PKO BP wydał ważny komunikat. "W ciągu dwóch lat chcielibyśmy zakończyć temat”
PKO BP poinformowało media o nagrodzie przyznanej przez Komisję Nadzoru Finansowego w związku z programem ugód dla kredytobiorców bankowych. Bank jako pierwszy zaoferował program ugód i mediacji i ma być na dobrej drodze do finalizacji spraw związanych z kredytami zaciąganymi we frankach szwajcarskich.
Komisja Nadzoru Finansowego wyróżniła PKO BP za udany program ugód
PKO zainaugurował program ugód z klientami , którzy zaciągnęli kredyty we frankach jeszcze w październiku 2021 r. To właśnie za jego realizację, która ma skutkować pozytywnym zakończeniem nawet 75 proc. spraw , przyznano wyróżnienie. Co to oznacza w praktyce? Celem programu ugód jest satysfakcjonujące dla obu stron przewalutowanie kredytu na złotówki:
Ugoda polega na konwersji kredytu w CHF na kredyt w PLN, tak jakby od początku udzielony kredyt był kredytem złotowym oprocentowanym według stawki referencyjnej WIBOR powiększonej o stosowaną historycznie dla takich kredytów marżę.
Swoją rolę w ugodach ma Komisja Nadzoru Finansowego. To działające przy niej Centrum Mediacji Sądu Polubownego prowadzi postępowania mediacyjne i to właśnie owocom tej współpracy bank zawdzięcza nagrodę.
PKO BP chce zamknąć kwestię ugód ws. kredytów we frankach w 2026 r.
Dla klientów to jednak nie wyróżnienie jest ważne, lecz inna wiadomość, którą przy jego okazji przekazał wiceprezes PKO BP , Piotr Mazur. Poza laurkami wystawianymi własnemu bankowi nie tylko podsumował on bowiem dotychczasowe działania, ale też nakreślił harmonogram dalszego przebiegu realizacji programów ugód:
Obecnie 73 proc. ugód w banku kończy się pozytywnie dzięki indywidualnemu podejściu do procesu negocjacji. W ciągu dwóch najbliższych lat chcielibyśmy zakończyć całkowicie temat kredytów frankowych w naszym banku.
PKO BP chce zakończyć sprawę kredytów we frankach do 2026 r. - to z pewnością wiadomość, na którą czekało wielu. Widać także stopniowy spadek liczby toczących się spraw. Pod koniec pierwszej połowy bieżącego roku było ich już o 20 proc. mniej niż w analogicznym okresie przed rokiem.
40 proc. uprawnionych nadal nie skorzystało z programu ugód
Priorytetem na najbliższe dwa lata ma być możliwe duże poszerzenie bazy klientów, którzy mogą skorzystać z ugód. Wciąż bowiem spośród wszystkich uprawnionych klientów tylko 60 proc. objętych jest postępowaniem ugodowym . PKO do tej pory, od 2021 r., przyjęło łącznie 60 tys. wniosków o mediacje, z których 40 tys. zakończyło się pozytywnie.