Żabka idzie na giełdę. Wycena robi wrażenie, ale nie na Dino Polska
Żabka trafi na giełdę - wynika z nieoficjalnych ustaleń agencji Bloomberga, która zdradza plany CVC Capital Partners, jednego z największych światowych funduszy private equity i właściciela sieci sklepów Żabka. Agencja podaje szacowaną wartość pierwszej oferty publicznej na 7,5 - 8 miliardów dolarów, czyli około 30 mld złotych.
Żabka idzie na giełdę. Bloomberg szacuje wartość IPO: nawet 8 miliardów dolarów
Żabka trafi na giełdę - podaje Bloomberg, powołując się na “źródła zaznajomione ze sprawą”. Spółkę Żabka Polska planuje wprowadzić na warszawską giełdę (GPW) CVC Capital Partners , fundusz private equity. Pierwsza oferta publiczna (IPO) miałaby wynieść od 7,5 do 8 mld dolarów (ponad 30 mld złotych w najniższej wartości). Dla porównania, kiedy Dino Polska, obecnie (wg. rankingu Forbes'a z 2023 r.) największa polska prywatna firma w kategorii handlu i FMCG wchodziła na giełdę w 2017 r. wartość IPO sięgnęła 1,65 mld zł. Wówczas była giełdowym debiutem dekady (na koniec roku 2023 warta już 36 mld 206 mln zł). Obecnie wartość Dino Polska wyceniana jest na około 39 mld złotych, czyli zauważalnie więcej niż wartość IPO Żabka Polska.
Zobacz też: Strefy czystego transportu w całej Polsce. “Okazało się, że krzywdzimy ludzi”
Żabka wejdzie na giełdę GPW? Jest data. Szykuje się największy debiut ostatnich lat
Warszawska oferta publiczna Żabki miałaby zostać ogłoszona już we wrześniu 2024 r. - twierdzi Bloomberg, powołując się na anonimowe źródło. Prace nad tą operacją miałby prowadzić bank inwestycyjny Goldman Sachs Group Inc. i JPMorgan Chase & Co. Przedstawiciele banków odmówili komentarza w tej sprawie. W ramach pierwszej oferty publicznej Żabka miałaby zebrać od inwestorów od 1 do 1,5 mld dolarów.
Bloomberg, analizując możliwość wprowadzenia Żabki na giełdę, podnosi, że taki debiut byłby największym na GPW od czasu Allegro z 2020 r. Wtedy w ramach IPO polski e-commerce zebrał blisko 3 mld dolarów. Warto dodać, że wcześniej scenariuszem bazowym było IPO na giełdzie w Amsterdamie.
Żabka ma za sobą pierwsze otwarcia w Rumunii
Przypomnijmy, że jeszcze niedawno, w drugim tygodniu czerwca, Żabka chwaliła się debiutem na rynku rumuńskim.
W ciągu ostatniego miesiąca, w Bukareszcie, powstało pięć placówek pod szyldem Froo. To nowa marka w ramach ekosystemu Grupy Żabka na rynku europejskim - przekazywała wtedy spółka.
Marka powstała specjalnie na potrzeby rumuńskiego rynku została nazwana “Froo", ale w rzeczywistości jest efektem połączenia sił Żabki i Maczfit, dietetycznego cateringu, wraz z rumuńskim DRIM Daniel Distrbutie. Polski duet przejął tam większościowe udziały i powołał Froo - odpowiednik polskiej Żabki.
W skład Grupy Żabka w Polsce wchodzi ponad 10 000 sklepów pod szyldem Żabka, sklepy autonomiczne Nano, rozwiązania q-commerce, e-commerce i catering dietetyczny. Żabka otworzyła pierwszy sklep w 1998 r. CVC Capital Partners, który ma prowadzić Żabkę na GPW, zarządza aktywami o wartości około 193 mld euro i posiada udziały w wielu firmach, w tym m.in. w szwajcarskim producencie zegarków Breitling. CVC jest właścicielem sieci sklepów Żabka od 2017 roku.