Wpisz te dwa kody i sprawdź, czy jesteś "na podsłuchu". Każdy może być w niebezpieczeństwie
Żyjemy w czasach, w których nowoczesne rozwiązania technologiczne są na wyciągnięcie ręki. Stały dostęp do smartfonów, które bardziej przypominają dziś komputery niż klasyczne telefony komórkowe, jest niewątpliwie bardzo wygodny. Niestety, niesie za sobą także ryzyko. Użytkownicy mogą chociażby paść ofiarą podsłuchu. Kody MMI, o których nie każdy z nas wie, pomogą w zachowaniu prywatności.
Podsłuchiwanie przez oszustów
Daniel Suchocki, biegły sądowy w zakresie informatyki, w rozmowie z gospodarzami programu „Dzień dobry TVN” przyznał, że każdy z nas może być podsłuchiwany. Najczęściej dzieje się tak na skutek nielegalnej działalności cyberprzestępców.
W tym przypadku właściciel telefonu komórkowego musi zostać przez nich zmanipulowany i skłoniony do nieodpowiedzialnego zachowania - na przykład do zainstalowania aplikacji pochodzącej z niezaufanego źródła. Pułapką są też linki, które otrzymujemy od oszustów w SMS i wiadomościach e-mail. Nigdy nie należy w nie klikać.
Podsłuchiwanie przez partnerów
Daniel Suchocki przyznał, że nierzadko spotyka się z przypadkami podsłuchów instalowanych przez partnerów , którzy chcą sprawdzić wierność ukochanej osoby lub zebrać dowody, które zostaną przedstawione podczas rozprawy rozwodowej. Warto pamiętać, że podsłuch taki również jest nielegalny i - jak wskazuje art. 267 § 3 Kodeksu karnego - konsekwencją może być kara pozbawienia wolności.
ZOBACZ TEŻ: Google ma nowy pomysł na ochronę prywatności. Ukryje adresy użytkowników za proxy
Jak sprawdzić, czy ktoś nas podsłuchuje?
Biegły sądowy z zakresu informatyki, który był gościem programu „Dzień dobry TVN” ujawnił, że znajomość dwóch kodów może zapewnić użytkownikom telefonów komórkowych bezpieczeństwo. Dzięki nim dowiemy się, czy jesteśmy podsłuchiwani.
Pierwszy z kodów, które powinniśmy znać, to *#21# . Pozwala on na sprawdzenie statusu przekierowania naszych połączeń . Uwaga! Znajdziemy tam także przekierowania - na przykład na nasz drugi telefon - które ustawiliśmy samodzielnie. Nie zawsze więc to, co pokaże nam się po wpisaniu tego kodu, będzie zwiastowało niebezpieczeństwo.
Drugi kod to: * #62# . Dzięki niemu dowiemy się, gdzie były przekierowywane połączenia. Nie warto jednak panikować - nierzadko rozmowy są przekierowywane po prostu do poczty głosowej.