Komornik już nie wyśle do Ciebie listu. Ważne zmiany od 1 lipca
Krajowa Rada Komornicza poinformowała, że już 1 lipca rozpocznie się wdrażanie w kancelariach komorniczych usługi e-Doręczeń. Dzięki temu komornicy będą przechodzić na cyfrową komunikację i docelowo w ten sposób dostarczać korespondencje stronom postępowania. Co zmieni się w przebiegu postępowań?
Komornicy migrują na e-Doręczenia
Choć po zmianie władzy harmonogram wdrożeń e-Doręczeń został zresetowany, a minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski jednoznacznie negatywnie ocenił to, jak działał on w momencie objęcia stanowiska, to prędzej czy później na cyfrową komunikację przejdą wszystkie urzędy i część podmiotów prawnych. Krajowa Rada Komornicza rozpocznie proces wdrożeń już w poniedziałek.
Choć firmy i urzędy mogą korzystać z e-Doręczeń już dzisiaj, to obowiązkowe korzystanie z nich zostało odłożone w czasie aż do końca 2025 r. Niemniej już od 1 października aktywną cyfrową skrzynką muszą dysponować wszystkie zobowiązane do tego podmioty.
Obowiązek e-Doręczeń dopiero od 2026 r.
Wdrożenie e-Doręczeń przez Krajową Radę Komorniczą będzie miało wpływ przede wszystkim na działalność jej samej oraz komunikację z organami państwowymi i jednostkami samorządowymi.
Cyfryzacja komunikacji przynajmniej w ciągu najbliższych kilkudziesięciu miesięcy w dużej mierze nie dotknie więc bezpośrednio stron postępowania. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy strony są one na liście podmiotów prawnych, firm czy zawodów zaufania publicznego zobowiązanych do korzystania z e-Doręczeń od 2026 r. lub gdy odbiorca dobrowolnie założył i aktywował skrzynkę e-Doręczeń.
Kto otrzyma cyfrową korespondencję od komornika?
W praktyce cyfryzacja będzie więc miała miejsce w komunikacji kancelarii komorniczych z Pocztą Polską. To ona w imieniu komornika będzie drukować korespondencję i dostarczać ją tradycyjną drogą stronom postępowania w ramach tzw. przesyłki hybrydowej. Jeśli zaś odbiorca będzie korzystał z e-Doręczeń, wówczas otrzyma dokument drogą elektroniczną .
Całość ma się przełożyć na duże oszczędności, choć cyfryzacja komunikacji będzie na razie wdrażana jednostronnie - korespondencja przychodząca do KRK nadal będzie musiała mieć postać fizyczną.