Dodatkowe 6200 zł do emerytury. Trzeba spełnić tylko jeden warunek
Świadczenie honorowe to dodatkowe wsparcie finansowe dla seniorów. Pieniądze zostaną wypłacone każdej osobie, która spełni jeden, kluczowy warunek. Świadczenie jest wypłacane z urzędu i większość osób nie musi nawet składać wniosku. Komu należą się pieniądze? Wyjaśniamy.
Kto może liczyć na wypłatę świadczenia honorowego?
Świadczenie honorowe to specjalne wsparcie finansowe. Pieniądze trafiają co miesiąc na konta seniorów, którzy skończyli 100 lat . Co istotne, jest to jedyny warunek, który trzeba spełnić, by otrzymać taki dodatek. Świadczenie jest wypłacane bez względu na inne dodatki, takie jak emerytury czy renty.
Wsparcie dla stulatków jest wypłacane z urzędu i zdecydowana większość beneficjentów nie musi dopełniać żadnych dodatkowych formalności, by otrzymywać comiesięczne wypłaty. Wniosek trzeba będzie złożyć tylko w jednym przypadku.
Zobacz także: ZUS wydał komunikat. Te osoby muszą zwrócić 13. emeryturę
Tyle wynosi specjalny dodatek dla seniorów
Świadczenie dla stulatków jest co roku podwyższane, ale raz przyznana kwota nie ulega zmianie. Oznacza to, że wsparcie będzie wypłacane w takiej samej wysokości do końca życia. Ostatnio dodatek poszedł w górę i od 1 marca stulatkowie mogą liczyć na dodatkowe 6246,13 złotych brutto miesięcznie . Dla porównania, wcześniej otrzymywali 5540,25 zł.
Warto wspomnieć, że ten specjalny dodatek do emerytury nie jest wypłacany tylko przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Seniorzy mogą otrzymać pieniądze także od Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych czy Ministerstwa Obrony Narodowej.
Niektórzy muszą złożyć wniosek ws. świadczenia honorowego
Wniosek o przyznanie prawa do emerytury honorowej muszą złożyć stulatkowie, którzy nie otrzymują żadnego innego świadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych . W takiej sytuacji pieniądze nie mogą zostać wypłacone z urzędu, bo senior nie widnieje w systemie instytucji.
Taka sytuacja najczęściej dotyczy matek, które zrezygnowały z kariery zawodowej na rzecz wychowania dzieci. Wówczas należy zgłosić się do ZUS-u z wypełnionym wnioskiem, a do niego trzeba dołączyć dokument, który potwierdzi wiek potencjalnego świadczeniobiorcy. Może być to np. akt urodzenia.