Wielkie zmiany w PKP. Te pociągi znikną z torów. Co z cenami biletów?
W miarę jak polski przewoźnik kolejowy realizuje kolejne zakupy w taborze, będzie rezygnował z kultowej już kategorii pociągów. Ten proces postępuje, spółka PKP Intercity przekazała jego najnowszy status, tym samym podając daty graniczne. Koniec ery coraz bliżej.
PKP rezygnuje z kultowych pociągów
PKP Intercity swoją deklarację przesłały do Polskiej Agencji Prasowej, aktualizując jednocześnie najnowszy status taboru. Spółka rezygnuje z kategorii pociągów TLK — Twoje Linie Kolejowe, czyli starszego, mniej doposażonego i reprezentatywnego "brata" kategorii Incercity . Tabor złożony z tych pociągów docelowo całkiem zniknie z polskich torów. Już teraz ich stan spółka-matka (PKP Intercity) określiła na 46 sztuk. W poprzednim sezonie — czyli przed 15 grudnia 2024 r. - było ich 54.
Zobacz też: Rośnie opór przed nowym podatkiem. Zapłacisz dwa razy więcej, zrezygnujesz, albo zejdziesz do “podziemia”
Czym w zasadzie jest TLK?
PKP Intercity to spółka należąca do grupy PKP. Jako taka dysponuje trzema kategoriami pociągów: PKP EIP - Express InterCity Premium , EIC - (Express InterCity) , IC - InterCity i TLK - Twoje Linie Kolejowe . Gradacja jakości jest w tym przypadku intuicyjna, TLK nie bez powodu wymienione jest na końcu. Sama filozofia marki TLK została opisana już w roku jej wyizolowania jako “sprzyjająca ekonomicznym podróżom”.
Rzecz jasna na polskich torach istnieją jeszcze marki IC takie jak Polregio (to połączenia wojewódzkie/regionalne), czy cała masa kolei lokalnych — Śląskie, miejska w Warszawie, Dolnośląskie, Mazowieckie itp. One, co do zasady, obsługują mniejsze trasy.
Spółka w komunikacie przesłanym do PAP precyzuje, że stale unowocześnia swój tabor, a konsekwencją tego ma być całkowita eliminacja najniższej kategorii pociągów — TLK.
Wraz ze zwiększaniem dostępności (taboru - red.) najstarsze wagony, kursujące w kategorii TLK są wycofywane z użytku i w miarę możliwości przeznaczane do dalszych modernizacji - podają.
Zobacz też: Kryzys opiekuńczej Polski. Szykują się poważne kłopoty w całym kraju
TLK zastąpi IC. A co z cenami?
W miejsce tras obsługiwanych przez TLK pojawią się składy Intercity (kategorii wyżej). Co ważne, z oświadczenia przewoźnika wynika, że klienci odczują wyłącznie awans jakościowy, ale bez cenowego. Koszty biletów mają pozostać niezmienione .
Różnice? Poza wizualnymi pasażerowie kategorii IC mają do dyspozycji klimatyzację, sygnał wifi, gniazdka do ładowania sprzętów RTV, czy zmodernizowany względem TLK system teleinformatyczny — ekrany, śledzące trasę w czasie rzeczywistym.
Liczba składów IC stale rośnie — obecnie kursuje ich 359 sztuk, a przed 15 grudnia 2024 r. - 303.
Obecnie, bazując na istniejących i planowanych kontraktach, PKP Intercity przewiduje, że całkowita likwidacja kategorii TLK może nastąpić w okresie 2027 - 2030 - czytamy w oświadczeniu.