Oszustwo na Facebooku. Złodzieje danych podszywają się pod Pocztę Polską
Wydano ostrzeżenie przed nowym atakiem realizowanym za pośrednictwem Facebooka. Atakujący wykupili reklamę treści, w których - podszywając się pod Pocztę Polską - przekonują, że trwa wyprzedaż nieodebranych przesyłek. Zaledwie za 9 zł można nabyć pozostawione paczki. Oczywiście jest to kłamstwo.
Oszustwo na Facebooku
CSIRT przy Komisji Nadzoru Finansowego opublikował ostrzeżenie przed kolejnym już w ostatnich dniach oszustwem szerzącym się za pośrednictwem Facebooka . Medium stało się już w zasadzie domyślne dla działalności cyberprzestępczej, przez co odbiór tamtejszych treści pochodzących spoza grona naszych znajomych i listy polubionych stron czy grup jest proszeniem się o kłopoty.
W przypadku Facebooka naprawdę warto rozważyć korzystanie z rozszerzeń do przeglądarek ściśle blokujących reklamy i śledzenie, jak uBlock czy Privacy Badger . Dostępne są one dla wszystkich najpopularniejszych przeglądarek internetowych. Po ich zainstalowaniu możemy mieć nadzieję, że sponsorowanych oszustw będzie wyświetlanych mniej.
Atakujący podszywają się pod Pocztę Polską
W sponsorowanym poście pochodzącym ze strony o nazwie Poczta Polska (Facebook nie dostrzega problemu w prowadzeniu stron o zarejestrowanej już nazwie) dowiadujemy się, że spółka uruchomiła masową wyprzedaż - nieodebrane paczki mają rzekomo zalegać w jej magazynach. W rezultacie przesyłki można zakupić już za 9 zł.
Choć taka oferta może się wydawać niedorzeczna, to więcej niż pewne, że znajdą się na nią chętni. Ci zostaną po kliknięciu posta przekierowani na zewnętrzną stronę. Tam czekają ich - szczęście w nieszczęściu - bardzo topornie przygotowane witryny, które zdradzają, że mamy do czynienia z oszustwem . Celem jest wyłudzenie danych osobowych za pośrednictwem formularza umożliwiającego rzekomo odbiór zakupionej paczki.
Ostrożnie z Facebookiem
Oczywiście raz wyłudzone dane mogą służyć napastnikom w dalszej działalności cyberprzestępczej, np. w celu uwiarygadniania się w atakach phishingowych . Dlatego zalecamy ograniczenie interakcji z treściami sponsorowanymi na Facebooku do absolutnego minimum , a najlepiej zablokować ich wyświetlanie. Administracja serwisu de facto nie zapewnia już bowiem na platformie żadnego bezpieczeństwa.