Nowy termin wdrożenia e-Doręczeń. Minister cyfryzacji podał datę
System e-Doręczenia ma uprościć i ujednolić proces komunikacji pomiędzy zobowiązanymi do tego podmiotami a urzędami. Pierwotnie miał on być w użyciu już od 10 grudnia, jednak konieczne były przesunięcie terminu oraz pośpieszna nowelizacja ustawy w tej sprawie. Dziś znamy już nowy, ostateczne terminy.
Nowy termin wdrożenia e-Doręczeń
Wdrożenie e-Doręczeń przeciąga się – pierwotnie system miał być wykorzystywany już od 10 grudnia . Szybko jednak stało się jasne, że urzędy potrzebują na ten złożony proces więcej czasu. W odpowiedzi Janusz Cieszyński, byty Minister Cyfryzacji wydłużył czas dany na wdrożenie do 30 grudnia oraz wysłał do urzędów specjalistów, którzy mieli uruchomić e-Doręczenia.
To rozwiązanie było oczywiście niezwykle ważne, jednak nie przyśpieszyło popularyzacji e-Doręczeń na tyle, by nie było konieczne wyznaczenie nowych terminów. Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, nowy minister cyfryzacji, Krzysztof Gawkowski, wydał opublikowany już Dzienniku Ustaw komunikat, który ostatecznie wyjaśnia tę kwestię i wyznacza termin na 1 października 2024 roku .
Czym są e-Doręczenia?
System e-Doręczeń ma być docelowo usługą, dzięki której można uzyskać w jednym miejscu dostęp do funkcjonalności różnych narzędzi wykorzystywanych dotąd w komunikacji pomiędzy urzędami oraz urzędami a niektórymi podmiotami prawnymi, także firmami i zawodami zaufania społecznego.
e-Doręczenia to zatem ambitne przedsięwzięcie, które w całości ma zastąpić np. ePUAP . Mają być też bezpieczniejsze od dotąd dostępnych usług, zgodna ze standardami i regulacjami europejskimi. Wymaga jednak od urzędów nie tylko technicznego wdrożenia, ale też zmian procedur i części dokumentów, co wpłynęło na opóźnienia.
Zobacz też: Mateusz Morawiecki nie chciał oddać rządowego iPhone'a. Wiemy, za ile go odkupił
Kto musi korzystać z e-Doręczeń
Z e-Doręczeń od 1 października 2024 roku będą zobowiązane korzystać wszystkie podmioty publiczne jednostki samorządu, ale też: adwokaci, doradcy podatki, doradcy restrukturyzacyjni, radcy prawni, rzecznicy patentowi i notariusze oraz fundacje i stowarzyszenia. Nie ma obowiązku korzystania z nowego systemu przez przedsiębiorstwa i obywateli, choć oczywiście jest taka możliwość.
Źródło: gazetaprawna.pl