Zakopane ma dość "szlifowania Krupówek". Przełomowy pomysł radnego: naprawdę to zrobią
Zakopane, serce polskich Tatr, przygotowuje się na rewolucję w obsłudze turystów. Planowane, przewrotne, rozwiązanie, ma nie tylko poprawić jakość wizyty w mieście, ale również rozwiązać problemy z organizacją ruchu turystycznego oraz… ograniczyć szarą strefę.
Aplikacja zamiast biletów – karta turysty z darmowym transportem
Nowy projekt opiera się na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych. Tzw. Karta turysty , dostępna w formie aplikacji mobilnej lub kodu QR , ma oferować zniżki na lokalne atrakcje oraz darmowy dostęp do komunikacji miejskiej .
Jak podkreślają władze Zakopanego, jednym z głównych celów wprowadzenia karty jest zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w centrum miasta. Bezpłatny transport publiczny zachęci turystów do rezygnacji z prywatnych pojazdów na rzecz bardziej ekologicznych rozwiązań.
– Turyści nie muszą szlifować Krupówek z góry na dół . Dzięki aplikacji pokażemy im, że mogą odwiedzić Muzeum Tatrzańskie czy wziąć udział w lokalnych wydarzeniach – mówi Tymoteusz Mróz, przewodniczący Komisji Turystyki i Promocji, miejski radny, w rozmowie z „Gazetą Krakowską”.
Sam Mróz już we wrześniu przypominał, że koncepcja karty została na miejskim forum podniesiona… w 2019 r. Docelowo sposób działania jest prosty: Kartę Turysty dostaje każdy, kto przy zameldowaniu opłaca opłatę miejscową. W efekcie ma darmowy dostęp do komunikacji miejskiej i specjalne zniżki w obiektach partnerskich w ramach sieci. Takie rozwiązanie miałoby zabierać tlen nieuczciwej konkurencji turystycznej.
Dodatkowe przychody Zakopane mogłoby przeznaczyć na rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej - puentuje radny.
Walka z szarą strefą i wyższe wpływy do kasy miasta
Jednym z kluczowych celów Zakopane Card jest walka z szarą strefą w turystyce. Miasto zamierza uszczelnić system poboru opłaty miejscowej , która obecnie generuje około 5 mln zł rocznie . Według szacunków radnych, dzięki nowemu systemowi przy średnim obłożeniu obiektów wynoszącym 40%, wpływy mogłyby wzrosnąć nawet do 24 mln zł rocznie .
Karta turysty ma również skłonić właścicieli nielegalnych kwater do rejestracji działalności. Jeżeli turyści zaczną domagać się karty, właściciele obiektów noclegowych będą zmuszeni do jej oferowania, co z kolei wymaga legalizacji działalności.
Lepsze dane, większe możliwości – turystyka przyszłości
Wprowadzenie Zakopane Card to także krok w stronę lepszej analizy turystów odwiedzających miasto. System pozwoli zbierać szczegółowe dane, takie jak pochodzenie gości, preferowane atrakcje czy sposób korzystania z infrastruktury.
– Teraz wiemy o turystach niewiele, bo brakuje centralnego źródła danych. Dzięki tej wiedzy możemy poprawić jakość naszego produktu turystycznego – zaznacza Mróz.
Karta turysty ma być także impulsem do współpracy z ościennymi miejscowościami, jak Poronin, Biały Dunajec czy Bukowina Tatrzańska . Wielu turystów wjeżdża do Zakopanego własnymi samochodami z powodu ograniczonej oferty komunikacji zbiorowej.
– Powinniśmy myśleć o systemie wzorowanym na skipassach, które pozwalają na korzystanie z wielu usług w ramach jednej opłaty. Możemy też współpracować ze stacjami narciarskimi, by wspólnie finansować trasy międzygminne – proponuje Mróz.
Zakopane ma szansę stać się liderem innowacyjnej turystyki w Polsce. Dzięki takim rozwiązaniom zarówno mieszkańcy, jak i odwiedzający mogą liczyć na bardziej przyjazne i ekologiczne miasto.