Znany operator się doigrał. Musi zwrócić pieniądze, nawet byłym klientom
Często dochodzi do sytuacji, w których musimy połączyć się z infolinią naszego operatora komórkowego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że Orange Polska ma zwrócić pieniądze klientom, którzy niesłusznie ponieśli koszty takich połączeń. Zwrócone zostaną również opłaty pobierane za diagnozę techniczną w ramach reklamacji zgłaszanej przez konsumenta. Wyjaśniamy, kto i w jaki sposób może odzyskać pieniądze.
Ważna decyzja, wiele osób odzyska pieniądze
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję, w której zakwestionował dwie praktyki stosowane wobec klientów przez Orange Polska. - Pierwszą z nich było pobieranie opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile , również w sytuacji, gdy konsument korzystał z oferty, w której ma darmowe rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych. Jak zaznaczono, “opłaty pobierane były nie tylko za faktyczny czas połączenia z konsultantem, ale również m.in. za czas oczekiwania na takie połączenie” - wyjaśnił Chróstny. Prezes UOKiK zakwestionował również pobieranie opłat w wysokości 49 zł za diagnozę, czy doszło do zgłaszanego w reklamacji przez konsumenta uszkodzenia i która ze stron przyczyniła się do jego powstania.
Prezes UOKiK zachęca do ubiegania się o zwrot pieniędzy
- Dzięki zobowiązaniu do zmiany praktyk Orange zwróci konsumentom zakwestionowane opłaty . Możliwość łatwego odzyskania pieniędzy jest ważna w sytuacji, gdy ze względu na stosunkowo niską wartość roszczeń poszkodowane osoby mogą nie zdecydować się na dochodzenie swoich praw w bardziej skomplikowany sposób, np. przed sądem. Zachęcam wszystkich, których niesłusznie obciążono opłatami, o ubieganie się o zwrot środków od Orange - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Koniec ze świadczeniami dla Ukraińców w Polsce? “Przepisy po prostu wygasną”.
Kto może ubiegać się o zwrot środków i w jakiej formie to nastąpi?
Jak wyjaśnia Urząd, nałożone zobowiązanie dotyczy byłych i obecnych klientów w ofertach Orange i nju, którzy:
- Dzwonili na infolinię od 12 marca 2022 do 12 marca 2023 r.
- Zawarli nową umowę lub zmienili jej warunki po 25 grudnia 2014 r.
- W czasie kontaktu z infolinią posiadali pakiet z nielimitowanymi rozmowami na telefony komórkowe.
- Nie złożyli reklamacji w zakresie kosztów połączenia z infolinią lub otrzymali negatywną odpowiedź
UOKiK wskazuje, że konsumenci, którym naliczono opłaty, będą mogli wybrać czy chcą otrzymać zwrot kosztów , czy jednorazowo darmowy pakiet danych - 30 GB dla dzwoniących na infolinię Orange i 9 GB - dla osób, które korzystały z usług nju.
Rekompensata ma przysługiwać konsumentom, którzy: od 7 czerwca 2022 r. do dnia zaprzestania pobierania opłaty zapłacili za diagnozę uszkodzenia (jeśli ponieśli ten koszt więcej niż jeden raz, otrzymają wielokrotność 49 zł ); nie mieli pozytywnie rozpatrzonej reklamacji dotyczącej opłat za diagnostykę.
5540,25 zł dodatkowej emerytury. Dostają również ci, którzy nigdy nie pracowali.
Co należy zrobić?
Obecni klienci Orange i nju mogą wypełnić specjalny formularz dostępny przez trzy miesiące od daty jego publikacji na stronie internetowej spółki. Osoby, które nie wypełnią formularza również otrzymają zwrot pieniędzy - zapłacą mniej za rachunek lub dostaną doładowanie konta.
Natomiast osoby, które już nie są klientami Orange i nju również mogą liczyć na zwrot opłat. W tym celu muszą wypełnić formularz dostępny na stronie spółki, na co będą mieli trzy miesiące od publikacji przez spółkę informacji o decyzji.