Niemcy zbudują własny CPK. Nowy hub lotniczy zacznie działać w 2030 r.
Gdy po wielu miesiącach presji dużej części społeczeństwa na budowę Centralnego Portu Komunikacynego w Polsce udało się opracować okrojony projekt, niemiecka Lufthansa właśnie zapowiedziała budowę własnego gigahubu. “Fundamentalna modernizacja” lotniska ma się zakończyć do 2030 r. i być najnowocześniejszym tego typu centrum cargo w Europie.
Niemcy odpowiadają na wyzwanie z Polski. Budowa już ruszyła
Lufthansa Cargo oficjalnie potwierdziła plany wielkiej przebudowy hubu lotniczego we Frankfurcie. Projekt nosi nazwę roboczą LLCevo (połączenie Lufthansa Cargo Center i ewolucji) i nie stanowi jedynie pomniejszej modernizacji, dostosowania do współczesnych potrzeb, lecz inwestycję, która zagwarantuje lotnisku we Frankfurcie dominację w Europie na lata . Słowem - Lufthansa właśnie ogłosiło budowę czegoś, czym dla cargo miał pierwotnie być Centralny Port Komunikacyjny w Polsce.
O ile można porównywać cele polskiej i niemieckiej inwestycji, to nie sposób zestawiać ze sobą środków, które wygospodarowano na ich realizację. Według danych z czerwca polskie CPK w części lotniskowej będzie kosztować blisko 43 mld zł, Niemcy zaś chcą na to przeznaczyć 600 mln euro, czyli ponad 2,5 mld zł. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że Frankfurt już teraz jest jednym z najważniejszych punktów na mapie europejskiego transportu lotniczego . W Polsce budujemy od zera .
Bezpośrednia konkurencja tylko na polu cargo
Centralny Port Komunikacyjny to w warunkach polskich inwestycja ogólnokrajowa - oprócz portu lotniczego rozbudowana zostanie także kolej oraz inne elementy infrastruktury kolejowej. Niemieckie LLCEvo skupia się natomiast wyłącznie cargo, jednak to właśnie ten aspekt operacji CPK był jednym z głównych uzasadnień do budowy gigalotniska w centrum Polski. Dzięki uczynieniu z Polski jednego z największych hubów w międzynarodowym transporcie lotniczym CPK miało być inwestycją na dekady, z której zyski czerpać będą kolejne pokolenie . Przez przebudowę hubu we Frankfurcie Lufthansa chce uprzedzić konkurencję powstającą w Baranowie .
Budowa już się rozpoczęła, zaczęto przebudowę budynków administracyjnych. Według komunikatu Lufthansy po jej ukończeniu w 2030 r. we Frankfurcie do użytku zostanie oddany “najnowocześniejszy hub frachtów lotniczych w Europie”. Powierzchnia hubu wyniesie tylko 330 tys. mkw, czyli znów rzędy wielkości mniej niż CPK, jednak to nie wielkość może okazać się kluczowa, jeśli weźmie się pod uwagę dotychczas działającą we Frankfurcie infrastrukturę , kontrakty z przewoźnikami itd. Konkurencja może także odbywać się na czas - Centralny Port Komunikacyjny ma zostać oddany do użytku w 2031 r. Nawet jeśli nie dojdzie do opóźnień, hub we Frankurcie zacznie obsługiwać cargo o rok wcześniej .
Niemcy wysyłają “wyraźny sygnał”
Doskonale z rangi inwestycji zdają sobie sprawę władze landu. R. Alexander Lorz, minister finansów Hesji, stwierdził, że budowa LLCEvo stanowi ważny sygnał wysyłany przez Lufthansę do konkurencji. W podobnym tonie, który wskazuje, że sygnał ten wysyłany jest także do Polski , wypowiadał się Kaweh Mansoori, heski minister ekonomii, energii i transportu:
Kluczem do utrzymania konkurencyjności w tym dynamicznym środowisku jest wydajna i nowoczesna infrastruktura. Dzięki modernizacji swojego centrum cargo, Lufthansa Cargo, największy przewoźnik cargo na lotnisku we Frankfurcie, pomaga jeszcze bardziej wzmocnić fracht lotniczy w tej lokalizacji. (...) Jest to wyraźny sygnał dla siły gospodarczej i zrównoważonego rozwoju naszego regionu oraz wzmacnia pozycję lotniska we Frankfurcie jako ważnego węzła komunikacyjnego.
Luifthansa Cargo Center działa we Frankfurcie od 1982 r. Od tego czasu hub pracuje bez przerwy, 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Modernizacja ma objąć wszystkie najważniejsze elementy infrastruktury: urządzenia przeładunkowe, technologie magazynowania i przenośniki, technologie budowlane, budynki administracyjne i systemy informatyczne. Ważnym kamieniem milowym będzie budowa 42-metrowego magazynu wysokiego składowania .