Polacy, jeśli już sprowadzają samochody, robią to zza zachodniej granicy - od Niemców. Polskiego kierowcę najczęściej interesują niemieckie marki aut. Widać to zresztą przez pryzmat zakupionych używanych samochodów. Otóż od stycznia do końca maja 2019 w Polsce zarejestrowano niemalże 400 tys. samochodów używanych zza granicy. Dokładna liczba to 389 201 aut. To wynik o 67% lepszy niż w wypadku samochodów nowych, których dotąd zarejestrowano 233 282.Jak podaje Bankier.pl, w samym maju takich używanych aut zarejestrowano w Polsce 81 537. Spośród nich największą grupę stanowią oczywiście niemieckie samochody, wśród których najliczniej występuje 4 marki: Volkswagen - 44 668, Opel - 40 208, Audi - 35 006, BMW - 24 649.
Polscy kierowcy wciąż uczą się jeździć autostradami, jak twierdzi ekspert ds. bezpieczeństwa na drogach Tomasz Talarczyk.Trzeba szczerze przyznać: po autostradach dopiero uczymy się jeździć. Dotyczy to zarówno młodych kierowców, ci często podczas kursu na prawo jazdy nie mieli nawet okazji jeździć po autostradzie – nie jest to punkt obowiązkowy, ale też tych, którzy jeżdżą od lat – powiedział PAP Tomasz Talarczyk.
Samochód elektryczny od Polaków podbije świat? Izera, czyli marka koncernu ElectroMobility Poland właśnie zaprezentowała dwa modele swoich samochodów - na razie prototypowe. Na seryjną produkcję musimy poczekać jeszcze dwa lata. Czy zachwycą Europę i Świat? Jest sporo elementów, które zaskakują.
Właściciele samochodów Mazda i Toyota niebawem będą musieli zgłosić się do serwisów w celu przeprowadzenia przeglądu. Powodem są możliwe usterki pomp paliwa i niedziałające ogrzewanie szyb. Problemy dotyczą blisko 7 tys. aut.
Ministerstwo Finansów ostrzega przed oszustwem na płatność viaTOLL. Fałszywe e-maile są podpisane przez "Zespół viaTOLL" i nakłaniają do płatności w ramach umowy w systemie viaTOLL oraz odsyłają do fałszywej strony internetowej. Celem działania cyberprzestępców jest kradzież pieniędzy z konta – czytamy w komunikacie resortu finansów. Cyberprzestępcy za pośrednictwem fałszywej strony mogą przejąć dane logowania oraz dane autoryzacyjne do bankowości. Przechwycone w ten sposób informacje mogą zostać wykorzystane do kradzieży pieniędzy z konta bankowego ofiary.
Wojsko ma prawo przejąć w razie konieczności firmowe i prywatne pojazdy. Dotyczy to szczególnie samochodów terenowych i użytkowych, ale również motocykli i quadów. Określa to ustawa z 1967 roku. Wojsko informuje kierowców, że przejmie ich samochody w przypadku mobilizacji lub wojny. Czasowe przejmowanie prywatnych pojazdów na cele wojskowe reguluje Ustawa z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Coraz więcej posiadaczy aut terenowych informuje, że otrzymało pismo, że ich auto może zostać przejęte przez wojsko. Pisma od WKU trafiają do kierowców w związku z coraz bardziej napiętą sytuacją na Ukrainie i konfliktem zbrojnym z Rosją na horyzoncie.
W Ministerstwie Infrastruktury trwa kontrola, która ma ustalić bezpośrednie powody przekazania niepoprawnych pytań do teoretycznego egzaminu na prawo jazdy – poinformował rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś. W wyniku zaistniałej sytuacji egzaminu teoretycznego na prawo jazdy nie zdało w całym kraju 20 osób. – Przepraszamy wszystkich kandydatów na kierowców za zaistniałą sytuację, która powstała w wyniku błędu podczas przekazywania pytań egzaminacyjnych. Osoby te będą mogły ponownie przystąpić do bezpłatnego egzaminu, po złożeniu stosownej skargi – zapewnił rzecznik. Przypomniał też, że w poniedziałek 24 stycznia 2022 r. systemy teleinformatyczne Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego zostały uzupełnione o nowe pytania w celu ich zastosowania podczas egzaminów teoretycznych na prawo jazdy. Pytania te przygotowuje Komisja do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych, a następnie przekazuje je do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, która zarządza systemem egzaminacyjnym dla wszystkich WORD-ów.Po aferze zdymisjonowany został dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury.
Prawie połowa samochodów, które miały trafić do nowych właścicieli, nie nadawała się do sprzedaży. Powodem dyskwalifikacji był najczęściej tragiczny stan techniczny. To bardzo Raport Otomoto KLIK ukazał niewiarygodne praktyki.Platforma Otomoto Klik przedstawiła dane dotyczące badań pojazdów przeprowadzonych przez nią w III kw. 2021 roku. Raport przedstawiony przez Otomoto KLIK pokazał, że blisko połowa (43 proc.) sprawdzanych samochodów nie została dopuszczona do sprzedaży w tym serwisie.W przypadku aż 15 proc. aut, które nie przeszły pozytywnie inspekcji warunkującej otrzymanie Cyfrowego Paszportu Pojazdu, ubezpieczyciel stwierdził szkodę całkowitą, a mimo to samochody miały trafić do nowych właścicieli.Jak podał Arkadiusz Zaremba, dyrektor zarządzający w Carsmile i jednocześnie szef platformy Otomoto Klik, cytowany w komunikacie, odsetek ten oznacza, że niemal co drugi samochód, który miał trafić do sprzedaży, albo w ogóle nie dawał możliwości bezpiecznej jazdy, albo szacunkowy koszt usunięcia usterek ważnych z punktu widzenia komfortu bezpieczeństwa i jazdy był bardzo wysoki.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o zmianie przepisów. Od 31 stycznia 2022 r. będzie można zachować dotychczasowy numer rejestracyjny pojazdu. Możliwość zachowania, na wniosek właściciela, dotychczasowego numeru rejestracyjnego nabytego pojazdu oraz rozszerzenie katalogu pojazdów wycofanych czasowo z ruchu o samochody osobowe wprowadziła ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. – Wprowadzamy ułatwienia dla kierowców i właścicieli pojazdów, kończymy z barierami administracyjnymi, które dotąd utrudniały życie wielu Polakom. Dzięki tym zmianom wprowadzamy także realne oszczędności związane z rejestracją pojazdów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Opłata za najczęściej wydawane tablice samochodowe to 80 zł. Dzięki pozostawieniu dotychczasowego numeru rejestracyjnego nie będzie trzeba jej ponosić, a od 4 września 2022 r. nie trzeba będzie ponosić także opłaty za nalepkę kontrolną - w sumie, razem z opłatą ewidencyjną, da to 99,50 zł oszczędności. Możliwe będzie zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego pojazdu, jeżeli był on zarejestrowany na terytorium Polski oraz ma czytelne, utrzymane w należytym stanie tablice zgodne z obowiązującym wzorem. Możliwość zachowania tablic rejestracyjnych nie będzie więc dotyczyła tzw. czarnych tablic rejestracyjnych oraz białych z flagą PL.
Drogi ekspresowe w Polsce nie będą płatne dla samochodów osobowych. Taką informację przekazał w czwartek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Zaznaczył też, że opóźnienie przyjęcia Krajowego Planu Odbudowy przez KE nie zagraża inwestycjom drogowym w naszym kraju. Andrzej Adamczyk wskazał na antenie Polskiego Radia, że wszystkie projekty realizowane bez zakłóceń, a sytuacja związana z koniecznością przyjęcia KPO nie ma przełożenia na spowolnienie czy zaprzestanie prac. W ramach KPO zaplanowano "dwa duże komponenty inwestycyjne". – Polegają na dofinansowaniu budowy obwodnic w ciągach dróg krajowych oraz w zakresie punktowych inwestycji, które poprawiają bezpieczeństwo. Przeznaczono na to ok. 3 mld zł; przygotowania tych inwestycji trwają – podkreślił Adamczyk. Chodzi m.in. o budowę obwodnic wokół miast, ciągi pieszo-rowerowe czy bezpieczne skrzyżowania – dodał. Minister pytany o dojazd koleją na krakowskie lotnisko w Pyrzowicach przypomniał, że połączenie kolejowe jest budowane.
Już od lipca 2022 r. wejdzie przepis nakazujący montowanie inteligentnego asystenta prędkości (ISA) w każdym nowo homologowanym samochodzie. Przepisy dotyczą nie tylko samochodów osobowych, ale także autobusów i ciężarówek. Portal moto.pl donosi, że od 2024 r. system ma być już na wyposażeniu fabrycznym każdego samochodu, który trafia do UE.
Niemcy będą zwracać opłaty, które pobierali za drogi w okresie od 28 października 2020 do 30 września 2021 r., pisze dzisiejsza "Rzeczpospolita". Można załapać się na naprawdę duże pieniądze, bo maksymalny pułap zwrotów, to 150 tys. euro. Wypłaty środków pobieranych na niemieckich drogach mają ruszyć już 1 października bieżącego roku.
Mandat za przejazd autostradą bez opłaty będzie ściągała skarbówka. Projekt rozporządzenia Ministerstwa Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej wskazuje, że nowe zadanie ma leżeć w kompetencjach naczelników urzędów skarbowych. Poza pobraniem stosownej kwoty będą naliczali również odsetki.Z tego artykułu dowiesz się:Jak skarbówka ma ściągać mandatIle osób będzie zaangażowanych w nowe proceduryZ czego wynikają te zmiany
Rząd przyjął projekt zmian zaostrzających mandaty dla kierowców. To kolejny element walki z piratami drogowymi. Eksperci mówią: - To będzie forma działania prewencyjnego. Z tego artykułu dowiesz się:Ile wyniosą nowe mandatyCzy mandaty wyższe niż dotychczas to dobre rozwiązanieJakie inne zmiany szykuje rząd
W tym tygodniu zaprezentowano radiowozy przeznaczone do kontroli nowego systemu poboru opłat drogowych e-TOLL. Ruszą one w Polskę już na dniach.Z tego artykułu dowiesz się:Zaprezentowano radiowozy mające kontrolować system e-TOLLW jaki nowoczesny sprzęt pojazdy będą wyposażoneKiedy radiowozy pojawią się na drogach
Wszystko idzie z duchem czasu, jak się okazuje również znaki drogowe. Już niebawem pojawia się nowe znaki, które będą dedykowane samochodom elektrycznym.Z tego artykułu dowiesz się:Już niebawem pojawią się nowe znaki drogoweKto z nich skorzystaKto jest autorem nowych znaków
Czy po raz pierwszy od 17 lat cena przeglądu technicznego wzrośnie? Na zmiany w tym zakresie może wskazywać odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na jedną z interpelacji poselskich. Więcej mogą zapłacić nie tylko kierowcy samochodów. Z tego artykułu dowiesz się:Ile za przegląd techniczny płacą właściciele aut, a ile motocykliCzy cena przeglądu wzrośnieJaki mandat grozi za brak ważnego przeglądu99 zł - tyle zgodnie z obecnymi zasadami za przegląd techniczny płacą właściciele samochodów osobowych. W przypadku właścicieli motocykli jest to 63 zł, zaś motorowerów o 12 zł mniej. Czy niebawem ceny przeglądów technicznych pójdą w górę? Z tym pytaniem zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury poseł Lewicy Krzysztof Śmiszek w interpelacji poselskiej. W skierowanej do resortu interpelacji, której szczegóły zdradza serwis Bankier.pl, Śmiszek zwrócił uwagę, że stacje kontroli pojazdów dopuszczają do ruchu samochody wymagające naprawy. Dlaczego tak postępują? W ocenie posła Lewicy chcą uzyskać obroty gwarantujące opłacalność prowadzenia biznesu, tyle, że takie działania - jak zauważa Śmiszek - mają bezpośredniej przełożenie na poziom bezpieczeństwa na polskich drogach. Jak resort ustosunkował się do pytania do o podniesienie ceny przeglądu technicznego pojazdów? Jak zauważa Bankier.pl nie potwierdził, ale i nie zaprzeczył.
Znaki drogowe będą odpowiadały zmieniającym się trendom w motoryzacji. Już niebawem na polskich drogach pojawią się nowe oznaczenia dedykowane pojazdom elektrycznym. W planach jest wprowadzenie trzech nowych oznaczeń.Z tego artykułu dowiesz się:Jakie będą nowe znaki drogoweJaki dokument reguluje tę kwestięCo poza znakami ma się zmienić
Słonie rozpoczęły tajemniczą wędrówkę przez Chiny. Stado 15 zwierząt dotarło już do przedmieść Kunmingu w prowincji Junnan. W trosce o bezpieczeństwo słoni i obywateli władze wprowadziły blokadę okolicznych dróg.Z tego artykułu dowiesz się:Ile kilometrów przebyły już słonieJakie zwierzęta wchodzą w skład stadaJakie są zalecenia dla mieszkańców
Nowe przepisy prawa drogowego chronią pieszych na każdej możliwej płaszczyźnie, jednakże szykują także mandaty, o które nietrudno. 100 zł mandatu można złapać za korzystanie z telefonu komórkowego w trakcie przechodzenia przez przejście dla pieszych.Z tego artykułu dowiesz się:Jakie zmiany od 1 czerwca obejmą pieszychJakie zmiany szykują się dla kierowcówJak egzekwowanie przepisów może wyglądać w praktyce
Nowe przepisy drogowe obowiązują od wtorku 1 czerwca 2021 r. To ostateczny koniec jazdy na zderzaku, zmiany w pierwszeństwie i nowe limity prędkości. Celem regulacji jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa pieszych.Z tego artykułu dowiesz się:Jakie są nowe przepisy drogowe dla kierowcówZ jakim nowym zakazem muszą mierzyć się piesiKto nie jest objęty zmianami
Już od wtorku 1 czerwca jazda na zderzaku będzie zakazana. Choć zmiany w tym zakresie są konieczne to mogą być trudne do wyegzekwowania. Ani Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, ani policja w dalszym ciągu nie posiada odpowiedniego sprzętu, aby sprawdzać, czy kierowcy stosują się do przepisów.Z tego artykułu dowiesz się:Ile wypadków drogowych jest związanych z niezachowania odpowiedniej odległościDlaczego, mimo zakazu, jazda na zderzaku może być nadal praktykowanaCo jeszcze zmieni się w prawie drogowym
Prawo drogowe zmieni się już1 czerwca br. Nowe przepisy obejmą nie tylko kierowców, ale również pieszych. Choć ci pierwsi będą musieli jeszcze bardziej uważać, tym drugim też się nie upiecze.Z tego artykułu dowiesz się:Jak zmieni się prawo drogoweNa co muszą uważać piesi i kierowcyKtóry przepis może nie być egzekwowany
Rząd chce pochwalić się sukcesami także na polu budowy dróg i autostrad. Ambitne plany w tym zakresie mogą jednak nie tylko drożejące materiały budowlane, ale problem z ich dostępnością.Z tego artykułu dowiesz się:Ile rząd chce wybudować w tym roku km drógO ile zdrożały materiały budowlaneO ile spadła w ostatnim czasie produkcja betonu i cementu
Piasek okazuje się być produktem deficytowym w trakcie budowy dróg. Problematyczny jest także wzrost cen wielu materiałów, kluczowych dla przeprowadzenia inwestycji. Tymczasem plany są ambitne - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza oddać 385 km dróg jeszcze w tym roku.Z tego artykułu dowiesz się:Jakich materiałów brakuje do budowy drógKtóre produkty podrożałyJakie plany względem polskich dróg ma GDDKiA
Szykują się ważne zmiany dla kierowców, ale nie tylko - uważać muszą również piesi. Znowelizowane przepisy ruchu drogowego wejdą w życie już 1 czerwca.Z tego artykułu dowiesz się:W jaki sposób nowe przepisy wpłyną na kierowcówJakie zmiany obejmą pieszych
Ulga podatkowa tym razem będzie przysługiwała kierowcom. Jedna, drobna modyfikacja w aucie pozwoli zaoszczędzić nawet 500 zł. W ten sposób Ministerstwo Finansów chce wynagrodzić osoby, które dostosują się do nowego systemu pobierania opłat na autostradach.Z tego artykułu dowiesz się:Na co ma przysługiwać nowa ulga podatkowaNa jakim etapie są prace nad nową bonifikatęJak zmieni się system poboru opłat za przejazd autostradą
Dokładnie za dwa tygodnie wejdą w życie zmiany w prawie drogowym. Zakładają one m.in. pierwszeństwo pieszych na przejściu czy ujednolicenie dopuszczalnej prędkości na terenie zabudowanym niezależnie od pory dnia. Czasu do wejścia w życie nowych przepisów niewiele, tymczasem opóźnia się kampania informacyjna rządu w tej sprawie.Z tego artykułu dowiesz się:Już za 2 tygodnie wejdą w życie zmiany w prawie drogowymCo zakładają owe zmianyDlaczego planowane zmiany nie są zbyt mocno nagłaśniane