BiznesINFO.pl Polska i Świat Rewolucja na dworcach? Niebawem może ich tam zabraknąć
Fot. PxHere

Rewolucja na dworcach? Niebawem może ich tam zabraknąć

23 czerwca 2024
Autor tekstu: Michał Górecki

Urząd Transportu Kolejowego notuje kilkuletnią tendencję, która, jeśli się utrzyma, może doprowadzić do potężnych zmian na polskich dworcach. Chyba, że wyprze ją inna, odnotowana w tym samym raporcie.

UTK: sprzedaż w okienkach wygasa. Niedługo nie będą potrzebne?

Urząd Transportu Kolejowego w najnowszym raporcie rocznym (2023) analizuje trzyletni okres zachowań konsumenckich Polaków korzystających z państwowego przewoźnika. Kanał dystrybucji biletów PKP się monopolizuje; okienka niemal znikają, sprzedaż w pociągach także. A król jest jeden - online.

Zobacz też: Podano datę budowy pierwszej elektrowni atomowej w Polsce. Zacznie się od betonu jądrowego

Tauron zapowiada 100 proc. zielonej energii do 2040 r. Jest pierwsza stała oferta OZE

PKP: Prawie połowa biletów kupowana online

Aplikacje mobilne i internetowe systemy sprzedaży (rozklad-pkp.pl) jako kanał dystrybucji rosną w tempie niemal wykładniczym. Tylko w 2023 r. odsetek biletów zakupionych online wyniósł 42,9 proc. (po raz pierwszy przekraczając 40 proc., +7,9 pp r.r/). Jednocześnie miniony rok był kolejnym, w którym systematycznie spada udział sprzedaży biletów w kasach stacjonarnych na dworcach - skorzystało z tej możliwości zaledwie 25,5 proc. klientów PKP, co oznacza spadek o 3,8 p proc. Przy zestawieniu tych danych z rokiem 2021 - sprzedaż online wzrosła aż o 15 p proc., a stacjonarna - spadła o blisko 10.

Zrzut ekranu 2024-06-23 211109.png
Fot. UTK.gov.pl

Lubimy online, ale tylko do czasu

Z pakietu danych UTK płynie jeszcze jeden wniosek, poza pikującym wolumenowo kanałem online. Jak się okazuje, przy transakcjach na większe kwoty - wciąż wolimy stacjonarne okienka na dworcach . Urzędnicy UTK wymieniają w tu bilety miesięczne, sieciowe lub po prostu te na dłuższe trasy. Tendencja do kupowania w okienku rośnie wraz ze wzrostem sumy transakcji.

Sprzedaż w kasach stacjonarnych generuje 31,5 proc. przychodów ze sprzedaży biletów przy udziale 25,5 proc. w liczbie sprzedanych.

W danych widać, że te liczby zmierzają do wyrównania i nawet w segmencie generowania przychodu widać odchylenie w stronę kanału online, niemniej - jak dotąd  - podium dochodowe wciąż zajmuje “okienko”.

Spada też wartość zakupów dokonywanych w samych pociągach, ta zmienna może z kolei oznaczać, że szybko się uczymy - bilety “u konduktora” są bowiem zwyczajowo droższe.

Zrzut ekranu 2024-06-23 211822.png
Źródło: UTK.gov
Polacy jedzą coraz mniej bigosu. Powód przeraża
Obserwuj nas w
autor
Michał Górecki

Dziennikarz portalu BiznesINFO, gościnnie piszę dla Goniec.pl. Opisywałem relacje sektora samorządowego z NGO w trakcie i po kampanii wyborczej w 2018 r. Przez 3 lata pisałem o najciekawszych procesach karnych i cywilnych z południowej Polski. Zanim Justin Welby koronował Karola III, rozmawiałem z Brytyjczykami na Westminster, a po koronacji – z tymi skandującymi „Not my King”. Opisywałem drogę synodalną w Kościele Powszechnym i jej lokalne ścieżki w polskich parafiach. Współpracowałem z reprezentantami firm dealerskich, żeby opisać przemiany gospodarcze i społeczne z przełomu wieków i zrelacjonować najbardziej efektywne praktyki marketingowe. Jeśli nie odbieram, to znaczy, że jestem z psem w lesie.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie