BiznesINFO.pl Technologie Polacy stworzyli samolot przyszłości. Nie może latać przez zaskakujący powód
Pixabay/Karolina Grabowska

Polacy stworzyli samolot przyszłości. Nie może latać przez zaskakujący powód

17 grudnia 2023
Autor tekstu: Agata Jaroszewska

Polski ekosamolot stoi zamknięty w hangarach Politechniki Rzeszowskiej. Prototyp motoszybowca napędzanego wodorem ma na razie jeden problem: przepisy. - W Polsce nie mamy możliwości dopuszczenia do lotu tego typu konstrukcji - wyjaśnił dr inż. Michał Kuźniar z Politechniki Rzeszowskiej. Wyjaśniamy, jak działa samolot przyszłości.

AOSH2: polski samolot przyszłości, będzie latał na wodór

Motoszybowiec nazwany roboczo AOSH2 wyprzedził swoje czasy. Polacy zbudowali maszynę napędzaną wodorem oraz energią elektryczną . Ograniczenie spalin i skorzystanie z alternatywnych źródeł energii to nie wszystko.

Naukowcy z Rzeszowa, Krakowa oraz Warszawy pochylili się nad problemem emisji spalin w czasie lotów. Ekologiczny napęd motoszybowca nie został jeszcze przetestowany w warunkach rzeczywistych. Problemem są przepisy, które nie nadążają za rozwojem naukowym.

Zamiast abonamentu RTV, wejdzie nowa opłata. Wiadomo już, jak będzie pobierana

Samolot stworzony przez Polaków to pieść przyszłości, teraz czeka na zmianę przepisów

Motoszybowiec AOSH2 uziemiony jest w hangarach Politechniki Rzeszowskiej. - Czekamy na zmianę prawa aż wszystkie regulacje prawne pozwolą wzbić się tym pojazdem w powietrze , gdyż w Polsce nie mamy możliwości dopuszczenia do lotu tego typu konstrukcji - wyjaśnił dr inż. Michał Kuźniar z Politechniki Rzeszowskiej w rozmowie z Polsat News.

ZOBACZ : Ukryte funkcje w iOS. Wiele osób nie ma o nich pojęcia

Skąd pewność, że AOSH2 lata? Wszystkie testy przeprowadzone zostały w warunkach laboratoryjnych. - Wykonano próby lotniskowe , gdzie rozpędzał się do prędkości startowej, a następnie ten start był przerywany - zrelacjonował dr inż. Michał Kuźniar. Jak działa motoszybowiec przyszłości?

Tylko woda i energia, AOSH2 nie emituje spalin

Samolot napędzany wodorem i energią elektryczną stworzony przez polskich naukowców wykorzystuje alternatywne źródła energii, co jest korzystne w kontekście emisji spalin. W silniku AOSH2 wodór łączy się z tlenem, co sprawia, iż generowane są wyłącznie czysta woda oraz energia niezbędna do wprawienia maszyny w ruch.

ZOBACZ : Krok milowy w rozwoju Firefoksa. Mobilna wersja zyskała obsługę rozszerzeń

Na ten moment naukowcy są pewni, że chociaż budowa motoszybowca na wodór to wielki sukces, to ekspertów czeka jeszcze wiele pracy nad dopracowaniem całego procesu i technologii lotów na wodór . - Motoszybowiec może się unosić na locie silnikowym przez około 2 godziny, na tyle wystarczy mu energii zgromadzonej w baterii, jak i produkowanej przez ogniwo wodorowe - wyjaśnił dr inż. Michał Kuźniar.

Źródło: polsatnews.pl

Zaskakujący ruch Spotify. Chcą używać sztucznej inteligencji
Nowe procesory Intela zaprezentowane. Wyjaśniamy, o co chodzi ze zmienionymi oznaczeniami
Tagi: samolot
Obserwuj nas w
autor
Agata Jaroszewska

Redaktor portalu Goniec.pl, gościnnie piszę dla BiznesINFO. Studiowałam na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Szkole Głównej Służby Pożarniczej. Interesuję się głównie problemami społecznymi oraz zagadnieniami związanymi z kulturą. W swojej pracy skupiam się na nagłaśnianiu ważnych i istotnych spraw w skali lokalnej, a do opisywanych spraw zawsze podchodzę bezstronnie. Moją pasją jest etnologia, szczególnie kwestie związane z kulturowym uwarunkowaniem społeczeństwa oraz dawne wierzenia. Szczególną uwagę przywiązuję do historii mówionej, gdzie nie ma jedynej i słusznej wersji wydarzeń historycznych. Przez trzy lata prowadziłam badania etnograficzne na terenie Ukrainy. Na Huculszczyźnie rozmawiałam ze świadkami historii na temat ich wspomnień o szkołach prowadzonych przez Polaków, czy prześladowaniu grekokatolików w czasie delegalizacji tego Kościoła na tamtejszych terenach.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie