Rewolucja w Poczcie Polskiej od 1 stycznia. Odbiorcy listów poleconych na to czekali
Z początkiem nowego roku Poczta Polska zapowiada rewolucję. Nowa usługa może całkowicie odmienić oblicze tradycyjnych przesyłek i sprawić, że w skrzynce na listy już nigdy nie znajdziemy awizo. Co zastąpi tę starą metodę? Zmiany oznaczają ulgę dla nadawców, odbiorców i listonoszy.
Poczta Polska zmienia taktykę w sprawie awizo?
Temat awizo już dawno stał się między Polakami tematem do żartów, co wcale nie znaczy, że bywa traktowany z przymrużeniem oka. Odbiór ważnych dokumentów za potwierdzeniem odbioru bywa w wielu sytuacjach kłopotliwy , a jednocześnie konieczny ze względu na charakter listów poleconych.
Problem ten może zostać wreszcie rozwiązany już za nieco ponad dwa tygodnie. Od 1 stycznia wymienione w ustawie
podmioty publiczne mają obowiązek korzystania z tzw. e-Doręczeń
. Na taki krok będą mogły się zdecydować również osoby prywatne.
Elektroniczne potwierdzenie odbioru, czyli e-Doręczenie
W ramach usługi e-Doręczenia wysyłanie dokumentów elektronicznych będzie możliwe z potwierdzeniem nadania i odbioru , bez konieczności wizyty w placówce Poczty Polskiej . Zmiany wejdą w życie już 1 stycznia, jednak przez pierwszy rok nowy wymiar poczty elektronicznej ma funkcjonować w ramach okresu przejściowego. Oznacza to, że aż do 31 grudnia 2025 roku wszystkie zobowiązane go tego podmioty publiczne owszem, będą musiały mieć aktywne adresy e-Doręczenia, ale w razie sytuacji wyjątkowej wciąż będą mogły dostarczyć pismo w innej formie .
Od początku nowego roku przepisy mają obejmować między innymi urzędy, sądy czy jednostki samorządowe. Jednak
na liście znalazły się nie tylko podmioty publiczne, ale również osoby wykonujące zawody zaufania publicznego
, takie jak adwokaci, radcy prawni czy notariusze. Dzięki e-poleconym komunikacja ma zostać usprawnione, koszty zredukowane, a czas doręczeń skrócony.
Jak aktywować e-Doręczenia?
Poczta Polska w ramach e-Doręczeń udostępnia publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która zapewnia komunikację z podmiotami publicznymi oraz publiczną usługę hybrydową (PUH), dostępną tylko dla podmiotów publicznych — tłumaczy spółka w komunikacie.
Nowa usługa Poczty Polskiej
ma przypominać tradycyjną pocztę e-mail, jednak być bezpieczniejsza
ze względu na unikalne adresy doręczeń: ADE. Będą one nadawane przez ministra cyfryzacji na
wniosek
o aktywację skrzynki. Na wskazany adres mailowy użytkownicy będą otrzymywać powiadomienia, np. o oczekujących przesyłkach, których
odbiór będzie możliwy po zalogowaniu do skrzynki doręczeń
. Umożliwi to profil zaufany i e-dowód osobisty, ale także aplikacja mObywatel.