Te osoby są najlepszymi partnerami w biznesie. Wyniki badań mówią same za siebie
Polscy przedsiębiorcy zostali przebadani przez IMAS International na zlecenie programu Rzetelna Firma. Wyniki badania dają do myślenia. Z jednej strony wskazują na wysokie uznanie dla kompetencji kobiet w wielu obszarach, jednak z drugiej jednocześnie potwierdzają, że stereotypy i nierówności wciąż stanowią problem. Z kim najlepiej współdziałać w biznesie? Oto wyniki badania.
Rola płci we współczesnej firmie
Badanie IMAS "Kobiety w biznesie", przeprowadzone na zlecenie Rzetelnej Firmy. Jak informuje PAP, skupiono się na siedmiu aspektach: uczciwości, terminowości, komunikatywności, odpowiedzialności społecznej, innowacyjności, zaufaniu i rzetelności. Wyniki rzucają światło na postrzeganie ról płciowych w świecie współczesnej przedsiębiorczości.
Badanie wykazało, że polscy przedsiębiorcy generalnie wysoko oceniają zarówno kobiety, jak i mężczyzn jako partnerów biznesowych. Jednakże, kobiety zostały wyróżnione w kilku istotnych kategoriach. Naukowcy tłumaczą to jednoznacznie.
Kobiety bardziej uczciwe i rzetelne, ale mnie innowacyjne i przedsiębiorcze
Okazało się, że pod wieloma względami płeć piękna postrzegana jest wyraźnie lepiej od brzydkiej. Kobietom przypisuje się większą uczciwość - 81,3 proc. wobec 78,6 proc. dla mężczyzn oraz terminowość - 80,8 proc. wobec 76,6 proc. W percepcji przedsiębiorców kobiety są również bardziej komunikatywne niż mężczyźni - 79,3 proc. wobec 77,3 proc. Największą różnicę w postrzeganiu obu płci badanie wykazało w zakresie odpowiedzialności społecznej, gdzie kobiety uzyskały 71,7 proc., a mężczyźni 63 proc.
Mężczyźni zostali jednak ocenieni jako bardziej innowacyjni - 75,8 proc. wobec 71,1 proc. dla kobiet. Autorzy badania tłumaczą to dominacją mężczyzn w branżach związanych z technologią i nowymi rozwiązaniami. Warto jednak zaznaczyć, że różnice w ocenie innowacyjności między kobietami a mężczyznami nie są duże. W kategoriach rzetelności i zaufania, odsetki wskazań były zbliżone dla obu płci.
Zdaniem badaczy różnice w ocenach w takich obszarach jak odpowiedzialność społeczna czy terminowość, mogą być efektem kulturowych oczekiwań wobec kobiet, które stereotypowo są postrzegane jako bardziej odpowiedzialne i skrupulatne.
Niemal połowa firm, w których pracują respondenci, zarządzana jest przez mężczyzn - 44,7 proc., a tylko 12 proc. przez kobiety. W 43,5 proc. przedsiębiorstw zarządzanie podzielone jest równomiernie między obie płcie. Kobiety najczęściej prowadzą mikrofirmy (16 proc.), podczas gdy mężczyźni dominują w zarządzaniu średnimi firmami (53 proc.).
Autorzy badania przekonują, że kobiety rzadziej decydują się na założenie działalności. W Polsce własną działalność prowadzi 13 proc. kobiet oraz 23 proc. mężczyzn.
407 firm przebadanych
W listopadzie 2022 roku Parlament Europejski uchwalił dyrektywę parytetową, która nakłada na spółki giełdowe obowiązek zapewnienia co najmniej 40 proc. przedstawicieli każdej płci w zarządach, lub 30 proc. w sumie w zarządach i radach nadzorczych. Te regulacje nie dotyczą jednak małych i średnich przedsiębiorstw.
Ogólnopolskie badanie „Kobiety w biznesie” zostało zrealizowane w październiku 2024 roku przez IMAS International wśród przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Grupę badawczą stanowiło 407 firm, a badanie przeprowadzono metodą CAWI. Wywiady były przeprowadzane z kierownikami średniego i wyższego szczebla, a także z osobami z zarządu oraz właścicielami firm.
Program Rzetelna Firma zrzesza ponad 40 tysięcy przedsiębiorstw ze wszystkich gałęzi gospodarki. Przyznaje certyfikaty firmom, które spełniają określone kryteria, takie jak brak negatywnych informacji w KRD oraz niefigurowanie na listach Komisji Nadzoru Finansowego ani na listach sankcyjnych.