Zacznie się już jutro. Duże zmiany dla wielu kierowców
Już jutro w życie wchodzą nowe regulacje, które obejmą kierowców autobusów. Zmiany są duże i dotyczą m.in. czasu i odraczania odpoczynku, podziału przerw czy przedłużania doby. Nowe prawo jest rezultatem wdrożenia rozporządzenia, którego celem jest dostosowanie realiów prawnych do praktyki kierowców.
Nowe prawo dla kierowców autobusów
Zmiany wynikające z rozporządzenia WE 561/2006 podsumowała firma Inelo, która zwraca uwagę, że dotychczasowe prawo w wielu aspektach okazywało się niepraktyczne i utrudniało pracę kierowców . Dlatego zdecydowano się wprowadzić bardziej elastyczne regulacje m.in. w obszarze dzielenia przerw.
W świetle nowego prawa podczas jazdy ciągłej możliwe będzie podzielenie przerwy trwającej 45 minut na dwie części, z których każda będzie musiała trwać przynajmniej 15 minut. Należy jednak pamiętać, że suma przerw musi wynosić minimum 45 minut.
Możliwość wydłużenia doby
Rozporządzenie stanowi także o specjalnych warunkach, w których możliwe jest przedłużenie doby o godzinę. Mowa więc o 25-godzinnej dobie, jednak z zastrzeżeniem, że nowe prawo nie dotyczy załogi, która dysponuje 30-godzinną dobą. Aby skorzystać z dodatkowej godziny, konieczne jest spełnienie następujących warunków:
- Wydłużenie nie może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego, warunkom pracy oraz nie może także powodować naruszeń czasu pracy.
- Dotyczy wyłącznie pojedynczych okazjonalnych przewozów osób.
- W dniu, w którym wykorzystywane jest odstępstwo, łączny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć siedmiu godzin.
- W przypadku jednorazowego wykorzystania przedłużenia pojedyncza usługa przewozu okazjonalnego osób musi trwać co najmniej sześć kolejnych okresów 24-godzinnych.
- W przypadku dwukrotnego wykorzystania przedłużenia pojedyncza usługa przewozu okazjonalnego osób musi trwać co najmniej osiem kolejnych okresów 24-godzinnych.
Zobacz: Abonament RTV a radio w samochodzie. Sypią się wysokie kary
Odroczenie odpoczynku i dokumentacja
Ponadto dla wycieczek krajowych możliwe jest już odroczenie tygodniowych odpoczynków o 12 dobowych okresów. Wcześniej taka możliwość była dostępna tylko dla okazjonalnych przewozów międzynarodowych. Inelo przedstawia zasady:
- Odstępstwo dotyczy wyłącznie pojedynczej usługi okazjonalnego przewozu osób.
- Przed skorzystaniem z odstępstwa kierowca musi odebrać tygodniowy regularny odpoczynek (45 h).
- Po skorzystaniu z odstępstwa kierowca zobowiązany jest odebrać dwa odpoczynki tygodniowe regularne (90 h) lub jeden regularny i jeden skrócony (69 h), który zostanie zrekompensowany w ciągu trzech kolejnych tygodni od zakończenia odstępstwa.
- Autobus musi być wyposażony w tachograf cyfrowy.
- Podczas jazdy w godzinach od 22 do 6 pojazd prowadzony jest przez załogę lub przerwy w jeździe ciągłej muszą być robione co 3 godziny jazdy, a nie co 4,5.
Aby skorzystać z nowych praw, konieczne jest dysponowanie odpowiednią dokumentacją. Składa się na nią formularz przejazdu zgodny z rozporządzeniem (WE) nr 1073/2009, który wystawia firma transportowa. Należy pamiętać, że formularz powinien być przechowywane w pojeździe w wersji cyfrowej lub papierowej za okres minimum 28 dni wstecz.
Źródło: inelo.pl