BiznesINFO.pl Technologie Jak złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego? Można to zrobić przez internet
Fot. East News/ARKADIUSZ ZIOLEK

Jak złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego? Można to zrobić przez internet

26 kwietnia 2024
Autor tekstu: Maciej Olanicki

Szacuje się, że w bieżącym roku konieczne będzie wydanie nawet 3 mln nowych dowodów osobistych. Około 2 mln z już wydanych straci ważność, do obiegu trafi też milion nowych dokumentów, co jest potrzebą wynikającą z osiągnięcia pełnoletniości lub zmiany danych. Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć przez internet.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego

Pod koniec zeszłego roku wprowadzono możliwość składania wniosku o wydanie dowodu osobistego przez internet . Co prawda niektóre czynności i tak trzeba będzie podjąć osobiście w urzędzie, niemniej dużą część formalności można wypełnić w Sieci. Aby tego dokonać, należy się w pierwszej kolejności udać pod adres mobywatel.gov.pl.

Tam należy zalogować się z użyciem Profilu Zaufanego, bankowości elektronicznej lub podpisu kwalifikowanego oraz wybrać pozycję Złóż wniosek . Następnie wybieramy powód, dla którego ubiegamy się o wydanie dowodu, by w końcu wybrać odpowiedni urząd. Warto zwrócić uwagę, że musi to być urząd, w którym będziemy mogli się pojawić osobiście w ciągu 30 dni.

Rekordowa liczba wyłudzeń kredytów. Jak zastrzec numer PESEL?

Co należy przygotować?

Kolejny element wniosku to podpis osobisty – do wnioskodawcy należy decyzja , czy życzy sobie go na dowodzie. Jest to podpis elektroniczny, który sprawi, że wydany dokument będzie stanowił e-dowód . Dzięki temu możne on służyć jako cyfrowy ekwiwalent podpisu równoważny z odręcznym w dokumentach, w których stroną są instytucje publiczne lub przedsiębiorstwa. W drugim przypadku konieczne jest uzyskanie na to zgody obu stron.

Na dalszym etapie konieczne jest dostarczenie do systemu zdjęcia. W wersji internetowej wniosku przewidziano konkretne wymogi. Zdjęcie, które chcemy wczytać musi mieć wymiary minimum 392 na 633 pikseli i mieć wielkość maksymalną 2,5 MB. W przypadku osób, które zdjęcia do dokumentów wykonują w nakryciu głowy lub ciemnych okularach, konieczne jest ponadto wczytanie w postaci załącznika odpowiedniego oświadczenia.

W ostatnim kroku należy uzupełnić dane kontaktowe, jeśli jakichś brakuje w naszym koncie w mObywatelu . Dalej zatwierdzamy – do wyboru są te same metody, co w przypadku logowania do mObywatela. Na naszą skrzynką mailową powinno trafić potwierdzenie złożenia wniosku.

Po złożeniu wniosku

Teraz czas na wizytę w odpowiednim urzędzie, który wskazaliśmy we wniosku. Mamy na to 30 dni. Osobista wizyta jest konieczna, aby pobrać odciski palców i wzór podpisu, który będzie widniał na dowodzie. Na wydanie dowodu czeka się do 30 dni od uzupełnienia. Całość procedur jest bezpłatna. To, czy dokument jest gotowy do odbioru można w mObywatelu – wystarczy wprowadzić numer wniosku. Gotowy dowód osobisty należy odebrać w urzędzie osobiście.

Nieodpowiedni tytuł przelewu może przysporzyć wielu problemów. Banki ostrzegają klientów
PKO BP wprowadza ważne zmiany. Trzeba wyrazić zgodę
Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Dziennikarz biznesinfo.pl. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.
 

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat