFZ.