Wszyscy posługujemy się identyfikującymi nas numerami, nawet jeśli nie jesteśmy przedsiębiorcami. W końcu każdemu obywatelowi przysługuje numer PESEL. Jednak ci, którzy chcą założyć własną działalność gospodarczą, muszą liczyć się z wygenerowaniem kolejnych numerów, które takiej działalności są przypisywane. Jednym z nich jest chociażby NIP. Czym dokładnie jest? Do czego jest potrzebna jego znajomość? Jak sprawdzić NIP?
Każde przedsiębiorstwo, aby zostać zarejestrowane, musi posiadać nazwę, która firmuje jego działalność na rynku. Nazwa zależy między innymi od rodzaju prowadzonego przedsiębiorstwa – jednoosobowa działalność gospodarcza wymaga podania imienia i nazwiska właściciela, spółka natomiast informacji o jej formie prawnej, np. spółka akcyjna lub z ograniczoną odpowiedzialnością. Miano nie jest jednak nadane raz na zawsze i nazwę firmy można zmienić. Dzieje się tak często w sytuacji przebranżowienia, kiedy stare określenie nie współgra z rodzajem nowej działalności, albo w przypadku, kiedy okazuje się, że na rynku już istnieje firma o wybranej przez nas nazwie. Zmiana nazwy firmy pociąga za sobą konieczność spełnienia szeregu obowiązków formalnych.
Samochód firmowy można ująć w ewidencji środków trwałych i traktować jako część majątku przedsiębiorstwa. Rozwiązanie takie jest korzystne, ponieważ pozwala zaliczyć wydatki związane z utrzymaniem pojazdu do kosztów uzyskania przychodu, co wpływa na zmniejszenie podstawy opodatkowania. Jednak w opisanej sytuacji sprzedaż samochodu firmowego będzie traktowana jako zysk i pociągnie za sobą konieczność zapłaty podatku dochodowego. Czynni podatnicy VAT będą też zobligowani do opłacenia podatku VAT z tego tytułu. Przedsiębiorcy, aby uniknąć dodatkowych kosztów związanych ze sprzedażą firmowego auta, często decydują się na usunięcie pojazdu z ewidencji i przeniesienie go do majątku prywatnego, co uwalnia ich od konieczności płacenia podatku dochodowego. Jednak dzieje się tak dopiero po upływie sześciu lat od wycofania samochodu z majątku firmy - zbycie pojazdu przed tym terminem zostanie potraktowane jako przychód, nawet jeśli działalność została już rozwiązana. Istnieją również inne sposoby na ominięcie opłat, na przykład podarowanie służbowego auta osobie z rodziny. Jeśli natomiast samochód nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych firmy i rozlicza się go na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu, może zostać sprzedany już po 6 miesiącach, bez konieczności płacenia podatku.
Koszty prowadzenia własnej firmy różnią się w zależności od branży, w której firma działa, ale także od wybranej formy działalności. Warto przed założeniem własnej firmy przemyśleć, jakie wydatki będzie trzeba ponieść nie tylko na starcie, ale także i później. Na początku z pewnością trzeba liczyć się z kosztami związanymi z założeniem firmy oraz zapewnić sobie środki na pierwsze miesiące działalności. Ile zatem może kosztować założenie firmy? Z artykułu dowiesz się:Jaką formę prawną można wybrać przy zakładaniu firmy?Jakie są koszty rejestracji firmy w zależności od wybranej formy działalności?Własna firma często wydaje się idealnym sposobem na szybkie zarobienie dużych pieniędzy. Aktualnie rozpoczęcie własnej działalności nie stanowi problemu, warto jednak na starcie zastanowić się, ile tak naprawdę może kosztować założenie firmy?
Działalność gospodarcza nie zawsze przynosi spodziewane zyski. Zdarzają się okresy przestoju, tak jak w przypadku panującej obecnie pandemii. Wtedy można zawiesić działalność, aby uniknąć konieczności płacenia zaliczek na podatek czy składek na ubezpieczenie. Ale nie wolno wtedy podejmować działań, które prowadziła firma. W sytuacji kryzysowej właściciel firmy może skorzystać z przewidzianego w polskim prawie narzędzia, jakim jest zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej. Wniosek o przeprowadzenie takiej operacji należy złożyć w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiIDG), co można uczynić na kilka sposobów.
Ustawa o rachunkowości, zwana popularnie polskim prawem bilansowym, dostarcza przepisów regulujących zapis działalności gospodarczej firmy. Wskazuje między innymi na obowiązek sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych, czyli na obowiązek dekretacji dokumentów księgowych. Przez dokumenty księgowe rozumie się między innymi faktury, dokumenty celne, rachunki, noty księgowe i dowody opłat. Poprawnie sporządzone dowody księgowe, oprócz dekretacji, powinny zawierać określenie rodzaju dowodu i numer identyfikacyjny, nazwy i adresy stron dokonujących operacji gospodarczej, opis tejże operacji oraz jej wartość, daty dokonania operacji i sporządzenia dowodu, podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów.
Mechanizm Podzielonej Płatności, inaczej Split Payment, został wprowadzony do polskiego systemu prawnego w celu wyeliminowania, a przynajmniej ograniczenia, przestępstw związanych z wyłudzeniami ze Skarbu Państwa zwrotu podatku od wartości dodanej VAT. Ale korzystny bywa także dla podatnika.Pierwotnie obowiązkiem jego stosowania objęte były jedynie przedsiębiorstwa działające w ściśle określonych branżach. Obecnie dotyczy każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. To rozwiązanie stosowane w relacjach B2B (skrót od Business to Business, czyli pomiędzy przedsiębiorstwami). Płacąc za wykonaną usługę bądź zakupiony towar, nabywca zobowiązany jest do rozdzielenia należności za fakturę na dwie części: pierwsza powinna trafić na rachunek VAT (podatek o wartości wykazanej na fakturze), druga - na rachunek rozliczeniowy (kwota netto wskazana w dokumencie rozliczeniowym).
Franchising, nazywany także franczyzą, to swego rodzaju układ. Świetnie sprawdza się jako pomysł na intensywnie rozwijający się biznes. Często decydują się na niego początkujący przedsiębiorcy. Sprawdź, jaka jest definicja i charakterystyka franczyzy.
Wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów – czyli jakie? Przedstawiamy praktyczny poradnik, dzięki któremu rozpoznasz, kiedy nie musisz opłacać podatku od wydatku. Sprawdź, jak definiuje się wydatki, które nie stanowią żadnego kosztu uzyskania przychodu.
Franczyza to coraz popularniejszy sposób prowadzenia firmy. Jest to rodzaj umowy, w której występuje relacja między franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Sprawdź, jakie są zalety i wady takiej metody rozwijania działalności gospodarczej.