Poczta Polska zgłoszona do prokuratury i CBA. Nieprawidłowości na 113 milionów zł
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) wykryła nieprawidłowości w Poczcie Polskiej na kwotę ponad 113 milionów złotych. NIK negatywnie oceniła realizację wybranych inwestycji w latach 2020-2023, w tym zakup automatów paczkowych i budowę nowej strony internetowej. Inwestycje te miały być prowadzone nierzetelnie i niegospodarnie, co naraziło Pocztę na ogromne straty.
Nierzetelność i niegospodarność
Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport z kontroli przeprowadzonej w Poczcie Polskiej. Jak poinformowano, w związku z wykrytymi nieprawidłowościami NIK złożyła zawiadomienie do prokuratury oraz zgłoszenie do Centralnego Biura Antykorupcyjnego (CBA) o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Kontrolerzy NIK stwierdzili, że działania prowadzone w Poczcie Polskiej były prowadzone nierzetelnie, co doprowadziło do znacznych szkód finansowych spółki.
Szczególną uwagę kontrolerów zwróciło kilka przedsięwzięć, których celem było zmniejszenie dystansu dzielącego Pocztę Polską od konkurencji. Jak jednak stwierdzono, spółka nie radziła sobie ani ze współczesnym rynkiem, ani z nowoczesnymi usługami, ani z transformacją cyfrową.
Nieprawidłowości na ponad 113 milionów złotych
Jak czytamy w opracowaniu, Poczta Polska, której celem było przekształcenie się w nowoczesną, korespondującą ze współczesnością spółką, w istocie ponosiła porażkę za porażką.
W szczególności strategiczny projekt, jakim było stworzenie sieci automatów paczkowych, realizowano z naruszeniem warunków zawartej umowy, niegospodarnie i niecelowo, co naraziło Pocztę Polską na nieuzasadnione koszty oraz doprowadziło do utraty oczekiwanych korzyści – napisano.
Inwestycja, o której mowa to przede wszystkim zakup 2000 sztuk automatów paczkowych, budowa nowej strony internetowej oraz stworzenie systemu TMS, który wspomagałby transport, logistykę oraz dystrybucję przesyłek. Opracowanie wspomina też o zakupie maszyn do sortowania przesyłek oraz rozbudowie węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych.
W sumie łączna wartość inwestycji wyniosła ponad 500 mln zł, a nieprawidłowości poczynione przy ich okazji oszacowano na ponad 113 mln zł.
Kontrakt z firmą mieszczącą się w bloku i bez pieniędzy
Niegospodarność wykryta przez NIK w Poczcie Polskiej miała wynikać z tego, że zarząd spółki nie wykorzystywał swoich uprawnień, które zawarte były w umowach z wykonawcami. Chodzi o kary umowne za niedotrzymywanie terminów. Poczta Polska miała też zawrzeć kluczową umowę z podmiotem, którego siedziba znajduje się w bloku mieszkalnym, a jego kapitał zakładowy wynosił… 6 tys. zł.
Zarząd dopuścił do powstania wielomiesięcznych opóźnień w realizacji projektów, narażając spółkę na nadmiarowe koszty realizacji umów i dopuścił do utraty potencjalnych przychodów. W szczególności, w projekcie uruchomienia do końca 2022 r. 2000 automatów paczkowych popełniono wiele błędów skutkujących m.in. opóźnieniami, powstaniem nieuzasadnionych kosztów, utratą prawa do naliczenia kar umownych oraz nieosiągnięciem zakładanych korzyści – czytamy w opracowaniu NIK.
NIK zbada teraz wszystkie aspekty wykrytych nieprawidłowości i będzie zmierzać do pociągnięcia odpowiedzialnych osób do odpowiedzialności. NIK zaleca również wprowadzenie systemowych zmian i procedur, które mają na celu zapobieganie podobnym sytuacjom w przyszłości. Raport NIK będzie również przedmiotem analizy przez inne organy państwowe w celu podjęcia odpowiednich działań. Zarówno prawnych, jak i administracyjnych.