Od lipca wchodzą w życie spore zmiany dot. ruchu na autostradach. Kierowcy powinni być gotowi na ich wprowadzenie - na szczęście są one pozytywne.
Port Lotniczy Warszawa-Radom ma już za sobą swój pierwszy miesiąc funkcjonowania. Statystyki dotyczące liczby pasażerów napędzają krytykę, jednak więcej lotów ma pojawić się w przyszłym miesiącu.
Po dwóch tygodniach od obietnicy Jarosława Kaczyńskiego dot. darmowych autostrad, Prawo i Sprawiedliwość przeszło od słów do czynów. Sejm przyjął w piątek 26 maja ustawę wprowadzającą darmowe autostrady oraz zakaz wyprzedzania przez ciężarówki.
Od dziś obowiązuje rozporządzenie premiera dotyczące mandatów karnych. Chociaż zmiany są niewielkie, tak ich rangą kierowcy powinni się zainteresować.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk przekazał dzisiaj w Gdańsku, że stocznia szuka nowych pracowników i zatrudnia praktycznie od zaraz. Ogłoszenia opisujące kogo konkretnie szuka stocznia zostały powieszone na jej bramach.
Kilka dni temu prezes Prawa i Sprawiedliwości zapowiedział zniesienie opłat za przejazdy autostradami w kraju. Poczyniono już pierwsze konkretne kroki w tej sprawie - rząd przyjął projekt ustawy dotyczący tej kwestii.
Jedną z obietnic złożonych przez Jarosława Kaczyńskiego na konwencji programowej Prawa i Sprawiedliwości było zniesienie opłat za przejazdy na autostradach. Kalkukacje dot. oszczędności są jednak zaskakujące.
Czeska walka z zadłużeniem budżetowym weszła na nowy poziom. Ministerstwo transportu zapowiedziało bowiem zmiany w opłatach za autostrady. Wśród nich pojawiły się m.in. winiety jednodniowe.
Po pierwszym tygodniu funkcjonowania lotniska w Radomiu pojawiły się dane dotyczące tegoż okresu. Port lotniczy obsłużył ponad tysiąc pasażerów, a spółka Polskie Porty Lotnicze zapowiada zwiększenie ilości lotów.
Po pięcioletnich perypetiach i przebudowie, w końcu otwarto port lotniczy Warszawa-Radom. Ma on odciążyć warszawskie Okęcie i być portem komplementarnym.
Tuż przed majówką Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje dokonać kilku zmian na zarządzanej przez siebie sieci. Kierowcy otrzymają nowy odcinek jednej z dróg ekspresowych, zaś na autostradzie będzie można jechać szybciej.
Prace nad torem wodnym łączącym kanał przez Mierzeję Wiślaną z portem w Elblągu idą do przodu. Według informacji wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, ma on być gotowy na jesieni tego roku.
W najbliższy poniedziałek zacznie obowiązywać nowy cennik opłat na autostradzie A4 między Katowicami a Krakowem. Więcej zapłacą wszyscy, aczkolwiek przejazdy opłacane automatycznie w dalszym ciągu będą traktowane ulgowo.
W ramach programu budowy 100 obwodnic, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje 13 inwestycji. Mają one łączną długość nieco ponad 105 km i wartość 2,5 mld zł.
- Dzisiaj nie ma większego placu budowy w Europie jak inwestycje na polskich drogach, polskich kolejach – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Arabia Saudyjska w ostatnich latach słynie z ambitnych projektów. Różnego rodzaju futurystycznych budynków i struktur. Ogromne dochody budżetu tego państwa zasilanie przede wszystkim handlem ropą, pozwalają na realizację ambitnych wizji, na które nasz kraj będzie musiał jeszcze trochę poczekać.
Podróżujący PKP Intercity zyskają w przyszłości możliwość zniżek na przejazdy i wymiany zdobytych punktów na nagrody rzeczowe. Członek zarządu spółki Tomasz Gontarz przekazał na łamach PAP, że polski przewoźnik zamierza wprowadzić program lojalnościowy.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra ogłosił rozpoczęcie programu kontroli stanu technicznego pociągów w kraju. Ma on potrwać do końca ferii.Zwykle takie akcje przeprowadzane są przez Inspekcję Transportu Drogowego i dotyczą pojazdów drogowych. Jak się okazuje, Urząd Transportu Kolejowego również działa w takim kontekście na kolei.
Po 2022 roku, który w telekomunikacji upłynął pod znakiem sprzedaży infrastruktury, firmy chcą podnieść opłaty za jej eksploatację. Operatorzy budujący łącza już otrzymali pierwsze zgody od UKE. Oznacza to wyższe ceny za internet.Jak podaje Business Insider za “Rzeczpospolitą”, na rynku coraz bardziej widoczny jest podział na operatorów infrastrukturalnych z ofertą hurtową oraz operatorów usługowych. Do tych drugich należą np. Orange czy Play.Z kolei w pierwszej grupie jest m.in. dawny Polkomtel Infrastruktura. Dwa lata temu swoje udziały w tej spółce sprzedała Grupa Polsat Plus. I to właśnie ta grupa podnosi ceny hurtowe. W konsekwencji ceny detaliczne również będą wyższe.
Urząd Morski w Gdyni wydał w piątek komunikat dotyczący postępu prac nad powstaniem drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z portem w Elblągu z pominięciem Bałtyjska. Prace są bardzo zaawansowane.W komunikacie Urząd przypomniał, że wybudowanie Kanału Żeglugowego nie było jedyną inwestycją, a jedynie jej pierwszym etapem. Jak podaje portal Bankier.pl, prace nad kolejnymi etapami są w pełni.
Na czwartkowym posiedzeniu Sejmu minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, odpowiadał na pytania posłów dotyczące podwyżek cen biletów PKP Intercity. Jako przyczynę wymienił “putinflację”. Jednakże stowarzyszenie prywatnych przewoźników kolejowych AllRail ma inne zdanie.Andrzej Adamczyk na czwartkowym posiedzeniu Sejmu zaprzeczył twierdzeniom opozycji, że rząd nie wspiera pasażerów kolejowych. Jak cytuje jego wypowiedź portal money.pl, dotacja dla kolei w tym roku to 1,3 mld zł.
Zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii samorządy podpisały w grudniu umowy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi na realizację projektów przyjętych do programu Kolej+. Pierwsze przetargi już ruszyły.PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie alternatywnego połączenia kolejowego Tychów z Katowicami Ligotą przez Katowice Murcki, tj. linią kolejową 142. Jest to pierwsze postępowanie dla zgłoszonych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię projektów do programu Kolej+.Łącznie zakwalifikowane projekty przywrócą blisko 100 km torów na Górnym Śląsku. Jak informuje Rynek Kolejowy, w ramach programu Kolej+ pociągi mają też wrócić do Jastrzębia Zdroju, największego miasta w Polsce, do którego pociągi pasażerskie nie dojeżdżają.
Kolej+, poziom bezpieczeństwa, przywracanie linii kolejowych zamkniętych przed laty czy rozwój konkurencji w przewozach pasażerskich - takie perspektywy roztaczane są na 2023 rok. Jednak nie do wszystkiego należy podchodzić z nadmiernym optymizmem.W 2023 roku podpisaniem umów na zaprojektowanie linii ma rozpocząć się program Kolej+. Według deklaracji narodowego zarządcy infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych, będzie to krok umożliwiający do realizacji przedsięwzięć zgłoszonych do programu.Jak mówi BiznesInfo Bartosz Jakubowski, autor podcastu “Węzeł przesiadkowy” oraz książki “Zderzenie czołowe. Historia katastrofy kolejowej pod Szczekocinami”, do rozpoczęcia samych prac droga jest jeszcze długa. - Jest to perspektywa co najmniej półtora roku w przypadku robót modernizacyjnych i minimum trzech lat jeżeli mowa jest o nowych liniach kolejowych - powiedział.
Bardzo często w dyskusjach na temat monopolu PKP Intercity w przewozach dalekobieżnych, czeska kolej stawiana jest za wzór. Tam bowiem, w przeciwieństwie do Polski, linie lokalne przetrwały upadek komunizmu, a konkurencja z narodowym przewoźnikiem kwitnie. Jak się jednak okazuje, nie wszystko złoto co się świeci.České drahy, narodowy przewoźnik w Republice Czeskiej, poinformował dzisiaj o likwidacji od nowego rozkładu pociągu pospiesznego “Hukvaldy” jeżdżącego między Ołomuńcem a Boguminem. Pozwalał on na dotarcie do Ostrawy bez przesiadek przed godziną 8 rano.Jak powiedział rzecznik ČD Petr Šťáhlavský w rozmowie z portalem zdopravy.cz, jest to rezultat adaptacji przewoźnika do warunków przewozowych na linii. Tymi są zmiana popytu oraz ekonomia.
Sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg podczas wtorkowej konferencji prasowej przekazał plany NATO dotyczące zabezpieczenia ważnej infrastruktury, w tym gazociągów.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o zmianie przepisów. Od 31 stycznia 2022 r. będzie można zachować dotychczasowy numer rejestracyjny pojazdu. Możliwość zachowania, na wniosek właściciela, dotychczasowego numeru rejestracyjnego nabytego pojazdu oraz rozszerzenie katalogu pojazdów wycofanych czasowo z ruchu o samochody osobowe wprowadziła ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. – Wprowadzamy ułatwienia dla kierowców i właścicieli pojazdów, kończymy z barierami administracyjnymi, które dotąd utrudniały życie wielu Polakom. Dzięki tym zmianom wprowadzamy także realne oszczędności związane z rejestracją pojazdów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Opłata za najczęściej wydawane tablice samochodowe to 80 zł. Dzięki pozostawieniu dotychczasowego numeru rejestracyjnego nie będzie trzeba jej ponosić, a od 4 września 2022 r. nie trzeba będzie ponosić także opłaty za nalepkę kontrolną - w sumie, razem z opłatą ewidencyjną, da to 99,50 zł oszczędności. Możliwe będzie zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego pojazdu, jeżeli był on zarejestrowany na terytorium Polski oraz ma czytelne, utrzymane w należytym stanie tablice zgodne z obowiązującym wzorem. Możliwość zachowania tablic rejestracyjnych nie będzie więc dotyczyła tzw. czarnych tablic rejestracyjnych oraz białych z flagą PL.
W 2022 r. CPK planuje złożyć wniosek o decyzję środowiskową dla Portu Solidarność, oraz wyłonić projektanta generalnego, który zrobi projekt głównego terminala pasażerskiego i węzła przesiadkowego.– W 2022 r. w ramach master planu zapadną kolejne decyzje, które będą miały bezpośredni wpływ m.in. na kształt lotniska, jego funkcjonowanie, integrację z koleją – powiedział PAP rzecznik spółki Centralny Port Komunikacyjny Konrad Majszyk.Jak przekazał Majszyk, w 2022 r. spółka CPK przewiduje złożenie wniosku o decyzję środowiskową dla Portu Solidarność. Zapewnił, że nadrzędnym celem jest rozpoczęcie budowlanych prac przygotowawczych przed końcem 2023 r. – Zmierzamy temu konsekwentnie, krok po kroku, podporządkować nasze działania – podkreślił Majszyk.
Trudno w to uwierzyć, ale ok. 2 mln gospodarstw domowych w Polsce nie ma dostępu do sieci szerokopasmowej. Niepokojące dane ujawnił Polski Instytut Ekonomiczny. Z tego artykułu dowiesz się:Ok 2 mln gospodarstw domowych nie ma dostępu do sieci szerokopasmowejIle gospodarstw ma łącze o przepustowości poniżej 30 MbpsIle osób na świecie nie korzysta z internetu