Szwedzi zamykają wielki biznes w Polsce. Wyciekły szczegóły: 150 pracowników wstrzymuje oddech
Szwedzki gigant technologiczny Northvolt zdecydował się na zaskakujący ruch. Fabryka w Gdańsku zmienia właściciela, a nowym nabywcą ma być duża firma z branży motoryzacyjnej. Co oznacza ta transakcja dla polskiego rynku i zatrudnionych tam pracowników?
Northvolt sprzedaje biznes w Polsce
Northvolt, jeden z liderów branży bateryjnej, znalazł się w trudnej sytuacji finansowej. Firma od pewnego czasu boryka się ze spadkiem zamówień na baterie od producentów samochodów elektrycznych, którzy dostosowują swoje strategie do zmieniającego się rynku.
W ostatnich miesiącach Northvolt przeprowadził znaczne zwolnienia w Szwecji i Polsce, starając się ograniczyć koszty operacyjne. W Gdańsku firma już jesienią 2024 r. zamknęła zakład magazynów energii , co odbiło się na lokalnym rynku pracy.

Nowy nabywca i zaskakująca cena transakcji
Choć Northvolt nie podał oficjalnie nazwy kupca, według informacji szwedzkiego dziennika "Svenska Dagbladet", nowym właścicielem ma zostać Scania – znany producent ciężarówek. Kwota transakcji nie przekroczyła 100 mln koron (8,9 mln euro) , co stanowi ułamek inwestycji Northvolt w tę fabrykę – 1,6 mld koron od 2021 roku.
Tak niska cena sugeruje, że sprzedaż była podyktowana koniecznością finansową i chęcią skoncentrowania się przez Northvolt na kluczowych projektach. Scania, należąca do grupy Traton, kontrolowanej przez Volkswagena, może wykorzystać nowo nabyte zasoby do rozwoju własnych technologii w zakresie elektryfikacji transportu ciężkiego.
Zakład w Gdańsku posiada nowoczesną infrastrukturę, która może zostać wykorzystana do produkcji zaawansowanych systemów bateryjnych dla ciężarówek i autobusów elektrycznych. Analitycy wskazują, że możliwe są trzy główne scenariusze przyszłości zakładu:
- Kontynuacja dotychczasowej produkcji i wykorzystanie fabryki do realizacji istniejących zamówień,
- Zmieniona strategia produkcyjna , ukierunkowana na potrzeby Scanii, w tym rozwój technologii bateryjnych dla pojazdów użytkowych,
- Przekształcenie zakładu w centrum badawczo-rozwojowe , co mogłoby wspierać innowacje w zakresie elektromobilności.
Co dalej z pracownikami i produkcją w Gdańsku?
W fabryce Northvolt w Gdańsku pracuje obecnie około 150 osób . Według oficjalnego komunikatu, transakcja obejmuje przeniesienie wszystkich niezbędnych zasobów, pracowników i umów , co oznacza, że ich miejsca pracy powinny zostać zachowane. Firma zapewnia, że wszystkie zakontraktowane zamówienia na rok 2025 zostaną zrealizowane .
Mimo to obawy dotyczące przyszłości pozostają. Northvolt jako całość przechodzi poważny kryzys , a jego problemy wynikają m.in. z rosnącej konkurencji z Chin oraz wolniejszego niż przewidywano tempa elektryfikacji transportu. Firma zmuszona była złożyć wniosek o reorganizację na podstawie Rozdziału 11 w Stanach Zjednoczonych , aby pozyskać nowe środki finansowe.

Czy sprzedaż fabryki w Gdańsku pomoże Scanii umocnić jej pozycję na rynku elektromobilności? Na odpowiedzi będziemy musieli jeszcze poczekać, ale jedno jest pewne – to wydarzenie może mieć istotny wpływ na polski sektor przemysłowy. Jeśli Scania zdecyduje się na inwestycje i dalszy rozwój zakładu, może to oznaczać nowe miejsca pracy oraz zwiększenie roli Polski w europejskim łańcuchu dostaw dla elektromobilności.