Przedsiębiorca, który w swojej firmie posiada środki trwałe, musi umieć określić charakter nakładów poniesionych na te środki. Chodzi tu o rozróżnienie czy nastąpił remont czy modernizacja środka trwałego. W artykule przyjrzymy się tym pojęciom i wskażemy jakie są pomiędzy nimi różnice. Kwestia rozróżnienia tych dwóch pojęć jest o tyle istotna, że należy odpowiednio zakwalifikować tego typu wydatki do kosztów firmy. W zależności od tego, czy przedsiębiorca dokonał remontu czy modernizacji środka trwałego będzie on podlegał albo bezpośredniemu albo pośredniemu zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu. Przy pośrednim zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu będzie się to odbywać przez odpisy amortyzacyjne. Remont środka trwałego W myśl przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 1994 Nr 89 poz. 414)), remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. A więc remont środka to wszystkie nakłady związane z podtrzymaniem bądź odtworzeniem wartości użytkowej środka trwałego (stanu pierwotnego), przez naprawę lub wymianę zużytych elementów, jeśli zmienia to charakteru oraz funkcji środka trwałego. Konserwacja środka trwałego Konserwacja środka trwałego ma na celu zachowanie i zabezpieczenie należytego stanu technicznego, czyli stanu pierwotnego, zapobieganie zniszczeniu oraz umożliwienie korzystania z danego środka trwałego zgodnie z jego przeznaczeniem, nie powodując zmiany jego zastosowania czy funkcji. Prace konserwacyjne to np. okresowe przeglądy maszyn produkcyjnych, połączone z ich czyszczeniem i uzupełnieniem płynów co ma na celu zapewnienie sprawności takim urządzeniom oraz zapobieganie awariom. Modernizacja środka trwałego Ustawa o PIT (Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 Nr 80 poz. 350)) wskazuje, że modernizacja środka trwałego następuje przez przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację, gdy suma wydatków poniesionych na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł, oraz gdy poniesione wydatki powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. W myśl przepisów za modernizację środka trwałego należy uznać wszelkie wydatki poniesione na podniesienie standardu składnika majątku, poprawy jego funkcjonalności, jego rozbudowy oraz zmiany jego cech i właściwości np. przez adaptację do pełnienia nowej funkcji, co w efekcie prowadzi do zwiększenia jego wartości. Będzie to np. zainstalowanie windy w budynku lub wyposażenie budynku w klimatyzację. Remont a modernizacja Rozróżnienie definicji remontu i modernizacji jest istotne z punktu widzenia prawa podatkowego, ponieważ koszty związane z tymi kategoriami są inaczej ujmowane w ewidencjach księgowych. Przed kwalifikacją określonych wydatków jako wydatki na remont czy na modernizację danego środka trwałego trzeba dokładnie określić zakres wykonanych prac oraz innych czynności w porównaniu ze stanem pierwotnym. Modernizacja podlega amortyzacji Wydatki związane z remontem środka trwałego w momencie ich poniesienia podlegają bezpośredniemu zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu. Wydatków poniesionych na modernizację środka trwałego nie wrzucamy bezpośrednio w koszty. Zwiększają one wartość początkową danego składnika majątku, a ich zaliczenie do kosztów nastąpi poprzez odpisy amortyzacyjne. Trzeba jednak zaznaczyć, że kiedy wydatek związany z modernizacją nie przekroczy kwoty 10.000 zł, będzie zaliczany bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu i nie będzie podlegał amortyzacji. Reasumując wydatki poniesione na modernizację środka trwałego, o łącznej kwocie (w danym roku podatkowym) przekraczającej 10.000 zł, zwiększają wartość początkową środka trwałego i podlegają amortyzacji. Pozostałe wydatki na modernizację (o kwocie niższej niż 10.000 zł) lub te kwalifikowane jako remont czy konserwacja, są zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów i nie zwiększają wartości początkowej środka trwałego.
Ciągła rywalizacja i pogoń za zyskiem to obraz biznesu, jaki mamy na co dzień. Zasady kapitalistycznej gospodarki raczej nie kojarzą nam się z zachowaniem etycznym. Nic bardziej mylnego. To, jakimi zasadami kieruje się przedsiębiorca w relacjach ze swoimi klientami, pracownikami i kontrahentami, ma ogromny wpływ na jego reputację. Zła — może zaszkodzić firmie, dobra — pomóc znaleźć nowych klientów. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest etyka w biznesie i dlaczego jest taka ważna w relacjach biznesowych.
Znane przysłowie mówi „czas to pieniądz”. Trudno się z nim nie zgodzić. Czas jest zasobem ograniczonym, dlatego musimy nim zarządzać z głową. Im bardziej skutecznie potrafimy nim zarządzać, tym więcej rzeczy jesteśmy w stanie wykonać. Z tego artykułu dowiesz się, jak zarządzać czasem i jak robić to skutecznie.
Dobra osobiste są to chronione prawem dobra niemajątkowe, przysługujące każdej osobie fizycznej, osobom prawnym, a także jednostkom organizacyjnym nieposiadającej osobowości prawnej, której przepisy odrębne przyznają zdolność prawnej (np. spółki osobowe i wspólnoty mieszkaniowe).
Sprzedaż jest zawsze obarczona jakimś ryzykiem, stąd wystawienie faktury może nie zakończyć sprawy. Jeśli okaże się, że dokument zawiera pewne błędy, wówczas potrzebne będzie ich skorygowanie nowym dokumentem. I tak zależnie od tego, czy korekta będzie wpływała in plus czy in minus, inna będzie jej interpretacja w kontekście podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług. Jak je rozliczać?
W momencie zakładania własnej firmy musimy podjąć decyzję na jakiej podstawie prawnej i w jakiej formie będzie ona funkcjonować. Przy każdej z możliwych opcji, czy przy założeniu jednoosobowej działalności gospodarczej czy spółki, obowiązują nas inne zasady, reguły podatkowe czy koszty związane z samym jej założeniem. Formę prawną musimy wybrać zgodnie z naszymi preferencjami, rodzajem wykonywanych usług, a nawet biorą pod uwagę naszą obecną sytuację majątkową.
Każdy przedsiębiorca ponosi wydatki związane z prowadzeniem swojej działalności gospodarczej. Ma on możliwość zakupów „na firmę” i późniejszego wliczania ich w koszty uzyskania przychodu. Czy są koszty związane z działalnością gospodarczą, które nie podlegają pod KUP?
Każdy przedsiębiorca może dowolnie zarządzać swoją działalnością gospodarczą. Zdarzają się sytuacje, gdy korzystniejsze lub konieczne jest zawieszenie działalności. Nie może ono trwać krócej niż 30 dni i w tym czasie nie możemy wykonywać czynności stanowiących główną działalność firmy. Co zrobić, gdy zdecydujemy się na jej wznowienie? Kiedy możemy to zrobić i jakie są nasze obowiązki?
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność, z której uzyskują stosunkowo niewielkie przychody mogą skorzystać z możliwości prowadzenia działalności nierejestrowanej. W takiej sytuacji nie jest konieczne zakładanie firmy oraz odprowadzanie składek ZUS. Z artykułu dowiemy się co to jest działalność nierejestrowana i do jakiej wielkości przychodów można korzystać z tej formy prowadzenia firmy? Kiedy można skorzystać z prowadzenia działalności nierejestrowanej? Aby skorzystać z działalności nierejestrowanej biznes nie może miesięcznie przynosić przedsiębiorcy dochodów większych niż połowa płacy minimalnej. Wysokość płacy minimalnej jest co roku ustalana jest przez Radę Ministrów. W 2021 roku w związku z podwyżką płacy minimalnej do kwoty 2800 zł wzrósł limit który pozwala na skorzystanie z możliwości prowadzenia działalności nierejestrowanej. Limit działalności nierejestrowanej w 2021 roku Jak już wcześniej wspomniano, w roku 2021 Rada Ministrów podjęła decyzję o podniesieniu płacy minimalnej obowiązującej w naszym kraju do kwoty 2800 zł brutto. W związku z tym limit przychodów dający przedsiębiorcy prawo do prowadzenia działalności nierejestrowanej wynosi połowę tej kwoty. Czyli w 2021 roku właściciele drobnych biznesów, których miesięczne obroty nie przekraczają 1400 zł mogą skorzystać z możliwości nierejestrowania działalności gospodarczej. Jest jeszcze jeden warunek, który należy spełnić, aby móc prowadzić działalność nierejestrowaną. Firma taka nie może być zarejestrowana w przeciągu ostatnich 60 miesięcy. Osoby, które w ciągu 5 ostatnich lat zarejestrowały firmę niestety nie mogą prowadzić działalności nierejestrowanej. Zmiany limitu działalności nierejestrowanej na przestrzeni 2018-2021 Działalność nierejestrowana to instrument, który po raz pierwszy został wprowadzony w roku 2018. Do roku bieżącego limit przychodów uprawniający do skorzystania z działalności nierejestrowanej znacząco wzrósł. Poniżej przedstawiono ile w poszczególnych latach wynosił omawiany limit. 2018: płaca minimalna – 2100 zł, limit – 1050 zł 2019: płaca minimalna – 2250 zł, limit – 1125 zł 2020: płaca minimalna – 2600 zł, limit – 1300 zł 2021: płaca minimalna – 2800 zł, limit – 1400 zł . Kwestia ZUS-u i podatków przy działalności nierejestrowanej Osoba korzystająca z możliwości prowadzenia działalności nierejestrowanej nie jest zobowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne i nie musi rejestrować się w ZUS-ie. Jednak prowadzenie działalności nierejestrowanej nie zwalnia z obowiązku rozliczenia się osiąganych dochodów z urzędem skarbowym. Osoba prowadząca małą działalność ma zatem obowiązek zapłacić od tej działalności podatek. Należność tą wykazuje się w zeznaniu rocznym PIT-36. Rozliczenie podatku odbywa się według skali podatkowej ze stawkami 18 i 32%. Przekroczenie limitu W momencie, kiedy przychód uzyskany z działalności nierejestrowanej przekroczy w danym miesiącu wysokość połowy kwoty minimalnego wynagrodzenia, działalność zostaje zakwalifikowana jako działalność gospodarcza. Następuje to od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie limitu. W takiej sytuacji przedsiębiorca musi w ciągu 7 dni złożyć w CEiDG wniosek rejestracyjny. Na koniec trzeba zaznaczyć, iż działalność nierejestrowana nie może być wykonywana w ramach umowy spółki cywilnej, a także w ramach działalności, które wymagają posiadania koncesji, licencji czy pozwolenia.
Rozpoczynając własną działalność gospodarczą, przedsiębiorca musi nastawić się na to, że zanim biznes zacznie przynosić wymierne korzyści, trzeba będzie ponieść koszty. Zakup potrzebnego sprzętu, wynajem i wyposażenie biura czy kupno zaopatrzenia mogą przekroczyć możliwości finansowe przedsiębiorcy. Dofinansowanie do działalności oraz dotacje z urzędu pracy mogą pomóc rozwinąć biznes w tym trudnym czasie.
Od niedawna w Polsce obowiązuje nowelizacja ustawy Kodeks karny (Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. 1997 Nr 88 poz. 553)), która zwiększyła możliwości walki z przestępcami, poprzez takie narzędzia jak – instytucję przepadku rozszerzonego, konieczność wykazania legalnego pochodzenia mienia czy możliwość zastosowania zamrożenia prewencyjnego. Oznacza to że skarb państwa może odebrać majątki skazanym za przestępstwa karą powyżej 5 lat pozbawienia wolności, jeśli nie udowodnią oni, że zdobyli je w uczciwy sposób. Regulacje te przede wszystkim mają uderzać w zorganizowane grupy przestępcze. Co to jest konfiskata rozszerzona? Konfiskata rozszerzona pozwala organom ścigania, zajmować domy, grunty, samochody, dobra luksusowe, a od kwietnia 2017 roku również przedsiębiorstwa czy udziały w spółkach. Mienie to ma być zabezpieczone na poczet przyszłych kar. W prawie konfiskatę rozszerzoną określa się też jako przepadek mienia pochodzącego z przestępstwa. Zmiany przepisów karnych pozwoliły na poszerzenie katalogu rzeczy, które mogą zostać skonfiskowane, jeśli przedsiębiorstwo posłużyło do popełnienia przestępstwa. Nowelizacja ustawy pozwoliła również na zastosowanie konfiskaty rozszerzonej wobec osób trzecich, którym sprawca przestępstwa przekazał mienie. Zadaniem tego narzędzia jest pozbawianie korzyści materialnych sprawców poważnych przestępstw, popełnianych głównie w zorganizowanych grupach przestępczych. Ustawodawca, rozszerzając możliwości konfiskaty, miał na celu nałożenie na przestępców dotkliwych kar. Przykład zastosowania konfiskaty rozszerzonej w praktyce Narzędzie, jakim jest konfiskata, rozszerzona została już zastosowana w praktyce. Przykładem może być przypadek, który dotyczył grupy udzielającej pożyczek lichwiarskich, gdzie dokonano zabezpieczenia majątku w celu zwrotu pokrzywdzonym. Grupa przestępcza udzieliła pożyczek pod zastaw mieszkań należących do pożyczkobiorców. Wartość lokali była celowo zaniżana, a lokale były wyłudzane. Liczba poszkodowanych to 100 osób, a szkody wynoszą 16 mln zł. Interpretacja przepisów dotyczących konfiskaty rozszerzonej W momencie popełnienia przestępstwa, Sąd może orzec przepadek przedsiębiorstwa stanowiącego własność sprawcy lub jego równowartość. Przesłanką jest tu osiągnięcie z przestępstwa, choćby pośrednio, korzyści majątkowej o znacznej wartości oraz popełnienie przestępstwa z użyciem przedsiębiorstwa lub ukrycie korzyści osiągniętej z przestępstwa z posłużeniem się przedsiębiorstwem. Korzyść ta może być osiągnięta bezpośrednio lub pośrednio. Organy ścigania mogą zastosować konfiskatę tylko i wyłącznie do przestępstwa popełnionego umyślnie. Definicja przedsiębiorstwa Zgodnie z zapisami Kodeksu cywilnego (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)) przedsiębiorstwo to zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono między innymi - nazwę, nieruchomości lub ruchomości, prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości prawnych, wierzytelności, prawa z papierów wartościowych, środki pieniężne, koncesje, licencje, zezwolenia, patenty, majątkowe prawa autorskie, księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W związku z powyższym konfiskata przedsiębiorstwa lub jego składników nie będzie dotyczyła jedynie ruchomości, nieruchomości czy środków pieniężnych, ale również wierzytelności, papierów wartościowych, patentów czy praw autorskich. Przedsiębiorstwo podlegające konfiskacie Przepisy określają, że konfiskata możliwa jest zarówno w odniesieniu do przedsiębiorstwa stanowiącego własność sprawcy, jak i do przedsiębiorstwa niestanowiącego takiej własności. Warunkiem orzeczenia konfiskaty jest udowodnienie właścicielowi przedsiębiorstwa, że działając bezpośrednio lub pośrednio, pozwolił sprawcom na posłużenie się jego firmą. Dlatego przepadek przedsiębiorstwa jest możliwy tylko w przypadku, gdy jego właścicielem jest osoba fizyczna. Rozmiar szkody, a konfiskata Przepadek przedsiębiorstwa jest możliwy wyłącznie w przypadku popełnienia przestępstwa, z którego sprawca osiągnął korzyść majątkową sporej wartości (przekraczającej 200 000 zł). Jeśli dojdzie do osiągnięcia takiej korzyści, konfiskata będzie miała miejsce jedynie wtedy, kiedy przedsiębiorstwo zostało wykorzystane w znacznej części osiągnięcia tejże korzyści. Dodatkowo sąd może odstąpić od orzeczenia przepadku, w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Jednakże możliwość odstąpienia od orzeczenia przepadku jest ograniczona do przepadku orzekanego wobec właściciela niebędącego sprawcą przestępstwa. Przy takim odstąpieniu sąd bierze pod uwagę kryteria oceny stopnia społecznej szkodliwości czynu. W sytuacji, gdy sąd odstąpi od orzeczenia przepadku, dalej może orzec nawiązkę w wysokości do 1 000 000 zł na rzecz pokrzywdzonego lub Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Okres kontroli Narzędzie konfiskaty rozszerzonej stosuje się do majątku, który sprawca objął w okresie 5 lat przed popełnieniem przestępstwa do chwili wydania wyroku. Okres 5 lat przed popełnieniem przestępstwa jest więc granicą kontroli legalności pochodzenia mienia sprawcy. Przedsiębiorstwo pod zarządem państwa Zabezpieczone w trakcie postępowania karnego przedsiębiorstwo przechodzi pod zarząd państwa. Ma to na celu ochronę interesów firmy. Państwo może uregulować zobowiązania przedsiębiorstwa, a nawet zaciągać nowe, o ile jest to korzystne. Zarządca wypłaca pensje pracownikom i ściąga wierzytelności od dłużników. Takie rozwiązanie jest korzystne dla oskarżonego, w przypadku gdyby okazało się, że jest on niewierny lub jego firma nie posłużyła do popełnienia przestępstwa. Ale jest też korzystne dla skarbu państwa, który w razie przepadku mienia przejmuje przedsiębiorstwo. Przepisy prawne wymagają od przedsiębiorców wzmożonej czujności. Przedsiębiorcy powinni zbierać i przechowywać dowody transakcji, które mogą służyć do wykazania legalności posiadanego mienia w przypadku kontroli. Właściciele firm, którzy mają podejrzenia, że ich firma mogła być narzędziem popełnienia przestępstwa gospodarczego, muszą wziąć pod uwagę ewentualną konfiskatę ich przedsiębiorstwa. Dla uczciwych przedsiębiorców, zaostrzenie przepisów oznaczają wzmożoną ochronę przed tego typu oszustwami.
Premier Mateusz Morawiecki nie przebiera w słowach wobec Polaków szukających ucieczki od Polskiego Ładu w Czechach. Argumentuje, że warunki prowadzenia biznesu u naszego południowego sąsiada jest nieopłacalne.Z tego artykułu dowiesz się:Jakie zmiany dla przedsiębiorców szykuje Polski ŁadCzy biznes w Czechach to dobre rozwiązanieCo powiedział premier Mateusz Morawiecki
Swego czasu umowa o pracę była normą. Każdy pracownik dążył do tego, aby podpisać ją na czas nieokreślony. Coraz częściej spotykamy się jednak z chęcią zawarcia umowy B2B. Kolejną kwestią jest fakt, że mamy chęć dorabiać do już obecnej pracy. Co jest więc bardziej opłacalne – etat czy własna działalność?
Pewne czynniki związane z polskim prawem podatkowym i kosztami prowadzenia działalności sprawiają, że przedsiębiorcy wolą zakładać firmy w Wielkiej Brytanii. Jakie są wady i zalety prowadzenia firmy w Anglii? Czy jest to korzystniejsze, niż założenie firmy w Polsce?
Jeżeli znajdujemy w tym możliwość zysku, jest to zgodne z naszym spektrum zainteresowań lub jest to praca, w której widzimy dla siebie przyszłość - możemy założyć firmę budowlaną. Od czego zacząć i jak przejść przez proces założenia tej konkretnej działalności?
Premier Mateusz Morawiecki uspokaja polskich przedsiębiorców i przestrzega przed przenoszeniem biznesu do Czech. Argumentuje, że po wprowadzeniu założeń Polskiego Ładu, koszty prowadzenia działalności w naszym kraju będą identyczne jak w Czechach.Z tego artykułu dowiesz się:Jak premier odniósł się do sprawy przedsiębiorcówJakich argumentów użył
W momencie, gdy zdecydujemy się otworzyć działalność gospodarczą, przychodzi czas na decyzję, kiedy ma nastąpić jej rozpoczęcie. Prawa i obowiązki dotyczące rozpoczęcia działalności są określane przez obowiązujące prawo, ale czy faktyczny moment jej powstania jest kluczowy? Na co warto zwrócić uwagę przy ustalaniu daty rozpoczęcia działalności i który moment uznaje się za jej rozpoczęcie?
Coraz częściej w świecie biznesu można spotkać się z terminem workflow. Niewiele jednak osób wie, czym właściwie workflow się wyróżnia. Dlatego w artykule przybliżymy pojęcie workflow, które odnosi się właściwie do każdego aspektu profesjonalnego życia. Odpowiemy na pytanie, czym jest ten proces i na jakie dziedziny oddziałuje. Workflow to obecnie najpopularniejszy sposób zarządzania zespołem ludzi. Najprościej można zdefiniować go jako spojrzenie na organizację pracy. Managerowie firm rozdzielają zadania, kierując się ustalonymi wcześniej wytycznymi. Z poziomu pracownika wygląda to tak, że jest on informowany o tym jakie zadanie ma wykonać, ale nie wie, jakie zastosowanie ani jakie znaczenie będzie maila jego praca.
Strategia firmy to podstawa działalności gospodarczej, która może uchronić przed bankructwem. Według analizy przeprowadzonej przez Euler Hermes aż 33 proc. przedsiębiorstw upada w ciągu pierwszego roku. Początkujący przedsiębiorca przeważnie ma pewną wizję, ale nie zawsze wie, jak dojść do celu. Zdarza się, że jest on słabo skonkretyzowany i mglisty, a przecież to podstawa strategii firmy.
Wydanie paragonu lub wystawienie faktury to obowiązek każdego sprzedawcy. Istnieją jednak sytuacje, w których przedsiębiorcy mogą dokumentować sprzedaż bez kasy fiskalnej. Wówczas muszą spełniać warunki prawne zwalniające z tego obowiązku, np. nie przekraczać określonego limitu obrotu lub przyjmować zapłatę za towar wyłącznie przelewem. Jak zatem prowadzić ewidencję sprzedaży bezrachunkowej? Ewidencja sprzedaży to dokument zawierający rozpisane przychody firmy. Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą ma obowiązek dokumentowania sprzedaży, na podstawie czego wykazywany jest jego przychód.
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w Polsce, coraz częściej szukają rozwiązań na obniżenie kosztów związanych z obciążeniami podatkowymi Jednym z rozwiązań może być zarejestrowanie firmy za granicą. Dzieje się tak głównie z uwagi na niższe stawki podatku obowiązujące w innych krajach. Czy zarejestrowanie firmy za granicą, jeśli mieszka się w Polsce, jest legalne? Zważając na swobodę przepływu osób, założenie firmy za granicą jest dozwolone. Jednak jeśli przedsiębiorca mieszka w Polsce, sprawa może być nieco bardziej skomplikowana. Pozorna rejestracja firmy za granicą, która jest jedynie celem optymalizacji, przy równoczesnym wykonywaniu całości operacji gospodarczych w Polsce, jest działaniem niezgodnym z prawem i może zostać uznane przez polski urząd skarbowy za agresywną optymalizację podatkową.
Dokonując transakcji w walutach obcych, zdarzają się sytuacje, w których data zapłaty, a tym samym kurs przeliczenia, różni się od daty ujęcia transakcji w podatkowej książce przychodów i rozchodów (KPiR) i przelicznika kursu zastosowanego dla celów podatkowych. Wówczas, uwzględniając odmienne kursy walut dla celów przeliczenia kwot na złotówki, występują różnice pomiędzy otrzymanymi wartościami. Zdarza się, że podatnicy otrzymują faktury w walutach obcych. Wówczas dokonuje się przeliczenia kwot z faktury na walutę krajową. W efekcie mogą powstawać różnice kursowe. W wielu przypadkach faktury są wystawiane zarówno w walucie krajowej, jak i obcej. Każdy przedsiębiorca, u którego występują różnice kursowe, ma obowiązek uwzględnić je w ewidencji księgowej. Różnice kursowe mogą stanowić zarówno przychód, jak i koszt w zależności od kształtowania się kursu danej waluty. Przedsiębiorcy dokonujący transakcji w obcych walutach, u których zapłata następuje w tym samym dniu co wystawienie faktury, nie będą zobowiązani do wykazania różnic kursowych, ponieważ w takim przypadku różnice kursowe nie występują.
Formularz PIT-8C dotyczy jedynie przychodów osób prywatnych. Nie wystawia się go dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz większych firm. Te podmioty wszystkie przychody zaliczają do dochodów wynikających z prowadzenia działalności. PIT-8C wystawia się pracownikowi z tytułu dochodów uzyskanych przez niego z tzw. innych źródeł.
30 kwietnia 2018 roku zmieniło się prawo w zakresie przedsiębiorczości i działalności. Tzw. konstytucja dla biznesu pozwoliła na szereg nowych rozwiązań, w tym między innymi na tzw. firmę na próbę. Działalność ta nie musi być zarejestrowana, by móc sprawdzić, jak dana osoba radzi sobie w kontekście funkcjonowania w przestrzeni rynkowej. Dzięki temu procedury są uproszczone, a rozpoczęcie przygody z biznesem, teoretycznie, prostsze. Jak działa i kiedy można się na to zdecydować?
Zaliczka na podatek dochodowy to jeden z podstawowych obowiązków podatnika opodatkowanego na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej lub podatkiem liniowym. Co zrobić jeśli źle wyliczymy zaliczkę na podatek dochodowy? Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą muszą wskazać jedną z dostępnych form rozliczania podatku dochodowego – skalę podatkową, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub kartę podatkową. Czasami może zdarzyć się, że przez nieuwagę właściciel firmy obliczy zaliczkę na podatek dochodowy w oparciu o inne zasady niż te, które zadeklarował w rejestrze CEIDG-1 lub zwyczajnie popełni błąd w obliczeniach. Taki błąd można naprawić.
Przedsiębiorcy, którzy chcą, aby ich firma się sprawnie się rozwijała powinni w nią inwestować. Jednak nie zawsze właściciele firm mają na to pieniądze. Skąd je zatem wziąć? Banki mają w swojej ofercie kredyty dla firm. Z jakich możliwości mogą skorzystać przedsiębiorcy? Należy pamiętać, że nie wszystkie firmy, szczególnie na początku działalności mogą liczyć na kredyt od ręki. Banki wymagają historii kredytowej, określonego poziomu obrotów. Banki próbują coraz częściej wyjść naprzeciw oczekiwaniom firm. Wśród propozycji bankowych można znaleźć oferty dotyczące kart kredytowych, dopuszczalnego salda debetowego czy standardowych kredytów gotówkowych.
Przedsiębiorca, który prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a przy tym wykorzystuje w działalności gospodarczej środki trwałe, jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji środków trwałych. Prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych to warunek konieczny, by odpisy amortyzacyjne mogły być podatkowym kosztem uzyskania przychodu firmy. Zadaniem przedsiębiorcy jest dbanie o to, aby odpowiednio rozliczać poniesione koszty. Obowiązek prowadzenia ewidencji środków trwałych określają przepisy rozporządzenia ministra finansów z 23 grudnia 2019 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z przepisami ustawy o PIT do środków trwałych należą nieruchomości, grunty, lokale będące odrębną własnością, urządzenia, maszyny, środki transportu, a nawet inwentarz żywy. Środki muszą być wykorzystywane przez podatnika na potrzeby jego działalności gospodarczej.
Kobiece biznesy na polskim rynku rozwijają się świetnie. Jakie prawa przysługują przedsiębiorczyni w momencie, gdy zajdzie w ciążę? Ile wynosi zasiłek macierzyński na własnej działalności gospodarczej? O jakich formalnościach przyszła mama powinna pamiętać?Prowadzenie działalności gospodarczej nie uniemożliwiwa otrzymania zasiłku macierzyńskiego. Prawo do zasiłku macierzyńskiego przysługuje tylko tym przedsiębiorczyniom, które są objęte dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym i opłacały na nie składki.