Masowe zwolnienia w Sony Playstation. Cięcia w kluczowych studiach
Wygląda na to, że zeszłoroczne zwolnienia w branży gamedev były niewielkie w stosunku do tego, co dotyka branżę w roku 2024 r. Do końca kwartału daleko, a pracę straciły już tysiące pracowników, często zatrudnianych przez największych graczy. Niestety, dziś wiemy już o kolejnych masowych zwolnieniach.
Pracę straci 8 proc. wszystkich zatrudnionych
Tym razem obejmują one studia należące do Sony. Na blogu Sony Interactive Entertainment ogłoszono, że pracę straci 8 proc. wszystkich pracowników, czyli około 900 osób . Dotyczyć będzie to wszystkich rynków, na których działa SIE, a co być może najważniejsze dla graczy – zwolnienia nie ominą także najbardziej renomowanych studiów Playstation.
W całości zostanie zamknięte studio PlayStation w Londynie, redukcje planowane są w Naughty Dog odpowiedzialnym za kultowe serie Uncharted czy The Last Of Us, studiu Guerilla tworzące Horizon i wielu innych, także z działów kreatywnych czy zajmujących się pomocą techniczną.
Anulowane gry i „ogromne zmiany”
Zwolnienia poskutkują także zamknięciem niektórych projektów, a w skrajnych przypadkach anulowaniem całych gier . Przyczyną takich decyzji ma być ewaluacja tego, jak działa Sony Interactive Entertainment oraz wszystkie podlegające podmioty. Przedstawiciele Sony nie wyjawiają jednak, na czym – oprócz masowych redukcji zatrudnienia – ten proces będzie polegał.
W oficjalnym komunikacie otrzymujemy także zapewnienia, że decyzja o zwolnieniu tak dużej liczby pracowników ma być spowodowana tym, że cały przemysł growy przechodzi ogromną zmianę . Tutaj także Sony nie wdaje się w szczegóły – dowiadujemy się tylko, że korporacja chce przygotować się i dostosować do tego „co czeka nas w przyszłości”.
Generacja-niewypał?
Zwolnienia w studiach PlayStation zostały ogłoszone nieco ponad miesiąc od masowych zwolnień w podmiotach należących do największego konkurenta Sony na rynku konsol, czyli Microsoftu. To zapewne jeszcze nie koniec podobnych zmian , niemniej trudno nie upatrywać ich źródeł w tym, że PlayStation 5 nie okazał się takim sukcesem, jak oczekiwano.
Przed miesiącem Sony potwierdziło, że wyniki sprzedaży są niższe, niż zakładano, co może być wyrazem ogólnego rozczarowania nową generacją konsol Sony. Na palcach jednej dłoni można zliczyć wartościowe gry na wyłączność, a trzeba pamiętać, że jesteśmy już mniej więcej w połowie cyklu życia PS5 i najnowszych Xboksów.