Rusza budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Podróżni będą zachwyceni
Budowa CPK to w ostatnich miesiącach jeden z najpopularniejszych tematów w rodzimej przestrzeni publicznej. Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała, że podpisano drugi z trzech kontraktów na roboty budowlane związane z dalekobieżnym tunelem kolejowym. Koszt inwestycji jest naprawdę imponujący i ma wynieść prawie 150 milionów złotych. Zakończenie przedsięwzięcia jest planowane jednocześnie z uruchomieniem pierwszego etapu lotniska CPK.
Już wkrótce powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Przełomowa inwestycja
Nie od dziś wiadomo, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zainicjowała gorącą debatę publiczną na temat przydatności całego przedsięwzięcia. W dalszym ciągu nie wiadomo, czy inwestycja zostanie zrealizowana, jednak część ze ściśle powiązanych planów ma zostać oddana do użytku Polaków w najbliższych latach.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny oficjalnie poinformowała , że podpisano drugi z trzech kontraktów na roboty budowlane związane z dalekobieżnym tunelem kolejowym . Jego długość ma mieć aż cztery kilometry i być kluczowym elementem całego CPK.
Warto podkreślić, że aktualnie miano najdłuższego tunelu kolejowego dzierży obiekt zlokalizowany w województwie dolnośląskim, a dokładniej pod Małym Wołowcem . Jego długość wynosi 1601 metrów i jest niezwykle stary, bo jego budowa została zakończona już ponad 110 lat temu.
Dalekobieżny tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi już niebawem zdetronizuje leciwego “lidera”, bo jego przewidywana długość ma wynosić aż 4 kilometry. Ma on być kluczowym elementem trasy łączącej Warszawę, Łódź, Poznań oraz Wrocław .
Co niezwykle ważne, spółka planuje zakończenie budowy tunelu jednocześnie z uruchomieniem pierwszego etapu lotniska CPK .
Spółka CPK oficjalnie ogłosiła. Już wkrótce powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
W czwartek 7 grudnia spółka oficjalnie ogłosiła, że podpisała drugi z trzech kontraktów na roboty budowlane dla swojego najbardziej zaawansowanego projektu kolejowego .
W specjalnym komunikacie podkreślono, że przedsięwzięcie zostało podzielone na trzy etapy, z czego jeden z nich jest już realizowany od września bieżącego roku. Chodzi o wzmocnienia fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK).
Czwartkowe ogłoszenie dotyczyło drugiego z etapów, a mianowicie budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tuneli: startowej (na Retkini) i odbiorczej (w sąsiedztwie ŁDK).
Komora startowa Retkinia ma zostać wybudowana w około 10 miesięcy. W przypadku drugiej części o nazwie Fabryczna przewidziano dłuższy czas pracy, który ma wynieść nawet 13 miesięcy.
Przetarg wygrała firma Budimex. Koszt tej części inwestycji wyniesie niemal 150 milionów złotych.
Co niezwykle ważne, trzecim etapem inwestycji będzie samo drążenie tunelu kolejowego CPK.
Najdłuższy tunel kolejowy powstanie pod Łodzią. Co to oznacza dla podróżujących?
Jak można się spodziewać, wielka inwestycja CPK będzie miała przełożenie na komfort, a przede wszystkim szybkość podróży międzymiastowych. Przedstawiciele spółki podkreślają, że plan CPK jest ważnym elementem korytarza Morze Północne — Bałtyk w ramach sieci bazowej TEN-T .
Konsekwencją sfinalizowania tego przedsięwzięcia będzie skrócenie czasu podróży na wielu trasach. Przykładowo przejazd z Łodzi do Wrocławia wyniesie zaledwie godzinę oraz 10 minut.
Jednymi z elementów projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego są również zaawansowane plany obejmujące ok. 450 km linii kolejowych. Są to m.in. odcinki między Warszawą i Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem .