Już nie pójdziesz na Pocztę. Wielkie zmiany od 1 stycznia: dotyczą wszystkich
Już wkrótce Polacy będą mogli załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Co oznacza nowy system e-Doręczeń i jak wpłynie na nasze codzienne życie? Zmiany mają zrewolucjonizować funkcjonowanie urzędów i instytucji publicznych.
Nowoczesność zamiast kolejek. E-Doręczenia od początku 2025 roku
Długie kolejki i czekanie na poczcie to obraz, który może wkrótce odejść w zapomnienie. Od 1 stycznia 2025 roku w życie wchodzi system e-Doręczeń , zapowiedziany przez Ministerstwo Cyfryzacji. Elektroniczny odpowiednik listu poleconego z potwierdzeniem odbioru ma umożliwić obywatelom, firmom i instytucjom wymianę pism urzędowych online.
Nie ma potrzeby odbierania awiza i stania w kolejkach na poczcie, ponieważ listy z urzędu przychodzą bezpośrednio na elektroniczną skrzynkę. Można je przeczytać i odpowiedzieć na nie o dogodnej porze i w dowolnym miejscu – wystarczy do tego komputer, tablet lub telefon z Internetem – podkreślono w komunikacie Ministerstwa Cyfryzacji.
E-Doręczenia mają być dostępne we wszystkich podmiotach publicznych oraz w wielu firmach i zawodach zaufania publicznego. By skorzystać z nowej możliwości, obywatele powinni założyć elektroniczną skrzynkę na platformie mObywatel.gov.pl.
Zobacz też: Google eksperymentuje na Polsce. To "zemsta" za prawo unijne
E. doręczenia na Poczcie
Największym atutem e-Doręczeń ma być oszczędność czasu oraz większa wygoda w kontaktach z urzędami. Wdrożenie systemu jest częścią szeroko zakrojonej cyfryzacji administracji państwowej, co potwierdził sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, Dariusz Standerski:
W ten sposób przechodzimy na nowoczesną komunikację, dzięki której obywatele, firmy, jak i instytucje publiczne zaoszczędzą czas i pieniądze. Załatwianie spraw urzędowych online staje się codziennością, dlatego e-Doręczenia jako elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru stanowią kolejny element cyfrowej układanki – powiedział Standerski.
Dzięki e-Doręczeniom każdy obywatel będzie mógł szybko i bezpiecznie komunikować się z urzędami, bez konieczności wychodzenia z domu. Jak zapewnia resort, nowy system będzie dostępny dla użytkowników bezpłatnie .
Jak skorzystać?
Aby przygotować się do nadchodzących zmian, warto podjąć kilka kroków już teraz. Ministerstwo Cyfryzacji zachęca obywateli do założenia elektronicznej skrzynki na platformie mObywatel.gov.pl . Proces ten wymaga złożenia wniosku online, co umożliwi pełne korzystanie z systemu e-Doręczeń po jego uruchomieniu.
Co więcej, wprowadzenie systemu będzie wiązało się z obowiązkiem jego stosowania przez urzędy i firmy już w pierwszej fazie działania. W przyszłości ma objąć wszystkie podmioty publiczne i dużą część sektora prywatnego.
„E-Doręczenia to nowoczesność, wygoda i krok w stronę pełnej cyfryzacji administracji w Polsce” – podsumowano w komunikacie resortu cyfryzacji.
Od stycznia 2025 roku system e-Doręczeń zmieni sposób komunikacji między obywatelami a instytucjami. Nowe rozwiązanie to oszczędność czasu, wygoda i koniec z kolejkami na poczcie. Już dziś można założyć skrzynkę na platformie mObywatel, by w pełni skorzystać z cyfrowych możliwości w przyszłości. Czy nowy system okaże się przełomem w administracji? Wszystko wskazuje na to, że tak.