Gwiazdki na produktach w sklepach Netto. Klienci masowo wynoszą pełne koszyki
Mała czarna gwiazdka na etykietach cenowych? Duża sieć supermarketów znalazła subtelny sposób, by „ułatwić” konsumentom dokonywanie bardziej świadomych wyborów. Specjalne oznaczenia pojawiły się na elektronicznych metkach cenowych, zachęcając klientów do sięgania po wybrane produkty i zapełniania nimi koszyków. To pierwsza tego rodzaju inicjatywa w Europie. Detalista wyjaśnia, dlaczego zdecydował na takie posunięcie.
Bojkot sieci handlowych to więcej niż hasła
Jeszcze kilka lat temu wydawało się to nieprawdopodobne, jednak rosnące niezadowolenie z polityki celnej USA, przychylność Donalda Trumpa wobec Elona Muska – największego sponsora jego kampanii – oraz zmiana podejścia Białego Domu do Rosji sprawiły, że bojkot amerykańskich produktów i usług coraz szerzej rozprzestrzenia się w Europie, Kanadzie, Meksyku i Chinach.
Zarówno analizy rynkowe, jak i obserwacje mediów społecznościowych wskazują, że rośnie liczba konsumentów otwarcie rezygnujących z subskrypcji amerykańskich platform streamingowych, aplikacji transportowych oraz zakupu produktów pochodzących z USA.
Konsumencki bojkot nie ogranicza się już tylko do odrzucenia samochodów Tesli , Coca-Coli, hamburgerów z McDonald's, pasty do zębów Colgate, kawy ze Starbucksa, sprzętu Apple, zakupów na Amazonie czy jeansów Levi's. Coraz więcej hurtowni i sieci handlowych również przyłącza się do tego trendu, rozszerzając zakres sprzeciwu wobec amerykańskich marek.
Czytaj więcej: Znany dyskont testuje w Polsce pomysł ze Skandynawii. Możliwy nowy hit
Netto oznacza produkty czarną gwiazdką. Tak "ułatwia" klientom zakupy
Niektóre z tych firm decydują się na sukcesywne usunięcie wybranych produktów ze swojej oferty w ramach sprzeciwu wobec polityki prezydenta USA, Donalda Trumpa. Inne wybierają bardziej subtelne sposoby okazania swojego stanowiska i solidarności z Europą, czego przykładem jest sieć supermarketów Netto, należąca do duńskiego koncernu Salling Group.
Czytaj więcej: Unia Europejska kontratakuje. Stanowcza odpowiedź na cła Trumpa
Duńczycy, a zwłaszcza Grenlandczycy mają ewidentnie dość gróźb i zapowiedzi Donalda Trumpa, który oświadczył, że autonomiczne terytorium zależne Danii ze stolicą w Nuuk "w ten czy inny sposób" zostanie "zaanektowane" . Wyspa bowiem skrywa prawdziwe bogactwo — gigantyczne złoża metali ziem rzadkich, które znalazły się w centrum zainteresowania USA. Specjaliści zajmujący się polityką międzynarodową interpretują zapowiedzi Trumpa jako dążenie do strategicznego umocnienia pozycji geopolitycznej USA oraz zabezpieczenia dostępu do rzadkich minerałów, aby żadne inne mocarstwo nie przejęło nad nimi kontroli.
Czytaj więcej: Ważą się losy Grenlandczyków. Donald Trump kusi ich zaskakującą obietnicą
W odpowiedzi na napięcia transatlantyckie dotyczące Grenlandii i imperialne ambicje Donalda Trumpa duńska sieć supermarketów wdrożyła nowatorski system oznaczania towarów , dostosowując się do oczekiwań klientów. W efekcie konsumenci masowo wykupują określone produkty wyróżnione gwiazdką.

Sieć handlowa spełnia prośby swoich klientów
Na ojczystym rynku Netto zainicjowało szeroko zakrojoną akcję, wprowadzając oznaczenia europejskich produktów gwiazdką. Dzięki temu konsumenci mogą łatwiej zidentyfikować towary pochodzące z USA i świadomie z nich zrezygnować. Decyzja duńskiej sieci zbiegła się w czasie z wprowadzeniem przez prezydenta USA Donalda Trumpa 25-procentowych ceł na import stali i aluminium z Unii Europejskiej.
Spytany o powody znakowania wybranych produktów w sieci sklepów Netto dyrektor generalny Anders Hagh zaprzeczył, że nie angażuje się w politykę. Choć słowem nie wspomniał o USA, przekaz był jasny . Wyjaśnił, że jest to odpowiedź na żądania konsumentów dotyczące łatwego unikania amerykańskich produktów.

Czy czarne gwiazdki pojawią się również w sklepach Netto na terenie Polski? Podczas gdy w Danii coraz więcej klientów dołącza do bojkotu amerykańskich produktów, niewykluczone, że trend znakowania towarów gwiazdką może niebawem dotrzeć do supermarketów w innych krajach. Na razie firma nie przewiduje rozszerzenia akcji w zagranicznych placówkach, a artykuły europejskich producentów są znakowane gwiazdką wyłącznie w Danii.
Monitorujemy sytuację - podkreślił rzecznik prasowy Salling Group, Christoffer Roslyng Green, w rozmowie z PAP przypominając, że w Danii inicjatywa wyszła od klientów.
