BiznesINFO.pl Biznes Nadchodzi fuzja japońskich potęg. Razem staną się 3. graczem na globalnym rynku
Fot. materiały prasowe Honda

Nadchodzi fuzja japońskich potęg. Razem staną się 3. graczem na globalnym rynku

23 grudnia 2024
Autor tekstu: Maciej Olanicki

Zapowiada się solidne trzęsienie ziemi w branży motoryzacyjnej. W obliczu zagrożenia ze strony rynku chińskiego połączą się dwie niegdysiejsze potęgi z Japonii, które w ostatnim czasie radziły sobie nieco gorzej. Po fuzji konglomerat będzie stanowił trzecią siłę na globalnym rynku motoryzacyjnym.

Japońscy giganci motoryzacyjni połączą siły

Reuters informuje, że w obliczu zmian na globalnym rynku motoryzacyjnym wywołanych przez ekspansję przemysłu chińskiego, dwie dotychczas osobne korporacje motoryzacyjne w Japonii staną się wkrótce jedną. Siły połączą Honda i Nissan, w toku są rozmowy, by do holdingu dołączyć także Mitsubishi .

Mowa o kolejno 2. i 3. graczy na japońskim rynku, a fuzja jest oceniana jako największy taki ruch w branży od czasu połączenia Fiat Chrysler Automobiles i PSA. Szacuje się, że łącznie roczna sprzedaż Hondy i Nissana przekroczy wartość 191 mld dol. , z czego nowa korporacja będzie w stanie wypracować nawet 20 mld dol. zysku operacyjnego.

Niemiecki gigant na zakręcie. Masowe zwolnienia to dopiero początek problemów
Nowe informacje o dopłatach do aut elektrycznych. Do Polaków trafią dziesiątki tysięcy złotych

Japończycy nie ukrywają przyczyn zdecydowania się na fuzję

Połączenie Hondy i Nissana sprawi, że powstanie nowy motoryzacyjny gigant, który pod względem liczby sprzedawanych samochodów będzie ustępował wyłącznie Toyocie i Volkswagenowi . Podczas konferencji dyrektor wykonawczy Hondy Toshihiro Mibe nie ukrywał, jaka jest przyczyna podjęcia decyzji o fuzji:

Pojawienie się chińskich producentów samochodów i nowych graczy znacznie zmieniło branżę motoryzacyjną. Musimy zbudować zdolności do walki z nimi do 2030 roku, w przeciwnym razie zostaniemy pokonani.

Aktualnie kapitalizacja rynkowa Hondy wynosi ponad 40 mld dol., NIssana tylko 10 mld dol. Trzeba jednak brać pod uwagę, że to Nissan ma udziały w Mitsubishi, który może zostać włączony do umowy . O tym, czy tak się stanie, dowiemy się w styczniu. Tymczasem umowa Honda-Nissan ma zostać przygotowana do czerwca 2025 r., a finalizacji fuzji spodziewamy się do sierpnia 2026 r.

Rękawica rzucona Chinom czy ucieczka do przodu?

Konkurencja z Chinami, ale też Teslą i innymi nowymi producentami samochodów elektrycznych już dała się we znaki Nissanowi i Hondzie. Reuters wylicza, że tylko w zeszłym miesiącu mniejsza ze spółek zwolniła ok. 9 tys. osób, 20 proc. całej załogi . Jednocześnie szef Hondy stwierdził podczas konferencji, że "fuzja nie jest planem ratunkowym dla Nissana".

Honda także boryka się z problemami - wyniki z ostatniego kwartału były poniżej oczekiwań, na co złożyły się przede wszystkim spadki sprzedaży na rynku chińskim. Nadal jednak jest w dobrej sytuacji finansowej, do czego przyczyniły się sukcesy na rynku samochodów hybrydowych .

Trudno powiedzieć, aby w Polsce samochodu obu marek były szczególnie popularne. Oczywiście mają swoich amatorów, których zmiany z pewnością będą interesować, niemniej bezwzględnym królem sprzedaży nad Wisłą pozostaje koncern Toyota . Na dalszych miejscach także znajdziemy producentów azjatyckich, ale nie japońskich. W pierwszej dziesiątce plasują się jeszcze koreańskie Hyundai i Kia.

Oficjalnie: Izery nie będzie. Ministerstwo aktywów ogłosiło następcę projektu PiS
Tak ma wyglądać nowy Jaguar. Czy będzie równie zły jak nowe logo?
Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Dziennikarz biznesinfo.pl. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski i money.pl. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.
 

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat