Przyszłość spółki Rafako maluje się w ciemnych barwach. W przyszłym roku Rafako zrealizuje zamówień na zaledwie 85 mln złotych. Problemy potęguje fakt, że decyzja sądu w sprawie Rafako wciąż nie jest prawomocna.Z tego artykułu dowiesz się:Jak wygląda sytuacja firmy RafakoJakie są powody takiej sytuacjiJaka jest szansa dla spółki
Podstawą dobrze funkcjonującej firmy są jej pracownicy zadowoleni ze swojej pracy. Jak motywować pracowników, aby nie doprowadzić do sytuacji, w której pracownik dojdzie do przysłowiowej ściany, przestanie spełniać się zawodowo, a wykonywana przez niego praca stanie się mało wydajna. Jaki system motywacyjny można wprowadzić do firmy?Pracodawcy często zastanawiają się nad tym, jak najlepiej motywować pracowników w firmie. Zawsze najlepszą motywacją są dobre warunki finansowe. Jednak są jeszcze inne sposoby na to, aby pracownik czuł się doceniony. Warto pamiętać, że pracownik, który nie jest zmotywowany, nie będzie pracował, tak jak oczekuje od niego jego pracodawca.
Większość mniejszych firm, które funkcjonują w naszym kraju, podlega tzw. uproszczonej księgowości. To oznacza, że nie muszą prowadzić księgi rachunkowej i martwić się o skomplikowane rozliczenia podatkowe. Jednak wcale nie jest tak, że pełna księga jest potrzebna tylko w przypadku wielkich korporacji, bo do jej założenia mogą być zmuszone także osoby fizyczne czy niektóre spółki. Czym są i jak powinny być prowadzone? Kto nie może o nich zapomnieć?
30 kwietnia 2018 roku zmieniło się prawo w zakresie przedsiębiorczości i działalności. Tzw. konstytucja dla biznesu pozwoliła na szereg nowych rozwiązań, w tym między innymi na tzw. firmę na próbę. Działalność ta nie musi być zarejestrowana, by móc sprawdzić, jak dana osoba radzi sobie w kontekście funkcjonowania w przestrzeni rynkowej. Dzięki temu procedury są uproszczone, a rozpoczęcie przygody z biznesem, teoretycznie, prostsze. Jak działa i kiedy można się na to zdecydować?
Szkolenia są podstawą wielu dobrze prosperujących firm. We wszystkich branżach pracodawcy stawiają na rozwój i odpowiednie kwalifikacje swoich pracowników. Zapotrzebowanie na szkolenia jest ogromne, a firmy szkoleniowe rozwijają się w zawrotnym tempie. Jak założyć firmę szkoleniową? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę. Ze szkoleń korzystają pracownicy, ich pracodawcy, często zdarza się też, że ludzie decydują się na rozwijanie swoich umiejętności na własną rękę. Firmy szkoleniowe dysponują ofertą dotyczącą każdej dziedziny.
Dokonując transakcji w walutach obcych, zdarzają się sytuacje, w których data zapłaty, a tym samym kurs przeliczenia, różni się od daty ujęcia transakcji w podatkowej książce przychodów i rozchodów (KPiR) i przelicznika kursu zastosowanego dla celów podatkowych. Wówczas, uwzględniając odmienne kursy walut dla celów przeliczenia kwot na złotówki, występują różnice pomiędzy otrzymanymi wartościami. Zdarza się, że podatnicy otrzymują faktury w walutach obcych. Wówczas dokonuje się przeliczenia kwot z faktury na walutę krajową. W efekcie mogą powstawać różnice kursowe. W wielu przypadkach faktury są wystawiane zarówno w walucie krajowej, jak i obcej. Każdy przedsiębiorca, u którego występują różnice kursowe, ma obowiązek uwzględnić je w ewidencji księgowej. Różnice kursowe mogą stanowić zarówno przychód, jak i koszt w zależności od kształtowania się kursu danej waluty. Przedsiębiorcy dokonujący transakcji w obcych walutach, u których zapłata następuje w tym samym dniu co wystawienie faktury, nie będą zobowiązani do wykazania różnic kursowych, ponieważ w takim przypadku różnice kursowe nie występują.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązani do rozliczania podatków oraz składania deklaracji podatkowych we właściwym urzędzie skarbowym. W jaki sposób przedsiębiorca może zmienić urząd skarbowy? Czy osoba fizyczna też może to zrobić i w jakiej sytuacji?Każdy obywatel bez względu na to, czy prowadzi działalność gospodarczą, czy też jest osobą fizyczną, pozostaje zobowiązany do składania deklaracji podatkowych we właściwym urzędzie skarbowym. Jednak często zdarzają się sytuacje, gdy zmieniamy miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności gospodarczej. W takiej sytuacji należy dopełnić odpowiednich formalności. O czym należy pamiętać przy zmianie urzędu skarbowego i jak zmienić urząd skarbowy?
Zaliczka na podatek dochodowy to jeden z podstawowych obowiązków podatnika opodatkowanego na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej lub podatkiem liniowym. Co zrobić jeśli źle wyliczymy zaliczkę na podatek dochodowy? Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą muszą wskazać jedną z dostępnych form rozliczania podatku dochodowego – skalę podatkową, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub kartę podatkową. Czasami może zdarzyć się, że przez nieuwagę właściciel firmy obliczy zaliczkę na podatek dochodowy w oparciu o inne zasady niż te, które zadeklarował w rejestrze CEIDG-1 lub zwyczajnie popełni błąd w obliczeniach. Taki błąd można naprawić.
Przedsiębiorcy, którzy chcą, aby ich firma się sprawnie się rozwijała powinni w nią inwestować. Jednak nie zawsze właściciele firm mają na to pieniądze. Skąd je zatem wziąć? Banki mają w swojej ofercie kredyty dla firm. Z jakich możliwości mogą skorzystać przedsiębiorcy? Należy pamiętać, że nie wszystkie firmy, szczególnie na początku działalności mogą liczyć na kredyt od ręki. Banki wymagają historii kredytowej, określonego poziomu obrotów. Banki próbują coraz częściej wyjść naprzeciw oczekiwaniom firm. Wśród propozycji bankowych można znaleźć oferty dotyczące kart kredytowych, dopuszczalnego salda debetowego czy standardowych kredytów gotówkowych.
Podatnicy podatku dochodowego opodatkowani na zasadach ogólnych są zobowiązani do wpłacania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy. Podatnicy mogą wywiązywać się z tego zobowiązania miesięcznie lub kwartalnie (po spełnieniu określonych wymogów). Dodatkowo niektórym z nich przysługuje możliwość wpłacania tzw. zaliczek uproszczonych. Co jednak stanie się w sytuacji, gdy podatnik nie opłaci zaliczki na podatek dochodowy w terminie? Niestety nawet za małe opóźnienia w zapłacie zaliczki na podatek dochodowy przedsiębiorca poniesie karę. Odsetki za zwłokę od zaliczki na podatek dochodowy nalicza się za każdy dzień zwłoki, a nie do dnia złożenia zeznania podatkowego. Każda nieuiszczona w terminie zaliczka na podatek jest odrębną zaległością podatkową.
Zastrzeżenie swojej nazwy czy logo jest niezwykle ważne, jeśli chce się chronić oryginalność swojego pomysłu. Trzeba mieć jednak na uwadze, że zaraz po założeniu działalności gospodarczej pojawią się firmy, które będą chciały to wykorzystać. Pamiętaj więc, że kontakt z Urzędem Patentowym jest dobrowolny i nigdy nie będzie wymagał od Ciebie zapłacenia „zaległości za ochronę nazwy” lub innych rzeczy, które pojawiają się w listach od oszustów. A kiedy i jak zarejestrować znak?
To, w jaki sposób nasza firma jest odbierana przez naszych klientów, kontrahentów, pracowników, a także opinię publiczną, ma ogromny wpływ na to, czy poniesie ona sukces czy klęskę. Przedsiębiorca nie może zapomnieć o tym, że konsekwentne i cierpliwe budowanie wizerunku firmy w dłuższym czasie będzie dla firmy ogromną wartością dodaną. Dowiedz się, czym jest wizerunek firmy i co się na niego składa.
Cash pooling to wciąż w Polsce mało spopularyzowany sposób na zarządzanie finansami w grupie kapitałowej. Może być świetną alternatywą dla pożyczki i daje możliwość wykorzystania różnic kapitałowych między przedsiębiorstwami wchodzącymi w skład tej samej grupy kapitałowej.
Amortyzacją środków trwałych nazywamy pomniejszanie ich wartości. Amortyzacja podatkowa to sposób, w który przedsiębiorca może zaoszczędzić pieniądze poprzez odpisywanie określonych kwot w koszty firmy. Jakie są metody amortyzacji i czym charakteryzuje się amortyzacja liniowa?
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, wykorzystują w niej przedmioty wspomagające jej prowadzenie i pomogą uzyskać przychód. Prowadzenie nawet niewielkiej firmy wiąże się z wydatkami. Pieniądze są przeznaczane na urządzenia niezbędne do pracy, samochód służbowy czy nieruchomość będącą siedzibą firmy. Przedsiębiorca musi zadbać o to, aby skrupulatnie i dokładnie rozliczać poniesione koszty. Wszystkie środki trwałe muszą zostać zgłoszone i wpisane do ewidencji.
Funkcjonuje kilka określeń dla dokumentu, w którym przełożony wystawia ocenę byłemu pracownikowi i poleca go kolejnemu pracodawcy. Najczęściej używa się takich narzędzi jak list referencyjny i opinia o pracowniku. Wiele osób twierdzi, że są to te same dokumenty. Jednak warto wiedzieć, że referencje i opinia to wcale nie jest to samo. Warto wiedzieć, że list referencyjny a opinia o pracowniku nie są tym samym dokumentem. Główna różnica polega na tym, że opinia o pracowniku nie musi być pozytywna - pracodawca może wystawić negatywną opinię, a zatrudniony nawet nie musi o tym wiedzieć.
Prowadząc interesy w różnych branżach, możemy spotkaćsię z terminem nieuczciwej konkurencji. Czym tak naprawdę jest nieuczciwa konkurencja i jak można z nią walczyć? Na początku warto określić, czym w ogóle jest konkurencja. Jest to nierozerwalny składnik gospodarki rynkowej. Pojęciem tym określa się dążenie przedsiębiorców działających na wspólnym dla nich rynku do osiągnięcia takiego samego celu gospodarczego (zdobycia klienta, sprzedaży towaru zaspokajającego te same potrzeby). Konieczne jest, aby prawo w niezbędnym zakresie regulowało zasady konkurencji, szczególnie w chwili, kiedy przedsiębiorcy stosują nieuczciwe zagrania.
Popyt na działania Public Relations (PR), nawet pomimo pandemii, z roku na rok jest coraz większy. We współczesnej gospodarce każda firma, prócz podstawowej aktywności, musi zadbać o skuteczną, profesjonalną komunikację z rynkiem. Według ostatniego rankingu miesięcznika Press łączne przychody największych, działających na polskim rynku agencji Public Relations (PR) w 2019 roku przekroczyły rekordową kwotę 247 mln zł i były o ponad 2 proc. wyższe niż rok wcześniej.
Przedsiębiorcy wiele towarów i usług mogą wliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jednak nie wszystkie usługi, z których korzysta i nabywa przedsiębiorca, znajdą się w tej grupie. Wydatki będą mogły zostać ujęte w kosztach, jeśli spełnią określone warunki. Nie zawsze też można odliczyć od nich podatek VAT, nawet jeśli jest on uwzględniony na otrzymanej fakturze. Do takich kosztów należą usługi hotelowe i gastronomiczne. Noclegi i wizyty w restauracjach mogą dać prawo odliczenia jedynie, gdy podatnik dokładnie przemyśli zakup. Odliczenie VAT nie dotyczy usług hotelowych i gastronomicznych z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez przedsiębiorców świadczących usługi przewozu osób. Usługi noclegowe i gastronomiczne należy klasyfikować zgodnie z PKWiU.
Przedsiębiorcy prowadzący własną działalność gospodarczą mogą zostać zwolnieni płacenia podatku VAT. Zakładając firmę przedsiębiorca, ma możliwość wyboru czy będzie podatnikiem VAT czynnym, czy też skorzysta ze zwolnienia i podatek VAT nie będzie przez niego rozliczany. Istnieją jednak sytuacje, gdy zwolnienie z VAT nie jest możliwe dla wykonywanych przez podatnika czynności. Komu i w jakich sytuacjach przysługuje zwolnienie z podatku VAT? Ustawa o VAT przewiduje dwa rodzaje zwolnień z VAT – przedmiotowe oraz podmiotowe. Większość przedsiębiorców może korzystać z przynajmniej jednego z nich, choć istnieje także zakres działalności, który spod ulg będzie wyłączony.
W większości firm samochód jest jednym z głównych narzędzi pracy. Przedsiębiorcy prowadzący własną działalność gospodarczą korzystają z prywatnych i firmowych samochodów. Pojazdy mogą być rozliczane w ramach ewidencji przebiegu pojazdu, a firmowe – wprowadzone na stan środków trwałych. Jak powinno się amortyzować samochód używany? Od 1 stycznia 2021 r. samochód będzie musiał zostać zamortyzowany przez większą liczbę przedsiębiorców niż dotychczas i nie wszystkim się to niestety opłaci. Jeżeli przedsiębiorca posiada samochód, nawet w przypadku, gdy jest on używany, może stanowić środek trwały. Powinien jednak spełnić kilka kryteriów: ● stanowi własność lub współwłasność podatnika, ● został nabyty lub wytworzony we własnym zakresie, ● jest kompletny i zdatny do użytku, ● będzie użytkowany do celów związanych z prowadzeniem działalności, ● przewidywany okres użytkowania jest dłuższy niż jeden rok.
Przedsiębiorstwo może w ciągu roku stosować do wyceny bieżącej materiałów różne kategorie cen: zakupu, nabycia, stałe ceny ewidencyjne lub metodę szczegółowej identyfikacji rzeczywistych cen (kosztów). Cena zakupu to ta, którą musi zapłacić nabywca za dostarczone mu materiały bez naliczonego podatku VAT. Na dzień bilansowy zapasy materiałów i towarów należy wycenić według ich wartości wynikającej z ewidencji, nie doprowadzając wartości tych składników do cen sprzedaży netto. Sposoby ewidencji towarów są zależne od stosowanej polityki rachunkowości jednostki. Mogą być wyceniane według stałych wartości ewidencyjnych lub ceny rynkowej – nabycia lub zakupu. Różnice pomiędzy ceną przyjętą w ewidencji a rzeczywistą ceną rynkową nazywane są odchyleniem od cen ewidencyjnych.
Po zamknięciu ksiąg rachunkowych każda jednostka gospodarcza zobligowana jest do wykonania bilansu sprawozdawczego. Jest on podstawą do stworzenia sprawozdania finansowego, które opiera się na zestawieniu aktywów i pasywów firmy. Czym są aktywa i jak ujęte są w bilansie?
Kłopoty z kontrahentami, którzy zalegają z regulowaniem faktur, to niestety codzienność w wielu przedsiębiorstwach. Z takiej sytuacji, jest na szczęście prawo, jest przychylne pokrzywdzonym podatnikom i pozwala im na skorzystanie z tzw. złych długów. Skorzystanie z ulgi za złe długi wywołuje skutki zarówno u wierzyciela, jak i dłużnika. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 7 grudnia 2020 r., otworzył przedsiębiorcom drogę do zwrotu podatku za złe długi. Wyrok to szansa dla wielu przedsiębiorców na odzyskanie VAT, w szczególności w sytuacji nieuregulowania przez dłużników należności, gdy dłużnicy ci są w stanie upadłości lub likwidacji.
Prowadzenie działalności wymaga inwestowania w nią oraz dokładania starań, by się rozwijała. Inwestowanie w składniki majątkowe jest często nieodzowną częścią bycia przedsiębiorcą. Wydatki, które ponosimy, mogą zostać częściowo zrekompensowane dzięki istnieniu ulg podatkowych i odpisów amortyzacyjnych.
W JPK (Jednolitym Pliku Kontrolnym) przedsiębiorcy muszą oznaczać kodami transakcje sprzedażowe dotyczące niektórych grup towarów i usług (GTU). Czasami w rozliczeniu z organem skarbowym zdarzają się błędy. Kto ponosi winę za błędne kody GTU? GTU jest zbiorem grup wyszczególnionych towarów i usług, które ustawodawca wskazał w tabeli i oznaczył trzynastoma kodami. Kody GTU służą do oznaczenia sprzedaży towarów i usług zaliczanych do określonych grup tzw. wrażliwych, czyli szczególnie narażonych na nadużycia podatkowe. Obecnie kodów jest 13, ale każda grupa zawiera rozbudowany katalog usług lub towarów.
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w innej branży niż działalność rolnicza, podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu. Na składki ZUS składają się: ubezpieczenie emerytalne, rentowe, zdrowotne i wypadkowe. Istnieje również składka chorobowa, ale jej opłacanie nie jest obowiązkowe. Składki ZUS za przedsiębiorcę oraz pracowników trzeba opłacać co miesiąc.Wśród obowiązków osób prowadzących działalność gospodarczą jest opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przedsiębiorca nie może tego uniknąć, nawet jeżeli nie uzyskuje dochodu. Dla początkujących przedsiębiorców przygotowano udogodnienia, ponieważ mają prawo do opłacania składek na preferencyjnych warunkach.
Polski Ład zamiast zachęcić, odstrasza przedsiębiorców. Ci w obawie przed podwyżkami opłat oraz podatków chcą uciekać do Czech. Okazuje się, że sprawa nie jest prosta, a telefony nie cichną.Z tego artykułu dowiesz się:Jakie zmiany dla przedsiębiorców szykuje Polski ŁadCzemu przedsiębiorcy chcą przenosić biznes do CzechCzy tak łatwo jest prowadzić interes w Czechach