Od 1 lipca ta naklejka będzie konieczna. Za jej brak dostaniesz mandat
Już od 1 lipca polskich kierowców czekają duże zmiany. Z początkiem przyszłego miesiąca zacznie bowiem obowiązywać pierwsza Strefa Czystego Transportu. Brak przestrzegania nowych przepisów skutkować będzie wysokim mandatem. Co trzeba wiedzieć?
SCT, czyli Strefa Czystego Transportu
Od 1 lipca 2024 r. kierowców w Polsce czekają duże zmiany. Tego dnia zacznie bowiem obowiązywać w Warszawie pierwsza Strefa Czystego Transportu. Przepisy od samego początku wzbudzają liczne kontrowersje i protesty części mieszkańców.
Strefa czystego transportu (w skrócie SCT) to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin (tzw. normy Euro, które są powiązane z datą produkcji pojazdu). Do strefy mogą wjechać pojazdy o wszystkich rodzajach napędu, czyli także benzynowe, diesle, hybrydy, czy z instalacjami LPG – pod warunkiem spełniania określonej normy emisji spalin silnika - czytamy na portalu warszawskiego Urzędu Miasta.
Wiele starszych, niespełniających określonych norm samochodów zostanie pozbawionych możliwości wjazdu. Zgodnie z uchwałą Rady m.st. Warszawy z 7 grudnia 2023 r. granice strefy będą przebiegać zgodnie z ulicami:
- aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
- liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7;
- ulicą Wiatraczną;
- aleją Stanów Zjednoczonych;
- mostem Łazienkowskim;
- aleją Armii Ludowej;
- ulicą Wawelską;
- ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
- ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
- Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia.
(Fot. materiały prasowe)
Specjalne naklejki staną się obowiązkowe
Kierowca chcąc wjechać swoim autem do takiej strefy w większości przypadków, będzie musiał posiadać specjalną naklejkę . Za jej brak będzie groził mandat w wysokości 500 zł. Stolica zamierza zamontować specjalny system kamer, które będą wychwytywać nieuprawnione samochody. Cztery razy w roku będzie można wjechać w granice strefy nie narażając się na dotkliwe koszty.
Wykorzystamy zarówno kamery, jak i naklejki. System odczytu tablic rejestracyjnych będzie oparty częściowo o istniejące, a częściowo o nowe kamery. Do tego potrzebne będzie nowe oprogramowanie do zarządzania, także w celu zarządzania dostępem do Centralnej Ewidencji Pojazdów – przekazał Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym m.st. Warszawy.
(Fot. materiały prasowe)
Kto będzie musiał mieć naklejkę?
Pojazdy samochodowe uprawnione do wjazdu do strefy czystego transportu, oznacza się naklejką umieszczaną w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu. (…) Naklejkę wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta za opłatą, której maksymalna wysokość wynosi 5 zł - czytamy w art. 39 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Początkowo zakaz dotyczyć będzie aut benzynowych, które spełniają normę Euro 2 (z rocznika 1997 lub nowsze) oraz tych z silnikiem diesla, które spełniają normę Euro 4 (2005 i nowsze).
ZOBACZ: Ludzie masowo usuwają Instagrama. Wskazują jeden powód
Pojazdy, które spełniają wymogi w zakresie normy Euro lub roku produkcji, nie muszą mieć naklejek. W razie kontroli potwierdzeniem prawa do wjazdu będą dane w Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Warto jednak wcześniej sprawdzić, czy wpisy dotyczące naszego samochodu nie zawierają błędów, co niestety jest częstym przypadkiem. Do 2028 r. wyłączeni z tej konieczności będą również mieszkańcy Warszawy, którzy płacą w stolicy podatki.