Miliardy euro na stole. Gigantyczna fabryka baterii do elektryków stanie w Polsce?
Losy najważniejszej inwestycji planowanej w Polsce, biorąc pod uwagę najnowsze doniesienia, nie są tak jednoznaczne, jak deklaruje ministerstwo cyfryzacji. Ogromne straty, masowe zwolnienia oraz wady techniczne najnowszych generacji procesorów sprawiają, że powstanie zakładu testowania półprzewodników Intela pod Wrocławiem trudno dziś brać za pewnik. Kondycję korporacji być może najlepiej ilustruje fakt, że wczoraj CEO Intela, Pet Gelsinger, zaczął zamieszczać w serwisie X fragmenty Pisma Świętego. Tymczasem budowę zakładu w Polsce rozważać ma zupełnie inna korporacja produkująca m.in. półprzewodniki. W okolicach Trójmiasta może powstać jej fabryka akumulatorów dla samochodów elektrycznych.
Fabryka akumulatorów za 2 mld euro może powstać w Polsce. Kto ją wybuduje?
Samsung szuka lokalizacji dla kolejnej fabryki akumulatorów do samochodów elektrycznych , a jedną z rozważanych lokalizacji jest działka o powierzchni 200 ha znajdująca się pod Gdańskiem - donosi Puls Biznesu. Koreański producent planuje wydać na budowę zakładu produkcyjnego nawet 2 mld euro.
W odróżnieniu od Intela , który w Polsce chce wybudować zakład, w którym testowane będą procesory produkowane w niemieckim Magdeburgu, Samsung rozważa wybudowanie w Polsce prawdziwej fabryki. Jednocześnie działka znajdująca się pod Trójmiastem ma być zaledwie jedną z rozważanych lokalizacji. Konkurować mamy z Węgrami, które mają ambicję stać się europejskim liderem produkcji ogniw litowo-jonowych, dotąd jednak przede wszystkim za sprawą inwestycji chińskich.
Szlaki przetarło już Koreańczykom LG
Polska ma jednak mocny argument. który może przyciągnąć inwestora - od wielu lat pod Wrocławiem działają z powodzeniem fabryki LG Energy Solution . Tam także produkuje się akumulatory dla nowego przemysłu motoryzacyjnego, choć słuszniej byłoby powiedzieć, że koreańską korporacją wybudowała pod stolicą Dolnego Śląska małe miasto, w którym pracuje 7 tys. osób.
Zobacz: Robotyzacja w Polsce idzie za wolno. Zostajemy w tyle i przyjdzie nam za to zapłacić
Sukces przedsięwzięcia korporacji z rodzimego rynku Samsunga może być argumentem na korzyść wyboru lokalizacji w Polsce. Byłoby to ogromne wzmocnienie rosnącego sektora polskiej nowej elektromobilności, która według Macieja Mazura, prezesa Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, do 2035 r. będzie odpowiadać za 5 proc. polskiego PKB .
Ostateczna decyzja się opóźnia
Na ostateczną decyzję Samsunga trzeba będzie jeszcze zaczekać. Choć rozmowy miały rozpocząć się jeszcze pod koniec 2023 r., a ostateczne potwierdzenie miejsca budowy fabryki mieliśmy otrzymać w bieżącym, to według nieoficjalnych doniesień wiadomo już, że tak się nie stanie. O tym, czy zakłady Samsunga powstaną właśnie pod Trójmiastem, przekonamy się najpewniej dopiero na początku 2025 r.